۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۷۱۲۰۰۸
حجت الاسلام هلالیان تأکید کرد؛

لزوم گفتمان سازی مکتب امام خمینی در جامعه اسلامی

لزوم گفتمان سازی مکتب امام خمینی در جامعه اسلامی
نویسنده و پژوهشگر اندیشه‌های امام خمینی (ره) گفت: مهمترین راهبرد مقابله با جریان تحریف مکتب امام خمینی (ره)، گفتمان سازی در جهت تبدیل مکتب امام راحل به فرهنگ غالب و نهادینه شده در جامعه و نظام اسلامی است.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سعید هلالیان نویسنده و پژوهشگر اندیشه های امام خمینی(ره) در نشست خطرهای تحریف مکتب امام خمینی(ره) و مسئولیت های ما از سلسله نشست های بازخوانی صحیفه امام خمینی (ره) که در محل خبرگزاری رسا برگزار شد اظهار داشت: امام خمینی(ره) یک سری کلید واژه‌هایی ابداع کردند که استعلام ناب اسلام آمریکا بخشی از این کلید واژه ها است که امام راحل از طریق این کلید واژه‌ها مشخصات اسلام ناب را بیان می‌کردند و نسبت به اسلام غیر ناب هشدار می‌دادند.

وی یکی از موارد در خطر تحریف را «تحریف انقلاب اسلامی» دانست و افزود: چراکه انقلاب اسلامی تجلی اسلام ناب محمدی(ص) است و به همین خاطر است که از ابتدای انقلاب اسلامی تا به امروز، در خطر تحریف بوده و هست؛ چنانکه خود امام راحل فرمودند «ما که هنوز در قید حیات هستیم فرصت‌طلبان و منفعت طلبان را می‌بینیم که بدون هیچ هراسی انقلاب اسلامی را خلاف واقع بیان می کنند».

حجت‌الاسلام هلالیان در این نشست اظهار داشت: یکی از اهداف جریان تحریف، تحریف مکتب امام خمینی(ره) است؛ چراکه مکتب امام راحل همان روح انقلاب اسلامی است و یکی از مهمترین راهکارهای جلوگیری از تحریف امام خمینی(ره)، گفتمان سازی اندیشه‌های امام راحل است که در این صورت نه تنها از خطر تحریف آن کاسته خواهد شد؛ بلکه تبدیل کردن آنها به فرهنگ نیز به مراتب آسان‌تر خواهد شد.

رسا- جریان تحریف اساساً چیست و چه سابقه ای دارد؟

حجت‌الاسلام هلالیان در جواب این سوال اظهار داشت: به نظر من جریان تحریف همان جریان باطل است در برابر حق که به لحاظ مصادیق خیلی متنوع است و مراتب مختلفی دارد که باطل مقابل حق را می توانیم جریان تحریف بگوئیم؛ اما به لحاظ تاریخی و پیشینه جریان تحریف باید بگویم که تحریف پیشینه‌ای به درازای تاریخ دارد و در طول تاریخ و در همان ابتدای خلقت بشر نیز هرکجا جبهه حق برای تحقق اهداف الهی کوشید، در مقابل، جبهه باطل اگر نتوانست به صورت مستقیم جریان حق را از مسیر خود خارج کند، دست به نفوذ و تحریف زند که تا به امروزه نیز همین روش را دنبال کرده است.

وی در ادامه افزود: نسبتی که ما باید با این جریان داشته باشیم همان بصیرت یافتن و بصیرت پیدا کردن برای مقابله با تحریف است که باید در هر عصری جبهه حق و جبهه باطل را بشناسیم و مهمترین اموری که در معرض تحریف قرار دارند را شناسایی کرده و به آن آگاه باشیم.

