۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۷۴۳۶۰۸
رییس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور تشریح کرد؛

ضرورت ها، بایستگی ها و کارکردهای کانون های مساجد

ضرورت ها، بایستگی ها و کارکردهای کانون های مساجد
اصفهان ـ حجت الاسلام خداداده گفت: ساحت نیایشی مسجد مهم است اما مسجد فقط محلی برای نماز خواندن نیست، اینکه مسجد را تنها محلی برای نماز خواندن بدانیم نگاه اسلامی نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام کمال الدین خداداده رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، در جمع اصحاب رسانه، با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در خصوص جذب نوجوانان و جوانان و مؤثر بودن کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به ضرورت جدی گرفتن این کانون‌ها تأکید کردند، گفت: جملات رهبر معظم انقلاب در خصوص کانون‌های مساجد مباحث کلیدی و مهمی بود که باید به آن توجه ویژه داشت، حتی امروز برای میانسالان و سالخوردگان هم باید برنامه در عرصه تبلیغی داشته باشیم.

وی ادامه داد: ساحت نیایشی مسجد یک ساحت مهمی است اما مسجد نمازخانه و محلی فقط برای نماز خواندن نیست، اینکه مسجد را تنها محلی برای نماز خواندن بدانیم یک نگاه اسلامی نیست، بلکه پیامبر اکرم(ص) مسجد را محور فعالیت‌های جامعه اسلامی می‌دانند و همه مسؤولان مساجد باید به این مسأله توجه داشته باشند.

حجت الاسلام خداداده با تأکید بر ضرورت تجهیز مساجد به یک نرم افزار مدیریتی مناسب برای احیای مساجد، اظهار کرد: یکی از شعارهای اصلی وزیر ارشاد دولت انقلابی نهضت بازگشت به مسجد بوده و هست و مبنای وزارت شیوه‌نامه‌ها و برنامه‌هایی است که بر همین اساس طراحی شده است.

رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور خاطرنشان کرد: گاهی تصور ما این است که مسجد یک سازمانی است و سازمان‌های بالا دستی دستورالعمل‌هایی در خصوص فعالیت مساجد صادر می‌کنند و مسجد تبعیت می‌کند، کسی که در زیست بوم مسجد زندگی کرده باشد می‌داند که این حرف‌ها موضوعی نیست که بتوان به آن توجه داشت و مسائل مسجد به این صورت دستوری عملیاتی نمی‌شود.

وی ادامه داد: اینکه ما از مساجد دور شدیم برکسی پوشیده نیست اما راهکار آن ابلاغ و قانون و بخشنامه هم نیست، اول از همه باید همه بپذیرند که اداره مسجد یک کار تخصصی است و در بحث نرم افزاری اداره مسجد باید همراه با مهارت و تخصص باشد و مدیران کانون‌ها باید بتوانند نوجوانان را جذب مسجد کنند. مسجدی که در محل خود مؤثر نباشد و امامت مسجد را برعهده نداشته باشد از آرمان‌های مسجد فاصله گرفته است.

حجت الاسلام خداداده با بیان اینکه دشمن روایت جامعه ما از مسجد را تغییر داده است، تصریح کرد: باید با روش‌های مختلفی که فرهنگ جامعه را تغییر می‌دهد روایت نسبت به مسجد را تغییر بدهیم و در این عرصه نیازمند فعالیت و روشنگری اصحاب رسانه هستیم. به نظر من فرهنگسراها نمی‌توانند رقیب جدی برای مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باشند، بنابر آمار رسمی حدود ۹۰ هزار مسجد در کشور داریم و به لحاظ آمار و ارقام مساجد بسیار بیشتر از فرهنگسراها هستند و ظرفیت های بسیار زیادی در مساجد وجود دارد و مدیریت آنها نیز مردمی است.

وی با بیان اینکه حدود ۲۶ هزار و ۳۰۰ کانون مسجد ثبت شده است، گفت: این آمار ثبت کانون است و مسأله فعالیت و امکانات کانون متفاوت است، باید افرادی که در مساجد فعالیت دارند مهارت تربیت نیرو و جانشین پروری را داشته باشند تا پس از رفتن آنها از مسجد جایگزینی برای آنها باشد و فعالیت‌های کانون مسجد ادامه‌دار باشد، برهمین مبنا تربیت نیروهای جدید و جوان در مساجد دارای اهمیت ویژه است و این یک مهارت و موضوعی است که مسؤول کانون باید در افق میان مدت خود به جانشین پروری فکر بکند.

