۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۶
کد خبر: ۲۳۲۹۱۳
چرا اتحاد شکل نمی‌گیرد؟

اصلاح‌طلبان علیه اصلاح‌طلبی

خبرگزاری رسا ـ اگر چه اصلاح طلبان سعی دارند تا بر روی این اختلافات دوگانه (در میان خود و همچنین بین خود و اعتدال) سرپوش بگذراند اما در لابلای برخی از گفته ها این اختلافات مجددا رونمایی می شود تا نشان دهد که «اصلاح طلبان در برابر اصلاح طلبی» قرار دارند و حتی خود را بر نمی تابند.
اصلاح‌ طلبان

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، اصلاح طلبان از چند ماه پیش اشتیاق خود را برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بروز داده اند و در این راه، امید بسته اند که همراه با رفع شکاف های داخلی بین خود که ندای افزایش آن همواره در حال افزایش است، به دنبال شکاف سازی در جریان اصولگرا باشند.

 

اگر چه اصلاح طلبان در مطالب روزانه خود خواهان نشان دادن میزانی از اتحاد بین خود هستند و در این اتحاد «به گرد دولت»ی حلقه می زنند که با انتشار مفهوم اعتدال، پیشنیه ای از اصلاح طلبی نشان نمی دهد، اما به هر شکل اصلاح طلبان سعی دارند در این دوره به «هویت عاریتی» بسنده کرده تا سهمی از سیاست و انتخابات آینده داشته باشند.

 

نباید فراموش کرد که اصلاح طلبان باقی مانده هنوز نتوانسته اند نسبت بین خود و اعتدال را مشخص کنند که این موضوع به دو دلیل رخ داده است: 1. بحران هویتی ایجاد شده در اصلاح طلبان و نداشتن چشم انداز مشخص از رویکردهای خود که حاصل بی اعتمادی دورنی است. 2. قطعی نبودن راه آینده اعتدال و اینکه این مفهوم و راه، بر مبنای کدام پایه سیاسی اصیل شکل گرفته است و آیا تنها یک واژه است یا گفتمانی که در آینده در جریان های سیاسی کشور تاثیر خواهد گذاشت. حتی بسیاری از شخصیت های تاثیرگذار اصلاحات در نگاهی سلبی به اعتدال و نفی اصالت آن، تاکید کرده اند که اعتدال گفتمان نیست.

 

اما تصور بنیادی اصلاح طلبان در این زمینه این است که اعتدال در شرایط کنونی می تواند با عاریت دادن این هویت‌ به آنها کمک کرده و با پرداخت حق سهم، اصلاح طلبان را از کمای سیاسی خارج کند.. در حالی که مسئله بنیادی جدای از اختلافات داخلی بین اصلاحات، به جدال اصلاح و اعتدال نیز باز می گردد که هر کدام به دنبال تثبیت نسبی خود در انتخابات آینده هستند.

 

اگر چه اصلاح طلبان سعی دارند تا بر روی این اختلافات دوگانه (در میان خود و همچنین بین خود و اعتدال) سرپوش بگذراند اما در لابلای برخی از گفته ها این اختلافات مجددا رونمایی می شود تا نشان دهد که «اصلاح طلبان در برابر اصلاح طلبی» قرار دارند و حتی خود را بر نمی تابند.

 

در همین زمینه آخرین موضع ای که از سوی یکی از فعالان اصلاح طلب عنوان شده و در آن برای «اینکه اصلاح طلبان در مقابل هم قرار نگیرند» شکل گیری پارلمان اصلاحات پیشنهاد شده، اینگونه آمده است: «شکل گیری پارلمان اصلاحات علی‌القاعده در درون خود مکانیزم هایی را ارائه خواهد داد که اصلاح طلبان مقابل یکدیگر قرار نگیرند... در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه در دوره انتخابات تعدادی دوستان اصلاح طلب کاندیدا می شوند و به جای آنکه مدد و کمک کننده یکدیگر باشند، در مقابل هم قرار می گیرند...»./907/د102/ب6

 

منبع : جوان آنلاین

 

ارسال نظرات