۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۷۵۳۳۶۵

بانوی خوزستانی که «فرزندآوری» را جهاد برتر مادرها می داند

بانوی خوزستانی که «فرزندآوری» را جهاد برتر مادرها می داند
خانم آسیه بناری مادر خوزستانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا از تغییر نگاه خود نسبت به فرزندآوری و لبیک به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر لزوم فرزندآوری، و تلاش برای تغییر دیدگاه زنان دیگر می گوید.

اشاره: از نظر قرآن و اسلام، ازدواج نوعی عبادت محسوب می‌شود و بچه که ثمره ازدواج است ذخیره‌ قیامت برای پدر و مادر معرفی شده است. بچه از دیدگاه متون دینی، نشانه‌ سعادت انسان و تحفه و هدیه‌ الهی است.

امروزه کشور ایران با مشکل جوانی جمعیت و کاهش آن مواجه است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره فرمودند «باید «مسأله جمعیّت را جدّی بگیرید! جمعیّت جوان کشور دارد کاهش پیدا می‌‌کند. یک جایی خواهیم رسید که دیگر قابل علاج نیست؛ یعنی مسأله جمعیّت از آن مسائلی نیست که بگوییم حالا 10 سال دیگر فکر می‌‌کنیم؛ نه، اگر چند سال بگذرد، وقتی نسل‌‌‌‌ها پیر شدند، دیگر قابل علاج نیست». (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی،92/9/19)

معروفی بالاتر از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی نداریم؛ هر کسی که در این راه تلاش کند، آمر به معروف است؛ معروف ها این ها هستند: اعتلای فرهنگ، محیط اخلاقی، سلامت محیط خانوادگی، تکثیر نسل؛ همه موظف اند در راه این معروف ها تلاش کنند. (بیانات در حرم مطهر رضوی، 1/ 1/ 1394)

محدودکردن نسل، برای کشور ما خطر بزرگی است. آن چه متخصصین و کارشناسان، با نگاه های علمی بررسی کرده اند، ما را به این نتیجه می رساند که با این روند کنونی، کشور دچار پیری عمومی خواهد شد. (بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام،30/ 4/ 1392)

فرزندآوری یکی از مهم ترین مجاهدت های زنان و وظایف آنان است؛ چون فرزندآوری در حقیقت هنر زن است؛ اوست که زحماتش را تحمل می کند، اوست که خدای متعال ابزار پرورش فرزند را به او داده است.

آسیه بناری بانوی خوزستانی یکی از زنانی موفقی است که با تصحیح نگاه خود به فرزندآوری به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی لبیک گفته و با وجود مشکلات پیش روی زندگی خود در زمینه فرزندآوری، ضمن این که مادر خوبی برای فرزندان خود است، کمک کار زنان زیادی نیز در این زمینه شده و درکنار کمک به آنان، تلاش های بسیاری برای تصحیح نگاه زنان نسبت به فرزندآوری انجام می دهد.

در این همین راستا خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، گفت وگویی کوتاهی با این بانوی خوزستانی انجام داده است که مشروح آن را در از نظر خوانندگان می گذرانیم.

رسا- خیلی مختصر خودتونو معرفی کنید و بفرمایید از کی به فکر ترویج و تبلیغ فرزندآوری افتادید؟

آسیه بناری هستم و ۳۱ سال سن دارم. با افتخار مادر و خانه دار هستم. سال ۹۱  همزمان که دانشجوی ترم سه رشته تاریخ دانشگاه چمران بودم ازدواج کردم. ترم ۵ دانشگاه درحالی که در خوابگاه بودم (به علت مسافت زیاد محل سکونت از دانشگاه) دوران بارداری دخترم را می گذراندم که روز صبح یکشنبه ای درحالی که خود را برای کنفرانس یکی از درس ها آماده می کردم به تنهایی همراه با آژانس خوابگاه به سمت بیمارستان رفتم و کمتر از یک ساعت بعد دخترم (فاطمه خانم) به دنیا آمد و کنفرانسم لغو شد.

اویل ازدواج همسرم همیشه می گفت که به کمتر از ۱۰ تا بچه راضی نمی شوند. واقعا اوایل فکر کردن به این حرف خنده دار بود برام... همیشه رویای پوچ خودم داشتن یه دختر و یک پسر بود (این تفکر بخاطر دیوار نویسی بیمارستان شهرمون بود)که از بچه گی هر وقت بیمارستان می رفتم می خوندمش «دو بچه کافی است... دختر یا پسر فرقی ندارد»

بانوی خوزستانی که «فرزندآوری» را جهاد برتر مادرها می داند

بعد از دانشگاه مجدد به فکر فرزند آوری بودم. در جهت تکمیل تفکر خودم که دوتا کافی است؛ ولی صلاح در داشتن فرزند دوم نبود... بعد از حدود یک سال با کانال «دوتا کافی نیست»[1] آشنا شدم. وقتی تجربه های مادرها رو می خوندم که عده ای برای اینک حرف حضرت آقا زمین نماند، چه سختی هایی می کشن واز خودم و تفکرم خجالت کشیدم و رسیدم به این که چقدر همسرم تو این زمینه از من جلوتر بود...

