۰۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۱۷۸۲۳۸

نگاهی به دعای روز بیست و پنجم ماه رمضان+کلیپ؛

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: ملاک و معیار قبولی واجبات دینی و اعتقادات دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا است.
دعاي روز بيست و پنجم ماه رمضان

 دعای روز بیست و پنجم ماه رمضان: «اللّهُمَّ اجْعَلْنى فیهِ مُحِبَّاً لاِوْلِیاَّئِکَ وَمُعادِیاً لاِعْداَّئِکَ مُسْتَنّاً بِسُنَّةِ خاتَِمِ اَنْبِیاَّئِکَ یا عاصِمَ قُلُوبِ النَّبِیّینَ؛ خدایا! مرا امروز دوستدار دوستانت و دشمن دشمنانت قرار بده و مرا پیرو راه روشن آخرین پیامبرانت مقرر فرما، ای نگهدارنده ی دل های پیامبران.»

 

آیت الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی، استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شرح دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان، گفت: یکی از مسایل مهم زندگی، دوستی‌ها و دشمنی‌ها است و اسلام هم اهمیت بسیاری به این مسأله می‌دهد به طوری که ائمه اطهار‌(ع) در برخی روایات اصل ایمان را غیر از حب ندانسته‌‌اند.

 

وی با بیان این‌که ملاک و معیار قبولی واجبات دینی و اعتقادی، دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا است، افزود: در دعای امروز از خدا می‌خواهیم که ما را دوستدار دوستان و دشمن دشمنانش قرار دهد که این جریان مانند خونی که در تمام رگ‌ها حیاتی جریان دارد، برای حیات انسان لازم و ضروری است.

 

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم پیوند و محبّت را انگیزه‌ای برای نزدیکی افکار و اعتقادات انسان‌ها دانست و تصریح کرد: اسلام همان‌طور که بر محبت با دوستان خدا و اولیای او که مصداق بارز و روشن اولیا الهی، پیشوایان معصوم‌(ع) تأکید دارد، از دوستی با کفّار و مشرکان نهی کرده و پذیرفتن ولایت آنان را، دشمنی با خدا و پیامبران دانسته است.

 

وی ابراز داشت: بنای دعای روز بیست و پنجم ماه رمضان بر دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا است، بنابراین امروز دعا می‌کنیم که اولیا و بزرگان را دوست بداریم و از دشمنان دوری بجوییم که مطمئنا با دوستی دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا، جزو محبان الهی قرار خواهیم گرفت و به سنت پیامبر اکرم‌(ص) عمل خواهیم کرد.

 

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی با اشاره به فراز دوّم این دعا که از خدا می‌خواهیم ما را پیرو راه روشن آخرین پیامبرانش قرار دهد، گفت: سنت پیامبر اکرم‌(ص) و ائمه اطهار‌(ع) یکی از منابع فقهی ما در احکام اسلامی است، بنابراین باید به آن بزرگواران امر فرموده‌اند، عمل کنیم که همانا یکی از سنت‌های مهم دوستی با اولیای خدا و دشمنی با دشمنان اوست.

 

وی با بیان این‌که در پایان دعای امروز، خدا را با نام «یا عاصِمَ قُلُوبَ النَّبین» صدا می‌زنیم که او نگهبان دل‌های انبیا است، از عصمت به عنوان یکی از ویژگی‌های پیامبران الهی نام برد و گفت:

خداوند متعال با به ودیعه گذاشتن مقام عصمت در انبیا، ایشان را در برابر هر خطا و لغزشی، محافظت می‌کند و این به سبب مسؤولیت سنگین رهبری جامعه است. /915/

 

 

 

ارسال نظرات