۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۴۲۷۳۱۶
مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران خبر داد؛

اجرای ۳۲۰۰ برنامه فرهنگی و هنری به مناسبت حماسه سوم خرداد در استان مازندران

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران گفت: به مناسبت سی و چهارمین سالروز بزرگداشت حماسه آزادی خرمشهر سه هزار و 200 برنامه فرهنگی، هنری و اقتصادی در سطح استان مازندران برگزار می شود.
مدیر کل بنیاد حفظ آثار مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، سردار عبدالله ملکی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران امروز در نشست خبری خود به مناسبت سالروز بزرگداشت حماسه آزادسازی خرمشهر، با تبریک اعیاد شعبانیه و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عملیات بیت المقدس و به ویژه شهدای مدافع حرم، گفت: خرمشهر یکی از نمادهای مقاومت و حماسه های مقاومت و حماسه های آزادی در ایران اسلامی نامگذاری شده است.

 

وی با اشاره به اینکه خرمشهر در طول تاریخ چهار بار به اشغال دشمن در آمد، خاطرنشان کرد: در سال 1857 از سوی عثمانی ها و در سال 1883 هم از سوی انگلیسی ها مورد اشغال قرار گرفت که در هر دو مرحله دولت های وقت ایران به دولت های عثمانی و انگلیسی امتیاز دادند تا آنها از خرمشهر خارج شوند.

 

سردار ملکی با بیان این که همچنین در سال 1320 انگلیس خرمشهر را اشغال کرد و در نهایت به خاطر منافع خودش از خرمشهر خارج شده بود، ادامه داد: همچنین این شهر در چهارم آبان 59 از سوی ارتش بعثی عراق اشغال شد که یکی از اهداف صدام از این اشغال تجزیه خوزستان بود.

 

مدیرکل حفظ آثار مازندران اظهار داشت: در واقع مردم خرمشهر و نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، ژاندارمری، شهربانی، عشایر عرب و مقاومت سرسختانه آنها سبب شد که آرزوهای شش گانه صدام در درب ورودی خرمشهر دفن شود.

 

سردار ملکی با بیان اینکه مقاومت خرمشهر استراتژی جنگ را تغییر داد، افزود: وقتی لشکر بعثی متوجه مقاومت مردم و نیروهای مسلح در شهر خرمشهر شد، استراتژی جنگ را تغییر داد و همه هدف خود را برای تصرف خرمشهر گذاشت.

 

مدیرکل حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس مازندران با بیان این که سپاه سوم عراق که یکی از قویترین سپاه ها بود به جنوب حمله کرد و همه توان خودش رابرای تصرف خرمشهر گذاشت، ادامه داد: رزمندگان اسلام خیابان به خیابان، میدان به میدان،کوچه به کوچه جنگیدند و 34 روز مقاومت کردند.

 

سردار ملکی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه خرمشهر در سال 58 و نیمه اول سال 59 از سوی گروهک ضد انقلاب خلق عرب زخمی شده بود و 74 شهید هم تقدیم کرده بود، افزود: همین خرمشهر زخمی که باز به اذعان خود خرمشهری ها 15 روز قبل از شروع رسمی جنگ در 31 شهریور59 هم با بعثی ها جنگ کردند، این گونه در برابر لشکر بعثی صدام مقاومت کرد.

 

وی در ادامه بهنام محمدی که به عنوان مرد کوچک ایران که بسیار بزرگ بود را به عنوان نماد مقاومت خرمشهری ها  دانست و گفت: این رزمنده 13 ساله در طی 28 روز کمک به رزمندگان اسلام، سه بار به اسارت دشمن درآمد و هر بار به بهانه ای از دست شان آزاد شد.

 

سردار ملکی افزود: خرمشهر 575 روز در اشغال دشمن بعثی بود و نهایتا با مقاومت مردم و نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه پاسداران، بسیج دلاور و خود مردم در تاریخ 3/3/61 از دست دشمن آزاد شد.

 

مدیرکل حفظ آثار مازندران در ادامه با اشاره به اینکه عملیات بیت المقدس که از تاریخ دهم اردیبهشت شروع شد تا سوم خرداد 61 در چهار مرحله انجام شد، خاطرنشان کرد:  ما در این عملیات شش هزار شهید تقدیم انقلاب و خرمشهر کردیم.

 

وی با اشاره به این که در نتیجه این عملیات نزدیک به پنج هزار و 400 کیلومتر مربع خاک ایران اسلامی از دست  دژخیمان بعثی آزاد شد، اظهار داشت: در این عملیات 16 هزار نیروی بعثی کشته و مجروح شدند و 19 هزار اسیر از دشمن گرفته شد.