با آشنا شدن با این کانال، رفته رفته پذیرشم برای فرزندآوری بیشتر شد؛ ولی همچنان صلاح در تنها بودن فاطمه خانم بود و بخاطر سقط مکرر نگران بودم که دخترم تک فرزندی نباشه... چون تربیت تک فرزند واقعا سخت بود. بعد از ۵ سال با توکل به خدا و توسل به خانوم حضرت خدیجه(س) پسر اولم و فرزند دومم به دنیا اومد... چون دوست نداشتم فاصله سنی بچه ها زیاد باشه. بهار ۱۴۰۱ یعنی با فاصله سنی ۳ سال و سه ماه از فرزند دوم، فرزند سومم نیز پا به دنیای خاکیمون گذاشت و صفای زندگیمون رو بیشتر کرد.

رسا- چه دلیلی باعث شد تو این زمینه فعالیت کنید؟

من برای عموم مردم همیشه تجربه های خودم رو مثال می زنم. مثلا میگم بچه دوم و سوم رو خیلی برای بحث تربیتشون راحت ترم، بچه ها همیشه با هم مشغول همبازی هستند. وقتی با هم بازی می کنند کمتر سراغ من میان. میگم که آینده از آن این بچه هاست. چون تعداد جمعیت، نسبت به دوره ما کمتره فرصت شغلی بهتری براشون فراهم می شود.

یکی از دلایل اصلی ک باعث فعالیت ما در زمینه تبلیغ فرزندآوری میشه اولش این است که رهبرمعظم انقلاب اسلامی فراوان برای این جهاد تاکید دارند. بشخصه همیشه آرزو داشتم در سنگری که ولی فقیه امر می کردند حضور داشته باشم. وقتی جمله رهبری رو جایی خوندم که فرمودند «من بخاطر مسئله جوانی جمعیت شبها خواب ندارم» حجت برام کامل شد و فهمیدم الان برای ما مادرها جهاد برتر فرزندآوری است و صد البته بالاتر از فرزندآوری تربیت آن فرزندها برای دولت کریمه امام عصر (عج) است. ان شاءالله

رسا- فعالیت هاتون در چه قالبی هست و چه نتایجی از فعالیت هاتون حاصل شده و بیشترین دغدغه شما در این زمینه چیست؟

کلاس های مادرانه زیادی در سطح روستای خودمان و همچنین مدارس و مساجد شهرستان و روستاهای همجوار برگزار می کنیم. تو این جلسات هم همه از تجربه های هم دیگر میگیم و خودِ انتقال تجربه تو زمینه تربیتی خیلی مواقع باعث میشه تا راه برای بقیه روشن شود.

دلیل دیگه ک خیلی برای خودم مهمه، روایت پیامبر گرامی اسلام است که فرمودند «هر چه برای خود می‌پسندید برای دیگران هم بپسندید». شاید در نگاه اول این حدیث خیلی به این مسئله ربط نداشته باشد و حقیقت این است که چون مسئله فرزند آوری باعث شور و نشاط اعضای خانواده و برکت فراوان می شود، همه آنهایی که طعم این نشاط رو چشیدن باید برای دیگران هم این لذت و نشاط را بخواهند.

من وقتی کسی رو بخواهم تشویق کنم، اول از هر چیزی از تجربه های شخصی خودم میگم... معمولا هر کسی رو طبق روحیه خودش باهاش حرف می زنم. اگه واقعا ولایی و مذهبی باشند در کنار تجربه از دغدغه حضرت آقا هم میگم و....

بانوی خوزستانی که «فرزندآوری» را جهاد برتر مادرها می داند

بسیاری از دوستانم سطح فکرشون در مورد فرزندآوری عوض شده و خیلی از آنهایی که به یک بچه قانع بودند، الان بچه سوم هم دارند. در این مدت خیلی‌ها تلاش کردند رای همسرشون رو بزنند و همسراشون رو راضی به آوردن بچه های بیشتر کنند که اتفاقا موفق هم بودند.

من نیز در طول این دوران اصلا رهاشون نمی کنم و هر کمکی از دستم برآید برایشان انجام می دهم که البته بیشتر نیاز آنان به حرف زدن و درد و دل کردن است؛ ولی اگر نزدیک باشند حتما تو کارهای منزل و یا نگه داشتن بچه هاشون به آنان کمک می کنم تا بیشتر ترغیب شوند و بچه های بیشتری بیاورند؛ شاید بتوانم یک ذره از ناراحتی رهبرمون را کم کنم...

رسا- خیلی ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید. در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.

در پایان باید بگویم که آوردن سه فرزند زیاد نیست برای خودم؛ چون دغدغه ام خیلی بیشتر هست و ان شاءالله اگر خدا عمر دهد تلاش می‌کنم فرزندان بیشتری را برای سربازی امام عصر(عج) پرورش دهم.



[1] . کانالی برای دریافت اخبار مهم و نکاتی در زمینه فرزندآوری، خانواده و جمعیت است.

ارسال نظرات