۰۸ فروردين ۱۳۹۰ - ۰۷:۱۳
کد خبر: ۱۰۱۰۲۷

فعالیت‌های معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در سال 89 تشریح شد

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش حوزه های علمیه با اشاره به مأموریت معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در راستای «مدیریت کلان امرپژوهش وتولید دانش اسلامی در سطح کشور»، مهمترین فعالیت ها و دستاوردهای این معاونت درسال 89 تشریح کرد.
حجت الاسلام سيد علي عماد معاون پژوهش سيد علي عماد معاون پژوهش
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدعلی عماد، معاون پژوهش حوزه های علمیه با اشاره به مأموریت معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در راستای «مدیریت کلان امرپژوهش وتولید دانش اسلامی در سطح کشور»، مهمترین فعالیت ها و دستاوردهای این معاونت درسال 89 تشریح کرد.

نشست ها وهمایش ها؛

حجت الاسلام عماد، برگزاری دوازدهمین دوره همایش کتاب سال حوزه در راستای تقدیر وتجلیل از برترین آثارعلمی محققان حوزوی ، برگزاری سومین دوره جشنواره علامه حلی در جهت معرفی آثار علمی پژوهشگران جوان حوزوی، برگزاری دومین گردهمایی مدیران مسؤول و سردبیران نشریات علمی حوزوی، برگزاری گردهمایی مسؤولان و معاونان پژوهشی واحدهای علمی حوزوی و برگزاری دومین اجلاسیه معاونان پژوهشی مدارس علمیه سراسر کشور را به عنوان مهمترین فعالیت‌های معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در محور نشست‌ها و همایش‌های این معاونت نام برد.

وی افزود: برگزاری نشست هم اندیشی نیازسنجی دانش‌های حوزوی، اجلاسیه معاونان پژوهش مراکز مدیریت استانی حوزه و نیز نشست هم اندیشی طرح مولفه‌های چیستی نقشه جامع راه تولید دانش دینی از دیگر فعالیت‌های معاونت پژوهش در این عرصه در سال89 بوده است.

این مسؤول حوزوی عنوان کرد: افزون بر این، برخی بخش‌های این معاونت نشست‌های علمی را برگزار کرده ومعاونت از برگزاری نشست های علمی از جمله توسط انجمن های علمی در سال 89 حمایت کرده است.

توسعه ساختارهای پژوهشی؛

معاون پژوهش حوزه های علمیه، پیگیری تأسیس معاونت‌های پژوهش مراکز مدیریت استانی حوزه و حمایت از تأسیس معاونت‌های پژوهش در مدارس علمیه سراسر کشور با هدف توسعه وتقویت زیرساخت‌های پژوهشی را از دیگر محورهای فعالیت این معاونت برشمرد و تصریح کرد: در سال 89 روند شکل گیری واستقرار معاونت‌های پژوهشی استانی حوزه با تاسیس 24 معاونت دیگر تداوم یافت به گونه ای که درحال حاضر29 معاونت پژوهشی در مراکز مدیریت استانی حوزه فعال شده‌اند.

وی در ادامه اظهارداشت : درسال 89 برخی مدیران این معاونت در قالب چند هیأت و در چند نوبت با سفر به استان‌های مختلف و دیدار با مدیران و دست اندرکاران حوزه‌های علمیه آن مناطق ضمن همکاری وهم‌فکری در جهت استقرار و شکل گیری ساختارهای پژوهشی، از نزدیک با فعالیت‌ها و روند پیشرفت برنامه‌های پژوهشی حوزه های علمیه آشنا شدند که از جمله می توان به سفر به استان های اصفهان، تهران، خراسان رضوی، فارس، اردبیل، یزد وآذربایجان شرقی اشاره کرد.

دیدار با علما ومراجع؛

حجت الاسلام عماد، بهره‌گیری از رهنمودها و بیانات علما و مراجع عظام را به عنوان یکی از فرصت ها و زمینه های ارزشمند فراروی مدیران پژوهشی حوزه بیان کرد و افزود: در سال 1389 مدیران و مسؤولان بخشهای مختلف معاونت با برخی از علما و مراجع عظام و بزرگان حوزه از جمله حضرات آیات سبحانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی و آیات علوی گرگانی، یزدی و حسینی بوشهری دیدار و از رهنمودها و بیانات ایشان بهره بردند و همچنین در دیدار با رییس محترم مجلس شورای اسلامی گزارش برخی فعالیت ها و دستاوردهای پژوهشی خود را به استحضار آقایان رساندند.

نمایشگاه مراکز پژوهشی حوزه؛

معاون پژوهش حوزه های علمیه به سفر پربرکت رهبر معظم انقلاب به شهر مقدس قم و برپایی نمایشگاه دستاوردهای مراکز پژوهش حوزوی«مشکات» اشاره کرد و افزود: با پیگیری و هماهنگی معاونت پژوهش حوزه های علمیه و همکاری سایر نهادها ودستگاه های ذیربط، حدود 70 دستگاه و مرکز پژوهشی حوزوی فرصت یافتند با مشارکت فعال و حضور در این نمایشگاه، دستاوردها و فعالیت های خود را در جریان بازدید مقام معظم رهبری از این نمایشگاه به اطلاع ایشان برسانند.

توسعه کتابخانه های حوزوی؛

وی توسعه و غنی‌سازی کتابخانه‌های مدارس وحوزه های علمیه را از دیگر محورهای فعالیت این معاونت در سال 89 نام برد و افزود: معاونت پژوهش حوزه های علمیه در سال 89 روند تهیه کتاب از وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و ارسال برای کتابخانه های مدارس علمیه ومراکز حوزوی را ادامه داد که در این زمینه 126981 جلد درقالب 400 عنوان برای 407 مدرسه علمیه ارسال وتوزیع شده است.

