۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۴
کد خبر: ۷۰۳۸۰۱

جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در استان هرمزگان

جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در استان هرمزگان
رئیس قوه قضائیه در سفر به هرمزگان از انبار‌های شماره ۳ و ۴ سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در استان هرمزگان که از مهم‌ترین مراکز اموال تملیکی کشور است، بازدید کرد.

 به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در این بازدید از نزدیک وضعیت و فرآیند‌های ساماندهی کالا‌های موجود در انبار اموال تملیکی استان هرمزگان را مشاهده کرد.

وی پس از دریافت گزارش کار از مسئولان ذیربط، دستورات مشخصی را برای بالابردن ساماندهی انبار‌های سازمان اموال تملیکی، تکمیل سامانه‌های لازم برای ثبت و نگهداری کالا‌های قاچاق و توقیفی و رفع اختلاف سازمان اموال تملیکی و سازمان تعزیرات درباره عدم تطابق کالا‌های توقیفی دپو شده در انبار‌ها صادر کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بر امحاء کالا‌های قاچاق و ممنوعه و کالا‌های فسادپذیر با کمترین هزینه و ضرورت تعیین تکلیف سریع کالا‌های توقیف شده سریع‌الفساد تاکید کرد و جدیت نسبت به این دو موضوع را برای پیشبرد گام دوم ساماندهی وضعیت انبار‌های اموال تملیکی ضروری دانست.

ارتقاء و نظام‌مندی بیشتر نحوه کار ضابطان و کاشفان کالا‌های قاچاق و چگونگی نقل و انتقال این قبیل کالا‌ها وهمچنین رفع باقی‌مانده اختلافات آماری مراجع قضایی و سازمان اموال تملیکی، از دیگر تاکیدات قاضی‌القضات برای رسیدن به توفیقات بیشتر در جریان گام دوم ساماندهی وضعیت اموال تملیکی بود.

رئیس قوه قضاییه همچنین از عملکرد مطلوب دادگستری و سایر دستگاه‌های استان هرمزگان در امر ساماندهی اموال تملیکی در گام نخست این طرح و لحاظ شاخص‌های عملکردی در حوزه‌های اموال منقول و غیرمنقول، قدردانی و بر اهتمام بیشترهمه دستگاه‌های ذیربط برای تکمیل این طرح مهم در گام دوم آن تاکید کرد.

مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان نیز دراین بازدید گزارشی از وضعیت تعیین تکلیف اموال تملیکی در این استان به رئیس قوه قضاییه ارائه کرد و گفت: از زمان دستور رئیس دستگاه قضا مبنی بر تسریع در تعیین تکلیف اموال تملیکی، بیش از هزار و ۸۱۵ فقره پرونده مربوط به اموال تملیکی در استان هرمزگان تعیین تکلیف شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۴۲ درصدی داشته است.

قهرمانی میزان فروش اموال تملیکی در استان هرمزگان در سال جاری را بیش از ۷۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این میزان فروش نسبت به پارسال رشد ۱۲۰ درصدی داشته است و میزان فروش با مزایده بعدی به حدود ۹۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.
سید عبدالمجید اجتهادی مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی نیز در این بازدید، گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر اموال تملیکی به رئیس دستگاه قضا ارائه کرد.

وی گفت: بعد از ورود رؤسای قوا به موضوع، دستگاه‌هایی که در بحث ساماندهی و تعیین تکلیف کالا‌های در اختیار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی دخیل بودند، همکاری بسیار نزدیکی با هم داشتند و در مدت اخیر حدود ۳۰۰ درصد کالا‌های انهدامی افزایش داشته است.

طبق گفته مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، استرداد حدود ۲۳۰ درصد از کالا‌هایی که رأی برائت آن‌ها صادر شد در مدت اخیر انجام گرفت و این کالا‌ها به صاحبانشان برگشت داده شد و وجوه کالا‌هایی که فروش رفته بود نیز به صاحبانشان مسترد شد.

