۰۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۱۹۰۹۷۵
استاد حوزه و دانشگاه بررسی کرد؛

راهکارهای عملی رهایی از تکبر و تحقق سبک زندگی حسینی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه خودشناسی، نماز، ذکرالله و شرکت در مجالس عزاداری اهل‌بیت(ع) را راهکار عملی رهایی از تکبر دانست و گفت: ائمه(ع) و پیامبر(ص) الگوهای عملی سبک زندگی اسلامی هستند و سبک زندگی فردی که از این بزرگواران پیروی نکند، اسلامی نیست.
حجت الاسلام حيدري کاشاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدباقر حیدری کاشانی، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در مراسم عزاداری هیأت فرهنگی و مذهبی فدائیان ولایت که در مدرسه عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، به بررسی سبک زندگی حسینی پرداخت و گفت: در سبک زندگی اسلامی اتکا به زندگی اهل‌بیت(ع) جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی ادامه داد: ائمه(ع) و پیامبر(ص) الگوهای عملی سبک زندگی اسلامی ما هستند که اگر فردی از این بزرگواران پیروی نکند در حقیقت تنها شعار اسلامی بودن را داده و سبک زندگی او اسلامی نیست.

خطیب توانای کشور با بیان این‌که سبک زندگی اهل‌بیت(ع) باید در متن زندگی ما جریان داشته باشد، اظهار داشت: در زندگی اهل‌بیت(ع) بیش از هر چیزی بر غلبه هواهای نفسانی تأکید شده است، تجلی شعار مسلمانی ما بیان ذکر «اعوذ بالله من شیطان الرجیم و بسم الله الرحمن الرحیم است».

وی افزود: در تاریخ نقل شده به امام حسین(ع) خبر دادند که معلم قرآن امروز ذکر «بسم الله الرحمن الرحیم» را به فرزند خردسال شما یاد داد، امام(ع) هر چه درهم و دینار داشتند را به او دادند،‌ اطرافیان گفتند تنها یک ذکر یاد داده است، سیدالشهدا(ع) فرمودند «اگر تمام دنیا را به زیر پای او بریزم باز هم قدر شناسی نکردم».

تربیت فرزندان باید با محوریت محبت ائمه و قرآن باشد

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر تربیت فرزندان با محوریت محبت پیامبر(ص)، اهل‌بیت(ع) و قرآن کریم، خاطرنشان کرد: ائمه(ع) به محض این‌که فرزندان خود توان سخن گفتن را پیدا می‌کردند برای آن‌ها معلم قرآن انتخاب می‌کردند، به هر میزان برای فرزندانمان برای آموزش قرآن و مسائل دینی خرج کنیم اسراف نیست.

وی تصریح کرد: برخی از خانواده‌ها با ادعای مسلمانی بزم معصیت در زندگی‌ آن‌ها تجلی پیدا می‌کند،‌ اگر حرکت تمام اعضای خانواده فرار از شیطان و پناه بردن به خدا باشد آن خانواده اسلامی است، ائمه(ع) در روایتی می‌فرمایند «اگر چهل روز موسیقی در خانه‌ای طنین اندازه شود دست شیاطین باز شده و تمام رفتار اعضای خانواده شیطانی می‌شود، خدا از مردان این خانواده غیرت و از بانوان عفت و حیا را می‌گیرد».

حجت‌الاسلام حیدری کاشانی با بیان این‌که به هر میزان فرد گرفتار گناه شود از ولایت خدا دور می‌شود، بیان کرد: یک لقمه حرام می‌تواند هفت نسل فرد را تباه کند، کسی که سر سفره حلال بزرگ شده است دست او به مردم آزاری مخلوط نمی‌شود و در مراسم‌های شیطانی همانند چهارشنبه سوری که با مردم آزاری همراه است شرکت نکرده و لذت نمی‌برد.

سبک زندگی اسلامی با رباخواری محقق نمی‌شود

وی گفت: کسی که سر سفره طیب و پاک بزرگ شده باشد به سمت و سوی گناه نمی‌رود، اگر می‌خواهیم رفتار خودمان و فرزندانمان اسلامی شود باید به این نکات توجه کنیم، در روایت آمده «خانواده‌های آخر الزمان به جایی می‌رسند که یا تمام افراد ربا خوار می‌شوند یا گرد و غباری از ربا در زندگی آن‌‌ها می‌نشیند» باید علل و دلایل ربا خواری را شناخت و تا زمانی که مشکل ربا در بازار و بانک‌های ما حل نشود، نمی‌توان انتظار داشت که افراد سبک زندگی اسلامی را پیدا کنند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که خوردن لقمه حرام گاهی سبب به شهادت رساندن ولی خدا می‌شود، اظهار داشت: کسی که نتواند انس خود را با موسیقی و مجالس حرام قطع کند عاقبت باید انتظار داشت که در برابر امام زمان(عج) شمشیر بکشد، جایی که نتوان فضیلت عفت و حجاب را در وجود بانوان نهادینه کرد عاقبت باید منتظر شمشیر کشیدن آن‌ها برابر ولی عصر(عج) بود.