لازمه تحریف مکتب امام خمینی، تحریف انقلاب اسلامی است

رسا- به نظر شما چه اموری مورد نظر جریان باطل برای تحریف هستند؟

نویسنده و پژوهشگر اندیشه های امام خمینی(ره) در جواب این سوال ابراز کرد: یکی موارد و اهداف تحریف کنندگان، تحریف اسلام ناب است که اگر در طول تاریخ اسلام واکاوی داشته باشیم می ‌بینیم که مهم ترین امری که در معرض تحریف شیاطین و طاغوت های زمان قرار داشته است، مبانی اسلامی اسلام و حقیقت اصیل آن بوده است که امام راحل برای مقابله با آن، با هوشیاری و بصیرت فوق العاده ای که داشتند، یکسری کلید واژه هایی مثل «اسلام آن طور که است» ، «اسلام ناب» و «اسلام آمریکایی» را ابداع کردند.

وی در ادامه افزود: امام خمینی(ره) با ابداع چنین کلید واژه هایی، مشخصات و ویژگی های اسلام ناب و اسلام نمای غیر ناب و تحریف شده را بیان می‌کردند و نسبت به تحریف اسلام ناب به روشنگری پرداخته و هشدار می دادند.

حجت‌الاسلام هلالیان بیان داشت: مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی ۱۴ خرداد 13۹۵ این گونه فرمودند که «اسلام ناب، اسلامی است که همه جانبه است و از زندگی فردی و خلوت فردی تا تشکیل نظام اسلامی همه را شامل می شود» بنابراین هر تنزلی از این معنا و تقلیل دادن اسلام یک نوع تحریف اسلام ناب محصوب می شود چه تحریف بعد معنوی آن باشد که ابعاد توحیدی و عرفانی اسلامی است و چه تقلیل ابعاد اجتماعی، سیاسی و حکومتی اسلام را که همه یک نوع تحریف اسلام محسوب شده و فاصله گرفتن از اسلام ناب است.

وی در ادامه به مصادیقی از تحریف اسلام پرداخت و ابراز کرد: به عنوان مثال تحریف کنندگان تبلیغ می کنند که اسلام دین جامعی نیست و دین زندگی نیست و برای جامعه نظامات قوانین ندارد و طرز حکومت و قوانین حکومتی و آورده است و یا اسلام فقط بیان احکام حیض و نفاس است و اگر اخلاقیاتی هم دارد، راجع به زندگی و اداره جامعه چیزی ندارد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم یکی دیگر از اهداف تحریفی دشمنان را تحریف اندیشه ها و مکتب امام خمینی(ره) دانست و افزود: مکتب امام خمینی(ره) همان بسط شخصیت امام راحل است که در قالب نهضت امام خمینی (ره) متجلی شده است و روح همه اینها مکتب امام راحل است و به همین خاطر است که در معرض کینه بدخواهان امام و انقلاب قرار گرفته است.

لازمه تحریف مکتب امام خمینی، تحریف انقلاب اسلامی است

رسا- مسئولیت های ما در برابر خطر تحریف امام چیست؟

حجت‌الاسلام هلالیان در پاسخ به این سوال اظهار داشت: راهبردهای اصلی که ما باید برای مقابله با تحریف مکتب امام دنبال کنیم، راهبردهای مختلفی است که همگی آنها قابل تعقیب و پیگیری است و باید به صورت جداگانه و مفصل درباره آنها بحث شده و راهبردهایی اتخاذ گردد.

وی در ادامه افزود: از نظر من مهمترین راهبردهای مقابله با تحریف امام خمینی(ره) بحث گفتمان سازی برای مکتب امام خمینی در جهت تبدیل مکتب امام راحل به فرهنگ غالب و نهادینه شده در جامعه و نظام اسلامی است که باید در مسیر اقامه حداکثری مکتب امام باشد و گفتمان سازی یک موضوع به معنای تکرار و واگویه مکرر آن موضوع و تبیین و روشنگری فراوان درباره این مکتب پر محتوا در سطوح مختلف جامعه است.

نویسنده و پژوهشگر اندیشه های امام خمینی(ره) خاطر نشان کرد: متأسفانه وضعیت فعلی ما نسبت به گفتمان سازی مکتب امام خمینی(ره) بسیار بد است و در عمل آنگونه که باید و شاید قدر مکتب امام دانسته نمی‌شود و نسبت به آن بی مهری بلکه تحریف ناخواسته هم می‌شود و از ظرفیت‌های سلوکی گسترده و بی نظیر امام راحل بهره کافی برده نشده است.

 

ارسال نظرات