به گفته رسولی فاضل نماینده قوه قضاییه در سازمان اموال تملیکی نیز در ۴ ماه گذشته حدود ۶۰ درصد انبار‌های اموال تملیکی استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان که از استان‌های شاخص و هدف در بحث اموال تملیکی هستند، تخلیه شده‌اند؛ کالا‌های تخلیه‌شده از انبار‌های اموال تملیکی این استان‌ها مسترد، فروخته یا منهدم شده‌اند؛ همچنین طی ۴ ماه گذشته بیش از ۴ حراج و ۷ مزایده برای اموال موجود در انبار‌های سازمان اموال تملیکی کل کشور برگزار شده است.

اژه ای: ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری از مهمترین وظایف قوه قضاییه است

رئیس قوه قضاییه گفت: : ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری، کمک به احیای ظرفیت‌های تولیدی و اشتغال و همچنین مسدود کردن بسترهای فسادزا از مهم‌ترین وظایف دستگاه قضایی است.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در جمع قضات و کارکنان قضایی هرمزگان افزود: کمک به تحکیم بنیان خانواده، بهبود وضعیت معیشتی مردم، گره‌گشایی از مشکلات اقتصادی آن ها، فراهم‌سازی زمینه‌های اشتغال و همچنین ایجاد وحدت و امید در میان مردم باید در صدر اولویت‌های دستگاه قضایی باشد.

وی با قدردانی از مسئولان دادگستری کل استان هرمزگان در دوره قبلی و دوره اخیر در بهبود شاخص‌های اعتلای قضایی، گفت: دادگستری کل استان هرمزگان و بخش‌های زیرمجموعه آن در ساماندهی وضعیت بنادر و گمرکات و اموال تملیکی استان توفیقات قابل توجهی را بدست آوردند و در این امور با کاستن از فرایندهای دادرسی و تعیین‌تکلیف سریع و دقیق کالاها و اموال عمومی و خصوصی، رضایتمندی مردم را فراهم آوردند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به ضرورت بررسی مسائل و مشکلات مختلف موجود در استان هرمزگان در حوزه‌های گوناگون، گفت: مسئولان استان هرمزگان در بخش‌های مختلف اعم از اجرایی و قضایی و همچنین متولیان نهادها و دستگاه‌های عمومی استان می‌توانند با تشکیل کارگروهی نسبت به مشخص شدن اولویت‌بندی مشکلات و رفع این مشکلات در یک برنامه زمانبدی گام‌های ملموس و عملیاتی بردارند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به حربه مستکبران و سلطه‌گران در کاربرد جنگ تلفیقی و همه‌جانبه علیه مردم و نظام اسلامی، گفت: نظام و مردم ما تمام قد در برابر سلطه‌گران و مستکبران ایستاده‌اند و دشمنان نیز فکر نمی کردند که علی‌رغم همه توطئه‌ها و تحریم‌های ظالمانه، نظام و مردم ما همچنان مقاوم و ایستاده باشند.

وی با اشاره به سفر سال 98 رئیس وقت قوه قضاییه به استان هرمزگان، به رئیس کل دادگستری این استان دستور داد که نحوه اجرایی و عملیاتی شدن مصوبات آن سفر را بصورت دقیق و بررسی کند و چنانچه در اجرای مصوبات سفر مزبور، عقب‌افتادگی و تأخیر وجود دارد، موارد را به سرعت برای ترتیب اثر دادن اطلاع دهد.

رییس کل دادگستری استان هرمزگان نیز در این دیدار گفت: لغو‌ تشریفات مرسوم سفرهای رئیس قوه قضاییه باعث شد که حتی تا دیروز کوچک‌ترین خللی در خدمت‌رسانی مراکز و مراجع قضایی هرمزگان به مردم ایجاد نشود.

مجتبی قهرمانی با اشاره به اجرای طرح صدور گواهی انحصار وراثت به صورت الکترونیک در دادگستری استان هرمزگان، گفت: در این طرح، دیگر نیازی به مراجعه حضوری فرد به دادگاه یا شعبه حل اختلاف نیست و این فرآیند در‌ کمتر از یک‌ساعت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه با پیگیری‌های دادگستری هرمزگان، گمرک بندرعباس حدود ۴ هزار کانتینر را تعیین تکلیف و به اموال تملیکی اعلام کرده است، از فروش سه برابری اموال تملیکی در سال جاری نسبت به سال گذشته در استان هرمزگان خبر داد.

 

ارسال نظرات