این مقام مسؤول عنوان کرد: همچنین بهسازی، تجهیز و غنی سازی کتابخانه شهرک مهدیه وحمایت از ارسال کتاب‌های مفید برای مراکز اسلامی وحوزه های دینی خارج از کشور وپرداخت هزینه پستی نیز از دیگر فعالیت های معاونت در سال 89 بوده است.

ارتباطات وهمکاری های علمی؛

حجت‌الاسلام عماد اظهار داشت : معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در راستای توسعه و تقویت ارتباطات و همکاری‌های ستادی، در سال 89 تفاهم نامه‌های متعددی را با برخی مراکز و نهادها از جمله؛ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و کمیسیون حقوق بشر اسلامی منعقد کرد و با احصاء مهمترین محورها و زمینه‌های همکاری با سایر دستگاه ها مقدمات انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم و مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما نیز فراهم گردیده است.

اطلاع رسانی و پوشش خبری؛

وی برگزاری نشست ها و مصاحبه های خبری مدیران و مسؤولان معاونت با رسانه‌های جمعی و انعکاس فعالیت‌های مختلف معاونت را نیز به عنوان یکی از دیگر محورهای فعالیت این معاونت درسال 89 نام برد.

مطالعات پژوهشی؛

معاون پژوهش حوزه های علمیه، اظهار داشت : انتشار سند تعریف ومصادیق پژوهش، اجرایی شدن طرح نیازسنجی دانشهای حوزوی با همکاری انجمن های علمی حوزه و نیز راه اندازی کتابخانه تخصصی پژوهش از جمله مهمترین دستاوردهای معاونت در عرصه مطالعات راهبردی و بنیادین پژوهشی در سال 89 بوده است.

هفته پژوهش؛

وی به گرامیداشت هفته پژوهش در سال 89 اشاره کرد و افزود: معاونت پژوهش حوزه های علمیه در این سال با طراحی و اجرای برخی برنامه ها نسبت به گرامیداشت هفته پژوهش در حوزه پرداخت و با مشارکت در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری در تهران، زمینه حضور انجمن های علمی، همایش کتاب سال حوزه، جشنواره علامه حلی و فعالیت های مرتبط با ممیزی توسعه علوم ارزشی و معرفتی در این نمایشگاه را فراهم ساخت.

ممیزی توسعه علوم؛
دبیر ممیزی توسعه علوم ارزشی و معرفتی، به حضور انجمن های علمی حوزه در همایش ارزیابی توسعه علوم و کسب رتبه برتر توسط انجمن روانشناسان حوزه اشاره کرد و افزود: طرح ممیزی علوم ارزشی و معرفتی با همکاری انجمن های علمی حوزه در سال 89 به مرحله اجرایی درآمده است.

نخبگان حوزوی؛

وی از فرآیند تاسیس و راه اندازی دفتر امور نخبگان حوزوی در سال89 در راستای شناسایی و حمایت از نخبگان واستعدادهای برتر حوزوی نیز به عنوان یکی از دستاوردهای پژوهشی حوزه نام برد.

حمایت ازپایان نامه های حوزوی؛

حجتالاسلام عماد اظهار داشت : حمایت از پایان نامه های حوزوی سطح 4 حوزه از جمله فعالیت های این معاونت در سال89 بوده و در این زمینه به محققانی که در حال تالیف پایان نامه سطح 4 بوده و یا از پایان نامه خود دفاع کرده اند تاسقف بیست میلیون ریال پژوهانه پرداخت شده است. همچنین با برگزاری کارگاه های آموزش پایان نامه نویسی سطح 4 سعی شده در جهت ارتقاء سطح علمی و فنی محققان حوزوی گام برداریم.

انتشار نمایه نشریات؛

وی با اشاره به انتشار نمایه نشریات علمی حوزوی توسط معاونت پژوهش حوزه های علمیه گفت : در سال 89 ، 12 شماره نمایه نشریات در جهت اطلاع رسانی از نحوه انتشار نشریات علمی حوزه منتشر شد.

شورای اعطای مجوزها وامتیازهای علمی؛

دبیر شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی در زمینه فعالیت این شورا افزود: شورای اعطای مجوزها وامتیازهای علمی درسال 89 ، 11 نوبت جلسه برگزار کرد و مباحث مرتبط با انجمن ها وقطب های علمی ، نشریات علمی ، واحدهای پژوهشی ونیز کرسی های نظریه پردازی در کمیسیون های 4گانه این شورا مورد بحث وبررسی قرارگرفته است که صدور مجوز انتشار 3 نشریه حوزوی وتصویب 5 نشریه دیگر درقالب علمی- ترویجی و علمی- پژوهشی ونیز صدور مجوز تاسیس 3 انجمن علمی حوزوی جدید از جمله مصوبات بوده است.

حجت‌الاسلام عماد در پایان گفت‌وگو خود با روابط عمومی معاون پژوهش حوزه های علمیه با تقدیر از تمامی کارکنان وهمکاران این معاونت و دست اندرکاران فعالیت های پژوهشی حوزه های علمیه، نسبت به تداوم روند روبه رشد فعالیت ها و تحقق برنامه های پژوهشی حوزه در سال 90 ابراز امیدواری کرد./917/پ202/ص
ارسال نظرات