۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۰
کد خبر: ۷۵۳۸۱۶
انصاری:

مردمی کردن اقتصاد مشروط به کم کردن حضور دولت در اقتصاد است

مردمی کردن اقتصاد مشروط به کم کردن حضور دولت در اقتصاد است
معاون سابق دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: مردمی کردن اقتصاد و حضور بیشتر مردم در تولید، مشروط بر کم کردن حضور دولت در اقتصاد است.
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ با تاکید بر اینکه جهش در تولید بدون حضور مردم در اقتصاد و عرصه تولید امکان‌پذیر نیست خاطر نشان کردند: باید موانع حضور مردم در بخش تولید برطرف شود و ظرفیت‌های بزرگ مردمی فعال شوند. ایشان افزودند: با توجه به این موضوع، شعار سال ۱۴۰۳، «جهش تولید با مشارکت مردم» قرار داده شده است و امیدواریم با برنامه‌ریزی مناسب برنامه‌ریزان کشور و همکاری صاحب‌نظران و مشارکت عملی فعالان اقتصادی، زمینه تحقق این شعار به بهترین وجه فراهم شود.
 
با توجه به منویات رهبر انقلاب در رابطه با محورهای ذکر شده، در گفت وگویی با غلامرضا انصاری دیپلمات و معاون سابق دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و فعال سیاسی و اقتصادی، به بررسی علل نامگذاری این شعار و ویژگی‌های آن پرداخته ایم.
 
انصاری در ابتدا گفت: انتخاب شعار جهش تولید با مشارکت مردم انتخاب بسیار خوب و هوشمندانه‌ای بود؛ اما مشروط بر اینکه همه متعد به اجرای آن باشند و کسانی که دستور چنین کاری را می‌دهند باید پای این شعار بایستند تا به عمل برسد. 
 
وی ادامه داد: شعار امسال به نظر بنده در مقایسه با شعارهای سال‌های قبل برای حل معضلات کشور یک شعار عملی‌تر و واقع بینانه‌تری بود؛ زیرا یکی از ریشه‌های اصلی مشکلات ما حضور گسترده دولت در اقتصاد است و روز به روز نیز این حضور گسترده‌تر شده و فقط شکل آن عوض می‌شود؛ حتی بروز و ظهور گسترده دولت در نهادهای عمومی نیز حتی کاملاً ملموس است.
 
معاون سابق دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بنابراین واقعاً مردمی کردن اقتصاد و حضور بیشتر مردم در تولید، مشروط بر کم کردن حضور دولت در اقتصاد است که راهی به جز کم کردن حضور دولت در اقتصاد نیست؛ یعنی ادامه این شعار این است دولت حضور خود را در اقتصاد کمرنگ‌تر کند.
 
انصاری در ادامه گفت: مفهوم مشارکت بیشتر مردم این است که دولت پایش را بیشتر از اقتصاد بیرون کشد و مردم خودشان را بیشتر با سرنوشت اقتصاد خودشان گره بزنند؛ متاسفانه این یک بیماری بسیار مزمن و پیچیده‌ای در اقتصاد ایران شده است.
 
وی تاکید کرد: به نظر بنده اگر امسال و سال‌های آینده موفق نشویم پای دولت را بیشتر از حالا از اقتصاد بیرون بکشیم، اقتصاد ما با فجایع بزرگی روبرو خواهد شد؛ اگر کلیت ماجرا را بپذیریم که مشارکت بیشتر مردم یعنی کم کردن حجم حضور دولت در اقتصاد، به این خواهیم رسید که این موضوع کلید حل ماجرا است، منتها چطور و چگونه‌اش بحث‌های مفصلی دارد.
 
انصاری مطرح کرد: دولت‌ها معمولاً علاقه‌ای به اینکه پای خودشان را از اقتصاد بیرون کشند ندارند، زیرا حوزه قدرت و حوزه جلب افکار عمومی آنها است و فکر می‌کنند که می‌توانند مشکل را حل کنند؛ اما متاسفانه مشکل اقتصاد کشور را پیچیده‌تر و سخت‌تر و به سمت غیر قابل حل شدن می‌برند.وی در پایان افزود: امیدوار هستیم این شعار در دل‌ها نشسته باشد و در اجرا نیز مردم شاهد آن باشند.
ارسال نظرات