۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۳۱۰۹۴۶
آیت الله جوادی آملی:

منشأ اختلافات خانوادگی نداشتن تحمل و صبر است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی دشمنی ها و اختلافات خانوادگی را ریشه در نفس انسان دانست و گفت: این که مسجدهای ما خالی و دادگاه های ما پر است به دلیل عدم قدرت تحمل و صبر در امور زندگی است و همه دشمنی ها نیز از درون ما است همانگونه که پیامبراکرم(ص) هم می فرماید «بزرگترین دشن تو نفس تو است».
آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی ظهر امروز در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که پنجشنبه ها بعد از نماز ظهر  عصر در مؤسسه اسراء برگزار شد، با تأکید بر اهمیت شرکت در مراسمات و نشست های علمی، اظهار داشت: در روایات فراوانی به ما امر شده است که در مجالس علمی شرکت کنیم و به دیگران نیز انتقال دهیم که اگر چنین شد چهره انسان در روز قیامت نورانی است، چرا که این افراد به پرودگار خود نگاه می کنند «وجوه یومئذ ناضرة الی ربها ناظرة» بنابراین همایش ها و درس و بحث های ما باید این چنین باشد.

 

بهترین قول ها چیست؟

وی در ادامه با اشاره به آیه «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» در تفسیر «احسن الاقوال» عنوان کرد: قول در این آیه فقط به معنای سخن نیست بلکه مجموعه منش و عمل و اخلاق انسان در نظر گرفته می شود، یعنی انسان دنبال کسی باشد که از همه جوانب فردی کامل باشد، بنابراین اگر گوینده و نویسنده ای که حرف او و کتاب او مورد توجه مردم قرار گرفت و خوشحال شد معلوم می شود قول او خدایی نبوده است.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی به آیه شریفه «وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّنی‏ مِنَ الْمُسْلِمین» اشاره کرد و گفت: این آیه در واقع مکمل آیه قبل است که بهترین قول ها را مشخص می کند و می فرماید تنها دعوت به خدا کافی نیست بلکه پشتوانه عمل صالح هم نیاز دارد و این که انسان دائم خود را مسلمان بداند.

 

دعوت مردم با بصیرت

وی ادامه داد: حال در بخش سوم باید فهمید کسی که به خدا دعوت و عمل می کند کیست؟ پیامبر مأمور شد که بگوید من هستم؛ بنابراین پیامبراکرم(ص) اگر فرمود من پیشوا و امام شما هستم و برنامه من دعوت به خدا است آن را مقید به بصیرت کرد« أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلى‏ بَصیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنی»، بنابراین باید ما هم با بصیرت مردم را به سوی خدا دعوت کنیم.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی افزود: همین دعوت به خدا و عمل صالح است که برای انسان می ماند و می تواند راهنمای او در روز قیامت باشد ولی در غیر این صورت دست انسان خالی است چون قیامت و محشر روزی سخت است که دوست از دوست فرار می کند و به همین خاطر راه نجات هرکسی در آن روز کار خدایی کردن و دعوت به همراه عمل صالح است.

 

وی دشمنی ها و اختلافات خانوادگی را ریشه در نفس انسان دانست و گفت: این که مسجدهای ما خالی و دادگاه های ما پر است به دلیل عدم قدرت تحمل در امور زندگی است و همه دشمنی ها نیز از درون ما است که پیامبراکرم(ص) هم می فرماید «بزرگترین دشن تو نفس تو است»؛ درست است که هیچ کس بالاتر از نفس امّاره نمی تواند انسان را به بدی ها دعوت کند ولی می توانیم طوری او را تربیت کنیم که امّاره به حُسن و خوبی شود و به همین خاطر است که برخی انسان ها کارهای خوب را به راحتی انجام می دهند.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان با تأکید بر اهمیت به کارگیری عقل در امور زندگی تصریح کرد: جلودار هرکس عقل اوست و کسی که عقل را به کار گیرد می تواند که پشت سر پیامبر دعوت کند همچنانکه مرحوم میرداماد در شرح مقدمه کتاب کافی شریف، قطب فرهنگی یک ملت را عقل آن ملت می داند./1330/پ202/ج 

ارسال نظرات