۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۲۵۱۱۹۱

بازی نظامی آمریکا در منطقه

خبرگزاری رسا ـ فرمانده نیروهای آمریکایی در پاسیفیک از طرح آمریکا برای استقرار موشک‌های «تاد» در خاورمیانه سخن گفته است و بر این ادعا است که تهدیدات موشکی برای آمریکا و متحدانش موجب شده تا استقرار این موشک‌ها در منطقه امری ضروری گردد.
آمريکا

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، فرمانده نیروهای آمریکایی در پاسیفیک از طرح آمریکا برای استقرار موشک‌های «تاد» در خاورمیانه سخن گفته است. وی بر این ادعا است که تهدیدات موشکی برای آمریکا و متحدانش موجب شده تا استقرار این موشک‌ها در منطقه امری ضروری گردد.

 

رسانه‌های عربی از جمله الحیات از طرح آمریکا برای ایجاد چتر هسته‌ای برای کشورهای عربی خبر داده است. نشریات عربی ادعا کرده‌اند که جان‌ کری در دیدار با اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض به آنها درباره حمایت هسته‌ای از آنها اطمینان داده است. به نقل از کری اعلام کرده‌اند وی می‌گوید آمریکا مانند اقدامات حمایتی که از متحدان خود در برابر تهدیدات هسته‌ای می‌نماید در برابر تهدیدات احتمالی هسته‌ای علیه کشورهای عربی نیز استفاده خواهد کرد.

 

مجموع این سخنان در حالی مطرح شده که در درون آنها دو کلید واژه مشاهده می‌شود و آن حمایت آمریکا از تهدیدات موشکی و هسته‌ای می‌باشد. حال این سئوال مطرح می‌شود که منظور آمریکا از بیان این مسائل چیست و چه اهدافی را پیگیری می‌کند؟ بخشی از این تحرکات استمرار سیاست‌های گذشته آمریکا در منطقه است.

 

نظامی‌گری در خاورمیانه از ارکان سیاستهای آمریکا می‌باشد و این کشور حاضر نیز که این حضور را رها سازد. با توجه به راهبرد سال 2015 آمریکا و گزارش‌های اطلاعاتی این کشور، واشنگتن توان حضور نظامی گسترده در منطقه را ندارد در حالی که افکار عمومی منطقه نیز پذیرای نظامی‌گری این کشور نمی‌باشد.

 

آمریکا برای کاهش هزینه‌ها انسانی و مالی و در عین حال حفظ حضور نظامی در منطقه راهبرد جدیدی را در پیش گرفته و آن بهره‌گیری از سامانه‌های موشکی است. در سال 2009 آمریکا اعلام کرد که دیگر طرح استقرار سیستم موشکی جرج‌بوش در اروپای شرقی را اجرا نمی‌کند بلکه به دنبال سیستم موشکی شناور است که تمام عرصه جهانی را دربرمی‌گیرد.

 

استقرار سیستم موشکی ناتو در ترکیه، سیستم گنبد آهنین در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و در نهایت طرح استقرار موشک‌های «تاد» در خاورمیانه و ایجاد چتر هسته‌ای برای کشورهای عربی را می‌توان در این چارچوب دانست. آمریکا با کاهش حضور نظامیان و در حالی که هزینه‌های استقرار این سیستم‌ها را از کشورهای عربی دریافت می‌کند، به حضور نظامی در منطقه ادامه می‌دهد.

 

نکته دیگر آنکه حمایت‌های تسلیحاتی آمریکا از رژیم صهیونیستی از جمله اختصاص صدها میلیون دلار برای سامانه گنبد آهنین صهیونیستها، زمینه نارضایتی متحدان عربی، آمریکا را رقم زده است.

 

واشنگتن برای سلطه بر منطقه و البته منابع انرژی نیازمند کشورهای عربی است. در این چارچوب آمریکا به طرح مسائلی همچون اهداء موشک‌های «تاد» و سامانه‌های موشکی به کشورهای عربی و حتی ایجاد چتر هسته‌ای برای آنان می‌پردازد تا از انتقادها و نارضایتی کشورهای عربی بکاهد.

 

نکته قابل توجه آنکه آمریکا در ظاهر ادعای اجرای توازن قوا میان صهیونیستها و کشورهای عربی را مطرح می‌سازد در حالی که شواهد نشان می‌دهد در نهایت این تسلحیات برای حمایت از رژیم صهیونیستی و مهار کشورهای عربی به کار گرفته می‌شوند چنانکه کشورهای میزبان حق استفاده از این سامانه‌ها و تسلیحات را ندارند و آمریکا صرفا حق بهره‌برداری از آنان را دارد.

 

در کنار این مسائل یک نکته قابل توجه وجود دارد و آن نسبت دادن این اقدامات به مقابله با ایران است. هر چند آمریکایی‌ها در ظاهر سعی دارد تا نامی از ایران برده نشود اما مواضع آنها نشانگر طراحی آنان برای مقابله با توان دفاعی و هسته‌ای ایران است. غرب در حالی با پروژه ایران هراسی به دنبال حضور نظامی در منطقه و سرکیسه کردن کشورهای عربی است که با برجسته‌سازی تهدیدات هسته‌ای و موشکی ایران به دنبال سوق دادن جامعه جهانی به پذیرش زیاده‌خواهی آمریکا برای تعلیق و حذف فعالیت‌های هسته‌ای و باز شدن پرونده دستاوردهای موشکی ایران در مذاکرات است.

 

آمریکایی‌ها چنان القا می‌سازند که تحرکات موشکی و هسته‌ای آنها در منطقه برای مقابله با ایران است در حالی که در کنار پنهان‌سازی تهدیدات هسته‌ای و موشکی رژیم صهیونیستی به عنوان اولین تهدید امنیت منطقه به دنبال سناریوی فشار جهانی علیه ایران هستند.

 

آمریکایی‌ها که نتوانسته‌اند زیاده‌خواهی‌های خود را به جمهوری اسلامی تحمیل نمایند با بحرانی نشان دادن وضعیت امنیتی منطقه برآنند تا در زمان باقی مانده از مذاکرات ایران و 1+5 سیاست تشدید فشارها را جرا سازند که سفر کری به عربستان و سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا بر همین اساس طراحی شده بود. این طرحی است که جهانیان اذعان دارند که ایران محور ثبات منطقه است که مبارزه ایران با تروریسم دست‌پرورده غرب نمود عینی از این رویکرد است که با حمایت ملتهای منطقه همراه است./907/د102/ح

 

منبع: جوان آنلاین

ارسال نظرات