حجت الاسلام خداداده با تأکید بر ضرورت توانمندسازی مسؤولان و امام جماعت مسجد در حوزه ‌های تخصصی از جمله حوزه کودک و نوجوان، افزود: اینکه نمازگزاران و مسؤولان و دست اندرکاران مسجد شیوه برخورد با کودک و نوجوان و نسل جوان را داشته باشند و بدانند چگونه باید مسجد را اداره کرد که این مسجد مشتاق حضور کودک و نوجوان باشد در حقیقت نرم افزار مدیریت مسجد و از معماری مسجد تا مسائل بعدی که در طراحی‌های مدیریت مسجد است همگی بسیار مهم بوده و باید در راستای نرم افزار مدیریتی مسجد باشد، حتی امروزه برخی مساجد ما نگاه کریمانه‌ای نسبت به بانوان ندارند و لازم است در حوزه معماری و طراحی مسجد و رویکردها نسبت به بانوان در مسجد برنامه های دقیق و صحیحی وجود داشته باشد و مکاتباتی در خصوص اصلاح طراحی و معماری مساجد با هدف تکریم بیشتر بانوان انجام شده است.

رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه افزود: در شرایطی که شاهد بحران‌های فکری و اجتماعی در جامعه بوده‌ایم مردم بیشتر جذب مسجد شده‌اند، اما در جذب افرادی که اعتقادات محکم و کاملی نداشته‌اند چندان موفق نبوده‌ایم. امروز در دنیا مسأله خداانکاری و الحاد یک مشکل جدی است و از تهدیدات مهمی که امروز متوجه جوانان و نوجوانان ما می‌شود همین موضوع است و اینجا ضرورت تلاش حوزه‌های علمیه، مساجد و مؤمنان برای مقابله با این پدیده بسیار باید مورد توجه واقع بشود.

وی به ضرورت اصلاح نگرش‌ها پیش از اصلاح زیرساخت‌ها اشاره کرد و گفت: قبل از اصلاح زیرساخت‌ها باید فکرها اصلاح بشود و زمانی که فکرها اصلاح بشود مسجد به دنبال این می‌روند که باید مسجد باز باشد و کارکرد مسجد را به خوبی درک خواهند کرد و امام جماعت مسجد وظیفه محوری و مهمی در این زمینه دارد. مسجدی که مسجد باشد و کار تشکیلاتی داشته باشد روز جمعه امام جماعت به همراه نمازگزاران در نماز جمعه خواهند بود.

حجت الاسلام خداداده اظهار کرد: در حوزه کانون‌های محلات کم برخوردار ۶۳ محله شناسایی شده که ۲۲ محله کانون ندارد و دنبال تأسیس این ها هستیم و البته در همین محلات ۱۵۷ کانون نیز وجود دارد و دنبال هستیم که بتوانیم این موضوع را پیگیری کنیم تا محله‌ای بدون کانون نباشد، اینکه کانون‌ها وابسته به مبالغ سنگین سرانه‌ای کنیم موضوعی است که از عهده ما خارج است، ۲۷ هزار کانون در کشور است که اگر بخواهیم در سال ۱۰ میلیون به آنها پرداخت کنیم ۲۷۰ میلیارد تومان خواهد شد و این درحالی است که سال گذشته کل بودجه ما ۷۵ میلیارد تومان بوده است.

رییس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد با اشاره به اهمیت پرهیز از وابسته سازی کانون‌های مساجد به بودجه‌های اعطایی، تصریح کرد: مدیران کانون‌ها باید به سطحی برسند که بتوانند از ظرفیت سازمان‌ها و نهادها و کمک‌های خیرین به خوبی در راستای پیشبرد برنامه‌های کانون استفاده کنند، اصفهان از استان‌های نمونه در زمینه فعالیت‌ کانون‌های مساجد است و باید مسائل مدیریتی استان اصفهان در حوزه کانون‌های مساجد بهسازی و به سمت رشد و تعالی بیشتر برود./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات