۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۳۱۴۷۱۷

فطرت‌های بیدار در جهان، تشنه پیام انقلاب اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ بی‌شک صدور انقلاب، کاری فرهنگی است و به منزله صادر نمودن پیام و رسالت انقلاب اسلامی و انتقال ارزش‌های معنوی و الهی به گوش جهانیان است.
انقلاب اسلامي

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، «صدور انقلاب تداوم راه انبیاء است... ما به این کار و انجام این وظیفه افتخار می‌کنیم. این راه انبیاء است و ما این راه را باید ادامه دهیم... چرا ما باید از صادر کردن توحید و اخلاق انبیاء و روح فداکاری و اخلاص و تزکیه اخلاقی به کشورهای دیگر خجالت بکشیم؟ چرا باید شرم کنیم از اینکه غیرت و حمیت صحیح و ایستادگی در مقابل قدرت‌های باطل را به صورت درس عملی به ملت‌های دیگر ارائه و تعلیم بدهیم؟ ملت‌ها باور نمی‌کنند که بشود با عوامل و مزدوران قدرت‌های استکباری درافتاد. ما درافتادیم و پیروز شدیم. چرا این عمل و تجربه خودمان را در اختیار افکار عمومی ملت‌ها نگذاریم؟ ما این انقلاب را صادر می‌کنیم، ما از اینکه بتوانیم توحید و مکتب انبیاء و روش‌های انسانی پاکیزه و طیب و طاهر و صبر و مقاومت و ایثار را به کشورهای دیگر ثابت کنیم هیچ ابایی نداریم...»

 

متن فوق بخشی از سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نوزدهم تیرماه 1368 در مورد تبیین نظریه صدور انقلاب است.

 

بی‌شک صدور انقلاب، کاری فرهنگی است و به منزله صادر نمودن پیام و رسالت انقلاب اسلامی و انتقال ارزش‌های معنوی و الهی به گوش جهانیان است.

 

ابزار صدور انقلاب

صادر کردن انقلاب و پیام انقلاب اسلامی با چه ابزاری میسر می‌شود؟

حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری مبلغ دینی در کشورهای اروپایی و آمریکایی در گفت‌وگو با کیهان به این سوال پاسخ می‌دهد و با تاکید بر اینکه صدور انقلاب، صدور پیام و رسالت انقلاب است خاطرنشان می‌کند: «صدور انقلاب در سایه زور و لشکرکشی انجام نمی‌شود، بلکه جهت نیل به این هدف باید امکانات و ابزارهای پیام‌رسانی، محتوای پیام، موقعیت زمان و مکان، نیازهای مخاطبان در مناطق مختلف دنیا مورد توجه و دقت قرار گیرد. انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود و به تعبیر شهید مظلوم دکتر بهشتی، «انقلاب ارزش‌ها» محسوب می‌شود.»

 

وی با استناد به سخنان رهبر معظم انقلاب که بر این قضیه صحه گذاشتند، می‌گوید: حضرت آقا فرمودند: «اگر منظور این است که ما مواد منفجره صادر می‌کنیم، این ادعا دروغ است... صدور انقلاب، به معنای صادر کردن ارزش‌های انقلابی و افشاگری درباره مستبدها و ظالم‌های عالم، وظیفه و تکلیف الهی ماست...»

 

این مبلغ دینی در کشورهای اروپایی و آمریکایی در ادامه صحبت‌هایش خاطرنشان می‌کند: «در قاموس فکری حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی، صدور انقلاب یک تلاش نرم‌افزاری است نه نظامی و امام بر این امر تصریح داشتند: «ما که می‌گوییم باید انقلاب به همه جا صادر بشود، این معنی غلط را از او برداشت نکنند که ما می‌خواهیم کشورگشایی کنیم.»

 

حجت‌الاسلام جهانگیری بر این عقیده تاکید دارد که: «تفکر فراملی و دید جهانی حضرت امام نیز انقلاب اسلامی را نه در چارچوب مقابله با طاغوت ایران که به مثابه جریان مبارزه با تمام مستکبرین و ستمگران عالم معنا می‌کرد و از همان ابتدا همه مسلمین و بلکه مستضعفین جهان را مخاطب خویش می‌خواند، زیرا در قاموس فکری ایشان اسلام مرزی نمی‌شناسد. از این جهت بود که می‌فرمود ما باید در صدور انقلابمان به جهان کوشش کنیم... زیرا اسلام بین کشورهای مسلمان فرقی قائل نمی‌شود و پشتیبان تمام مستضعفان جهان است.»

 

معادلات شرق و غرب به هم ریخت

با شروع قرن 20 دو تفکری که در دنیا شکل گرفت شرق کمونیستی و غرب لیبرالیستی بود.

 

این دو تفکر در تلاش برای حاکمیت جهانی بودند و پدیده جنگ سرد حاصل نزاع نظری بین این دو ایدئولوژی برای حاکمیت بر جهان بود و عملا این تفکر شکل گرفته بود و این گمان می‌رفت که این دو تفکر پایان حوزه نظریه‌پردازی برای اداره جهان هستند و دنیا به سمت یکی از این تفکر گرایش پیدا خواهد کرد، اما با ظهور انقلاب اسلامی، معادلات 50 ساله شرق و غرب به هم ریخت و تمام معادلات را برهم زد و حکومتی شکل گرفت که نه تنها مبتنی بر دو نگاه قبل نبود، بلکه کاملا در مواجهه و تعارض با نگاه‌های شرق و غرب بود.

 

دکتر محمدرضا کرمی استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان در توضیح بیشتر این مسئله که صدور انقلاب اسلامی در منطقه و خاورمیانه چگونه معادلات دنیای غرب و شرق را به هم ریخت، خاطرنشان می‌کند: «نگاه سومی که در این میان شکل گرفت انقلاب اسلامی و رجوع به فطرت، دین‌مداری، آزادیخواهی، برابری و در یک کلام آموزه‌های دینی و الهی انبیاء بود.

 

این آموزه‌ها چون با فطرت بشر سازگاری تام داشت و عملا نفس سلیم و فطرت انسان‌های آزاده این پیام را به خوبی درک می‌‌کرد، به شدت در دنیا مقبول شد و در کشورهای تحت سلطه به تعبیر غربی‌ها جهان سومی‌ها طرفدار پیدا کرد و موج سومی از اندیشه را در جهان ایجاد کرد.»

 

دکتر کرمی در تکمیل سخنانش می‌گوید: «ظرف 35 سال قبل، این موج سوم اندیشه روز به روز رشد کرده و دامنه‌های تاثیر خود را از جنوب شرق آسیا تا غرب آفریقا گسترش داده است. امروز وجود علمایی همچون شیخ زکزاکی در آفریقا و نیجریه حاصل تفکر انقلاب اسلامی ایران هستند.»از دکتر کرمی می‌خواهم توضیح بیشتری در مورد این مسئله و راهکار چگونگی بهره‌برداری مناسب‌تر را توضیح ‌دهد.وی می‌گوید: «به نظرم یک بازنگری جدی در زمینه تعامل جریان‌های انقلابی به خصوص در حوزه و دانشگاه با دنیای علاقه‌مند به اندیشه‌های ناب انقلاب اسلامی باید صورت گیرد و این شاخصه‌ها و مولفه‌های آرمانی انقلاب اسلامی به زبان روز دنیا برای مخاطب تشریح شود و این همان کاری است که مقام معظم رهبری با دو نامه اخیرشان به جوانان اروپایی و آمریکایی انجام دادند.»

 

فطرتهای پاک و همیشه بیدار

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی در ادامه صحبت‌هایش می‌افزاید: «مردم دنیا و فطرت‌های پاک تشنه شنیدن پیام ناب و الهام بخش اسلام هستند و در طول تاریخ 1400 ساله اسلام هر جا پیام اسلام به‌درستی به مخاطب رسیده به شدت مورد استقبال واقع شده و از سوی جریان‌های مردمی پذیرفته شده است.»وی می‌گوید: «امروز سه قرائت از اسلام در جهان حاکم است. 3- قرائت تکفیری سعودی 2- قرائت لیبرالی ترکیه و قرائت انقلاب اسلامی.

 

انسانهای آزاده و فطرتهای پاک با شنیدن پیام انقلاب و مقایسه این پیام با دو نگاه دیگر بیش از پیش گرایش به مولفه‌های اسلام ناب مبتنی بر دکترین انقلاب اسلامی پیدا می‌کند.»دکتر کرمی در پاسخ به این سوالم که تکفیری سعودی در دنیای فعلی دنبال چیست؟ می‌گوید: «این قرائت با تکیه بر بعضی مولفه‌های غلط تاریخی مربوط به احکام مشکوک اسلامی اقدام به تکفیر همه فرقه‌های دیگر اسلامی می‌کند و حاصل این تفکر جریانی مثل داعش و کشتاری مثل کشتار مردم یمن است. البته این تفکر در بین خود اهل‌سنت هم جایگاهی ندارد و آنها هم نسبت به اسلام وهابی و تکفیری موضع دارند و به شدت از آن فاصله می‌گیرند.

 

در مقابل این تفکر اسلام لائیک ترکیه‌ای است که دین را صرفا یک پدیده شخصی و فردی می‌داند و کارکرد اجتماعی برای دین قائل نیست، لذا به راحتی با جریان‌های صهیونیستی آمریکایی کنار می‌آید و پذیرش جدی نسبت به تمدن غرب دارد و عملا فطرتهای پاک و انسان‌های آزاده این تفاوتها را احساس می‌کنند که این نگاه، نگاه اسلامی و الهی نیست.»