 

مدیرکل حفظ آثار مازندران ضمن برشمردن اهداف این عملیات، گفت: آزادسازی شهرهای خرمشهر و هویزه، جاده اهواز خرمشهر و دور ساختن شهرهای اهواز، حمیدیه، سوسنگرد و جاده ی بین آبادان- اهواز از توپخانه ارتش بعثی  و تأمین مرز بین المللی از اهداف این عملیات بود.

 

سردار ملکی در ادامه با اشاره به نقش رزمندگان مازندران در این عملیات، افزود: مازندرانی ها  در عملیات بیت المقدس با سه تیپ؛ بیت المقدس، 37 نور و 25 کربلا از سازمان رزم سپاه حضور داشتند.

 

وی با بیان این که در این عملیات برادران مازندرانی که در ارتش جمهوری اسلامی بودند نقش ویژه ای داشتند که نمونه ی آنها شهید امیر منفرد نیاکی از آمل است که به عنوان فرمانده لشکر 92 زرهی اهواز خوش درخشید، ادامه داد:جهاد مازندران هم در این عملیات معین لشکر 92 زرهی اهواز بود و به آنها کمک می کرد.

 

سردار ملکی به حضور مازندرانی ها در دفاع از انقلاب و تعداد شهدای مازندرانی در این عملیات اشاره کرد و گفت: 226 شهید مازندرانی در این عملیات به شهادت رسیدند.

 

مدیرکل حفظ آثار مازندران با بیان اینکه خرمشهر برای ما نگین مقاومت و حماسه و آزادی است، اظهار داشت: وظیفه ماست که این عظمت و شکوه را پاس بداریم و این الگوی مقاومت و آزادی را به نسل های بعدی انقلاب انتقال بدهیم.

 

سردار ملکی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به حادثه بزرگ خان طومان، به نقش رزمندگان مازندرانی در این نبرد اشاره کرد و گفت: رزمندگان لشکر25 کربلا در خان طومان در برابر دو، سه هزار نیرو و آتش تهیه عظیمی که تروریست ها به راه انداخته بودند، جانانه جنگیدند که 13 شهید و 21 جانباز دادیم.

 

وی از تشکیل کمیته های هشت گانه و ستاد 22 گانه شهرستانی خبر داد و افزود: کمیته فرهنگی و تبلیغات، کمیته اطلاع رسانی، کمیته سپاه و بسیج، کمیته مردمی، کمیته بانوان، کمیته ورزش و جوانان، کمیته ایثارگران و کمیته بازرسی عناوین این کمیته ها است.

 

سردار ملکی بیان این که به مناسبت سوم سه هزار و 200 برنامه اجرا خواهد شد، گفت: برنامه های این مناسبت با اعیاد شعبانیه و برنامه های گرامیداشت شهدای مدافع حرم در همه شهرهای استان تقارن پیدا کرد.

 

مدیرکل حفظ آثار مازندران ضمن برشمردن برنامه های این مناسبت در استان، اظهار داشت:  همایش پیشکسوتان و تجلیل از رزمندگان و شهدای عملیات بیت المقدس و مدافعین حرم، دیدار و سرکشی از خانواده های معظم شهدای عملیات بیت المقدس و مدافع حرم، برگزاری نشست بصیرتی و گفتمان دفاع در دانشگاه ها و مدارس، معرفی کتاب «بچه های شط» در سطح کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرهای استان، برگزاری مسابقات ورزشی ویژه بانوان استان، افتتاح نمایشگاه عکس ایثار به مناسبت سوم خرداد در آمل بخشی از این برنامه ها در بزرگداشت حماسه سوم خرداد است.

 

وی، افتتاح 14 حوزه مقاومت و اقشار در روز سوم خرداد از سوی مهندسی سپاه کربلا، افتتاح 200 پایگاه مقاومت از سوی سپاه م بسیج، افتتاح چهار سوله صالحین در شهرهای ساری، میاندورود، جویبار، آغاز عملیات اجرایی راهسازی در محور بندبن به دامغان در روز سوم خرداد در نکا، آغاز عملیات اجرایی راه روستایی در سوادکوه، بهره برداری از 32 پروژه اقتصاد مقاومتی از سوی بسیج سازندگی، عطرافشانی و غبارروبی حرم شهدای گمنام سراسر استان، برگزاری مسابقه نقاشی با محوریت مقاومت و پایداری، اجرای نمایش خیابانی با موضوع آزادی خرمشهر، برگزاری مراسم اعیاد شعبانیه و سوم خرداد در مساجد سراسر استان و برگزاری برنامه های سوم خرداد فریدونکنار با محوریت شهید مدافع حرم شهید عابدینی از جمله دیگر برنامه های سوم خرداد استان اعلام کرد./950/202/ب2

ارسال نظرات