۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۷۴۷۹۹۱
با پژوهشگران حوزوی؛

رویکرد آموزش پژوهش محور تبدیل به شعار شده است + فیلم

رویکرد آموزش پژوهش محور تبدیل به شعار شده است + فیلم
پژوهشگر حوزوی در نشستی که با حضور معاون پژوهش حوزه های علمیه برگزار شد، یکی از مهم ترین نیازهای امروز حوزه های علمیه را الگوی پژوهش و تحقیق متناسب با حوزه دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست مهمانی فرهنگی و رسانه‌ای «بررسی دغدغه های پژوهشگران حوزوی با حضور حجت الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه و جمعی از پژوهشگران حوزوی برگزار شد.

حجت الاسلام حامد غلامی در این نشست اظهار داشت: نیازمند یک الگوی پژوهش بومی مختص به حوزه های علمیه هستیم به این معنا که قواعد مشخص و مختص به حوزه های علمیه و بدون الهام گیری از قواعد دانشگاهی طرح ریزی و اجرا شود؛ در ژاپن پایان‌نامه ای با دو صفحه مطلب دفاع شده است اما ما به تقلید از اصول دانشگاهی کف 150 صفحه ای را به عنوان ضابطه یک پایان‌نامه تعیین می‌کنند که منطق مشخصی ندارد.

وی در ادامه بر لزوم آموزش پژوهش محور تأکید کرد و ادامه داد: رویکرد آموزش پژوهش محور تبدیل به شعار شده است که با آیین نامه و ابلاغ اتخاذ نمی شود بلکه لازم است استاد مختص به این روش تربیت شود؛ در نظام آموزشی کشور ریاضیات را نیز حفظی ارائه می دهند اما در برخی کشورها حتی تاریخ و هنر را با قاعده به دانش آموزان خود تدریس می کنند.

این پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه اتصال پژوهشگران حوزوی به سازمان‌های نیازمند به پژوهش امری ضروری است، تأکید کرد: در برخی از طرح های پژوهشی توسط دستگاه های اجرایی هزینه های زیادی اختصاص داده شده و پژوهشگرانی در آن حضور دارند که هیچ شناختی از آن حوزه نداشته و فقط به دلیل اینکه دانشگاه آن ها توانسته با سازمان مربوطه ارتباط بگیرد، طرح مربوطه را انجام می دهند؛ حوزه علمیه می تواند بسیاری از طرح پژوهشی مورد نیاز نظام را اجرا کند و به نتیجه خوبی نیز برسد.

تعداد بازدید : 6
ارسال نظرات