۲۴ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۱۰۸۸۳۹

مسجد جامع شبستر در فهرست آثار ملی ثبت شد

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی در فهرست آثار ملی آذربایجان‌شرقی از ثبت مسجد جامع شهرستان شبستر در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.
مسجد
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، تراب محمدی اظهار داشت: قدمت این مسجد به دوره ایلخانی، تیموری صفوی و قاجار می‌رسد.

وی تاکید کرد: ثبت آثار در فهرست آثار ملی کشور باعث نظم بخشیدن و دقت عمل بیشتر در حفظ و احیا و معرفی آثار تاریخی می‌شود و به همین دلیل بر افزایش دامنه بناها و آثار ثبت شده تاکید داریم.

محمدی با اشاره به تعمیرات انجام شده در اثر، گفت: مسجد طی سال‌های گذشته مرمت شده و در حال حاضر نیز در حال مرمت است و برخی از تعمیرات انجام شده شامل مرمت طاق‌ها، مرمت گنبدها، ایزوگام گنبدها، اجرای تاسیسات، اجرای وضوخانه و کف سازی کل مسجد است.

وی خاطرنشان کرد: پوشش سقف گنبدی به صورت طاق چشمه به تعداد 29 عدد، طاق‌های تیزه‌دار داخلی و نمای خارجی، تزئینات گچی محراب و کاربندی‌‌های داخلی از ویژگی‌های خاص این مسجد به شمار می‌رود.

رئیس ستاد ثبت آثار تاریخی استان آذربایجان‌شرقی، با اشاره به اهمیت حفظ این گونه بناهای تاریخی گفت: بناهای تاریخی هر کشوری، بخشی از شناسنامه فرهنگی آ ن کشور و نشانه فکر و رفتارها و اعتقادات مردم آن سرزمین هستند و ما به عنوان متولی بخش تاریخ، موظف هستیم این میراث‌های گرانبها را حفظ کرده و به سلامت به نسل‌های بعدی منتقل کنیم.

محمدی یادآور شد: از این پس نظارت بر هر گونه عملیات و تغییر و مرمت در آن بر عهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

وی تصریح کرد: طبق ماده 564 قانون مجازات اسلامی، هر کس بدون اجازه سازمان میراث فرهنگی و برخلاف ضوابط مصوب اعلام شده از سوی سازمان مذکور به مرمت یا تعمیر، تغییر، تجدید و توسعه ابنیه یا تزئینات اماکن فرهنگی ـ تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی مبادرت کند، به حبس از شش ماه تا دو سال و پرداخت خسارات وارده محکوم می‌شود./935/د102/س
ارسال نظرات