۰۹ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۱۰۱۰۶۹
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

احترام به قرآن در جوامع بین‌المللی به رسمیت شناخته شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: مجامع بین‌المللی اگر می‌خواهند مسلمانان دست به اقدامات تلافی‌جویانه نزنند جلوی اهانت به قرآن را بگیرند؛ چراکه مسلمانان در برابر این جریان سکوت نخواهند کرد.
حجت‌الاسلام محمدعلي اسدي‌نسب


حجت‌الاسلام محمدعلی اسدی نسب، مدیرگروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، اهانت اخیر جهان کفر به قرآن در یکی از کلیساهای آمریکا را محکوم کرد و با بیان این‌که مسلمانان در برابر اهانت به قرآن کریم سکوت نخواهند کرد، خواستار برخورد مجامع بین‌المللی با این حرکت مذبوحانه شد.

وی با بیان این‌که تحلیل‌های مختلفی را از عملکرد معاندان قرآن کریم می‌توان ارائه داد، افزود: یکی از این تحلیل‌ها آن است که این عمل قبیح از سوی مسیحیان، یهودیان اصیل و طرفداران ادیان دیگر صورت نمی‌گیرد، بلکه از سوی صهیونیست‌ها انجام می‌شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: صهیونیست‌ها که در فکرشان جنگ‌های آرماگدون پرورش یافته و خواهان جنگی همه جانبه با مسلمانان هستند، در فرایند فعلی هر روز ضعیف و ضعیف‌تر می‌شوند و در تلاشند تا با این حرکت نابخردانه، مسلمانان را به واکنش واداشته در نتیجه از آب گل‌آلودی که ایجاد می‌شود بهره‌مند شوند.

وی اضافه کرد: تحلیل دیگری که می‌توان از این جریان ارائه داد ان است که این مسأله از سوی مسیحیان افراطی انجام شود؛ کسانی که هر روز شاهد شوکت، عظمت و پیشرفت فزاینده اسلام در کشور خود هستند و توان مقابله با رشد اسلام را ندارند و آن را برنمی‌تابند؛ از این‌رو مقابله فیزیکی را بر مقابله تبلیغی و مناظره ترجیه می‌دهند.

حجت‌الاسلام اسدی نسب با بیان این‌که احتمال دیگری که از این جریان می‌رود آن است که عده‌ای اراذل و اوباش که طرفدار هیچ دینی نیستند بلکه مخالف خداگرایی در جهان هستند دست به چنین کاری می‌زنند، گفت: این افراد برایشان قرآن یا کتاب‌های مقدس دیگر فرقی ندارد، اما چون واکنش مسلمانان سریع است و از این مسأله بیشتر ناراحت می‌شوند، بیشتر به قرآن اهانت می‌کنند تا به کتاب‌های آسمانی دیگر.

وی پخش تصاویر اهانت به قرآن را در وسایل ارتباط جمعی به شدت محکوم کرد و با بیان این‌که پخش چنین تصاویری قلب همه مسلمانان را جریحه‌دار می‌کند، اظهار داشت: غرب خود را مهد عدالت، آزادی و برابری می‌داند، اما این‌که چرا از پخش چنین تصاویری استقبال می‌کند و آن را در وسایل ارتباط جمعی خود به نمایش می‌گذارد، جای تأمل است.

مدیرگروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: دشمنان اسلام با اهانت آشکار به قرآن در تلاشند تا با این دین مبین مقابله کنند و البته با این خیال که اهانت به قرآن سبب کم شدن باور مسلمانان می‌شود دست به چنین کاری می‌زنند، اما غافلند که مسلمانان قرآن را مقدس می‌دانند و ضعفی در عقاید آنان ایجاد نخواهد شد.

وی ترویج اهانت به قرآن و عدم ممانعت از آن را در راستای مادی‌گرایی غربی، به حاشیه راندن دین، عدم اعتنای به دین و معنویت دانست و گفت: دینی مانند اسلام براساس آیات قرآن در مقابل غرب و صهیونیست‌ها می‌ایستد، براساس قرآن یک حکومت دینی به وجود می‌آورد، درباره ادیان دیگر قضاوت می‌کند و آینده را از آن اسلام و مسلمانان می‌داند؛ بنابراین جای تأمل نیست اگر اینها بخواهند عقده خود را در برابر چنین دینی خالی کنند.

حجت‌الاسلام اسدی نسب با بیان این‌که حرکت‌های نابخردانه و مذبوحانه غرب و صهیونیست‌ها به هیچ عنوان جلوی رشد فزاینده قرآن و اسلام را نخواهد گرفت، بلکه توجه به قرآن و اسلام بیشتر و بیشتر خواهد شد، خطاب به مجامع حافظ صلح بین‌المللی یادآور شد: صلح بین‌المللی برقرار نخواهد شد جز این‌که مقدسات انسان‌ها محترم شمرده شود.

وی اضافه کرد: یکی از مقدس‌ترین مقدسات در عرصه بین‌الملل قرآن است؛ پس اگر خواهان عدالت و صلح بین‌المللی و احقاق حقوق بشر هستید باید نسبت به این مسأله بسیار حساس بوده و بدانید که نادیده گرفتن این مسأله سبب ایجاد زمینه آشوب بین‌المللی خواهد شد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که هر نوع برخوردی بین ادیان و طرفداران ادیان سبب به خطر افتادن صلح بین‌المللی، فرو ریختن دیوار اعتماد و جایگزینی بی‌اعتمادی می‌شود، تصریح کرد: عینیت یافتن صلح بین‌المللی، عدالت بین‌المللی و حقوق بین‌المللی در گرو احترام به حقوق ادیان است.

وی افزود: اندیشمندان مسیحی و دیگران بدانند که احترام قرآن برای یک مسلمان از احترام به یک شخص مهم‌تر است و فرد مسلمان جان خود را به پای قران و جلوگیری از بی‌احترامی به آن می‌دهد؛ بنابراین این مسأله را جدی بگیرند و احترام به قرآن را در جوامع بین‌المللی به رسمیت بشناسند.

حجت‌الاسلام اسدی نسب با بیان این‌که متأسفانه در قوانین داخلی آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی هیچ قانونی نیست که رسماً از آتش زدن قرآن و کتب آسمانی جلوگیری کند، اظهار داشت: مجامع بین‌المللی اگر می‌خواهند مسلمانان دست به اقدامات تلافی‌جویانه نزنند جلوی اهانت به قرآن را بگیرند؛ چراکه مسلمانان در برابر این جریان سکوت نخواهند کرد. /920/ت302/ع

ارسال نظرات