رسالت آموزش و پرورش باید ریشه کن کردن تکبر از وجود کودکان باشد

وی ادامه داد: ابن ملعجم مرادی به سبب یک دختری به نام قطامه، امیرمؤمنان(ع) را به شهادت رساند، باید رذایل اخلاقی درون را شناسایی کرد که تکبر نخستین عامل معصیت در دنیا است، کسی که تکبر دارد هیچ وقت یک علمی را نمی‌آموزد، رسالت آموزش و پرورش باید ریشه‌ کن کردن تکبر از فرزندان قرار گیرد، فرزندی که با غرور بزرگ می‌شود تعلیم و تربیت برای او معنا ندارد.

استاد حوزه علمیه قم تکبر را سبب از بین رفتن شش هزار سال عبادت ابلیس دانست و یادآور شد: امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند «چهل سال پیش از این‌که روح در وجود آدم دمیده شود، خدا مجسمه آدم را قرار داد و به ملائکه خبر داد زمانی که از روحم در او دمیدم شما باید در برابر او سجده کنید، چهل سال به ابلیس فرصت داده شد تا تکبر را نابود کند».

حجت‌الاسلام حیدری کاشانی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) درمان تکبر را سخت‌ترین نوع درمان رذایل اخلاقی خواند و اظهار داشت: مشیت خدا در بندگی و تواضع در برابر ولی خدا است، یکی از اصلی‌ترین مشکلات بشر این است که تکبر دارد، تکبر ریشه تمام گناهان، طغیان‌ها و معصیت‌ها در طول تاریخ بوده است، تکبر فقیر،‌ غنی، بزرگ و کوچک نمی‌شناسد.

عاقبت تکبر خدا پنداری است

وی ادامه داد: در کربلا کمتر از صد نفر به امام حسین(ع) اقتدا کردند، در حالی که به عمر بن سعد سی هزار نفر اقتدا کرده بودند و این عین خود پرستی است؛ خدا با متکبران عالم سر سازش ندارد و تنها متکبری است که این لباس برآزنده او است خالق آسمان‌ها و زمین است، در روایت آمده «کبر لباس ویژه خدا است و شخص متکبر با لباس شخصی خدا منازعه می‌کند».

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که خدا افزون‌بر عذاب آخرت متکبران را در این دنیا نیز ادب می‌کند، بیان داشت: عاقبت تکبر خدا پنداری است، بزرگترین مشکل فرعون‌های زمان ما استکبار و تکبر است، تا جایی که می‌گویند ما کدخدای دنیا هستم و همیشه به دنبال نابود کردن مردم هستند.

مهم‌ترین رسالت پیامبر به خاک مالیدن بینی مستکبران است

وی یادآور شد: خدا احدی را همانند سردمداران مستکبر عذاب نمی‌کند، عاقبت مستکبران همانند عاقبت نمرود، فرعون و شداد بن عاد است، سنت قطعی خدا این است که فرد متکبر را به زمین بزند، اصلی‌ترین رسالت رحمانی امام زمان(عج) به خاک مالیدن بینی مستکبران است، تکبر در برابر مستکبران و کسانی که برابر خدا تکبر دارد عین تواضع است.

حجت‌الاسلام حیدری کاشانی تواضع در برابر ثروتمندان به سبب ثروت، قدرتمندان به سب قدرت و مستکبران به سبب استکبار را عین تکبر دانست و اظهار داشت: اگر می‌خواهیم سبک زندگی ما حسینی و الهی شود باید زیر ساخته‌ها را درست کنیم.

خطیب توانای کشور با اشاره به روایتی، خودشناسی را نخستین راه عملی از بین بردن تکبر دانست و خاطرنشان کرد: انسان چیزی جز عنایت خداوند متعال ندارد، انسان باید مرتب به خود تلقین کند که به خدا نیازمند است.

خودشناسی و نماز مهم‌ترین راه‌های عملی فرار از تکبر است

وی ادامه داد: دومین راه عملی از بین بردن تکبر خواندن نماز است، هر نماز صحیح یک قسمتی از ویروس تکبر را درمان کرده و تبدیل به تواضع می‌کند، البته گاهی نماز سبب ایجاد تکبر و خودپرستی می‌شود همان‌گونه که شمر به سبب امام جماعت بودن به تکبر و خودپرستی رسید.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به روایت «چیزی همانند نماز بینی شیطان را به خاک نمی‌مالد»، یاد خدا را سومین راهکار برای از بین بردن تکبر خواند و گفت: «بسم الله الرحمن الرحیم» ذکر الله است، فرد باید حتی در خوراک، پوشاک، ورود و خروج از خانه و هر کار دیگر «بسم الله الرحمن الرحیم» را فراموش نکند، حتی در روایت آمده «حضرت سلیمان(ع) از ذکر بسم الله الرحمن الرحیم به حکومت جهانی رسیدند».

وی تصریح کرد: حضرت آیت‌الله حسن زاده آملی در کتابی به نام «نور النور» ذکرهای قرآنی را بیان کردند، سبک زندگی حسینی زندگی است که همراه با آرامش عارفانه باشد و «بسم الله الرحمن الرحیم» سبب آرامش می‌شود، یاد، زیارت و شرکت در مجالس اهل‌بیت(ع) ذکر الله است، در مجلس روضه امام حسین(ع) شیطان حضور پیدا نمی‌کند و یکی از راه‌های رهایی از تکبر شرکت در مجالس ائمه(ع) است./993/پ201/ی

ارسال نظرات