از این استاد دانشگاه می‌پرسم برای تقویت صدور انقلاب چه باید کرد و آیا الان در جایگاه مطلوبی قرار داریم، که پاسخ دکتر کرمی به این سوال این‌گونه است: «پدیده انقلاب اسلامی با توجه به نوع اندیشه‌ای و محتوایی انقلاب به سرعت در حال گسترش است و همه جای دنیا، انسان‌های آزاده با شنیدن پیام انقلاب به سمت آن گرایش می‌یابند. اما وظیفه ما در این میان معرفی درست اندیشه انقلاب اسلامی به مخاطب مشتاق است.»

 

وی در ادامه می‌افزاید: «امروز رسالت جدی جریان‌های انقلابی، بازخوانی مجدد اندیشه‌های امام و انقلاب و باز نشر آن به زبان روز دنیا برای مخاطب جهانی است به عبارت دیگر، امروز، روز تشکیل جبهه جهانی مستضعفین است، آنچه که امام راحل همیشه آرزوی تحقق آن را داشتند.»

 

انقلاب و عدالت طلبی

انقلاب اسلامی بیش از هر چیز دیگری یک رویکرد فرهنگی بود و جامعه در خصوص عدالت‌طلبی و بیزاری از ظلم و استکبار، نیاز به یک تحول داشت که در موضوع انقلاب و حرکت مردم مسلمان ایران به وقوع پیوست.

 

منوچهر پروینی کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان با بیان مطلب فوق ضمن آنکه صدور انقلاب را یک کار فرهنگی می‌داند، در توضیحات بیشتری می‌گوید: «نه تنها در ایران، بلکه در کل کشورهای مسلمان خاورمیانه در زمان طاغوت، رژیم‌های گوناگون در منطقه سعی در کتمان اثرگذاری این فرهنگ ریشه‌دار بین مردم منطقه کردند اما جمهوری اسلامی با رهبری حضرت امام به وقوع پیوست و حال باید نقش خود را در منطقه و کل دنیا نشان دهد.»

 

پروینی در ادامه می‌گوید: «رژیم‌های منطقه بعد از این حرکت مردم و بعد از وقوع انقلاب نگرانی‌هایشان آغاز شد، آنان سعی داشتند تمام برنامه‌های نظام جمهوری اسلامی و اثراتی که در اداره جامعه در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی به دنبال دارد را با مشکل مواجه کنند و مانع پیشرفت می‌شوند لذا برنامه‌های زیادی از جمله جنگ تحمیلی در اوایل انقلاب و تحریم‌ها را در شرایط فعلی پیش پای ما گذاشتند و بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری در این موارد دشمن کوتاه نمی‌آید.»این کارشناس دلیل این مسئله را اثرگذاری انقلاب و فرهنگ انقلاب بر جوامع مختلف می‌داند و می‌گوید: «بنابراین اولین اقدام آنها در جهت ایجاد موانع برای صدور انقلاب همین اثرگذاری می‌باشد، از این رو ما هم باید برای صدور انقلاب در دنیا از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم.»از وی می‌خواهم در مورد تاثیر انقلاب اسلامی در ابعاد مختلف در خاورمیانه و غرب بیشتر برایمان توضیح دهد.

 

پروینی می‌گوید: «جوامع امروز در جست‌وجوی واقعیت‌هایی است که اندیشه اسلامی را احیاء کند.مشکل تمام جوامع در شرق و غرب، نداشتن اندیشه پویا است و بیشتر به ظواهر نگاه می‌کنند و بیشترین آحاد مردم هر کشور همین شیوه را دارند.»

 

این کارشناس در تکمیل صحبت‌هایش خاطرنشان می‌کند: «نیاز انسانی امروز توجه بیشتر به روح و اندیشه است چرا که ارزشهای اصیل هر روز رنگ می‌بازد و روح‌های جست‌وجوگر و جوانان مشتاق جست‌وجو می‌کنند که در کدام گوشه از دنیا حرکتی به وجود آمده مردم آنجا پویا هستند تا در برابر ظلم مقاومت کنند، جوانان دنبال این هستند تا بدانند منشأ این مقاومتها چیست؟ از این رو همه مسلمانان در سراسر دنیا، خواهان شناخت بیشتر انقلاب و اسلام واقعی هستند.»

 

پروینی در ادامه می‌گوید: «انقلاب اسلامی قادر است برای جوامعی که دنبال ارزشها و اصالت واقعی هستند، الگو باشد. در حال حاضر خیلی از این جوامع از ایران اسلامی الگو می‌گیرند، پس وقتی چنین نیازی در جهان امروز مطرح است، صدور انقلاب برای ما به یک عنوان یک کار فرهنگی و ارزش و به عنوان نیاز جوامع در مقابل‌مان قرار دارد، باید بازار صدور را هم بخوبی بشناسیم و آن را فتح کنیم، بازار صدور انقلاب، دلهای مردم در سایر جوامع است. باید زمینه صدور انقلاب برای فتح نهایی آماده شود البته این کار صورت گرفته است ولی نیاز به برنامه‌های بیشتری دارد.»/998/102/ب3

منبع: روزنامه کیهان

 

ارسال نظرات