۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۱
کد خبر: ۴۲۳۱۱۰
آیت الله مهدوی:

ولی فقیه مصادیق طاغوت را مشخص می کند

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در تشریح آیه«لا اِکراهَ فِی الدّین»، گفت: خداوند برای تحمیل دین به افراد، قائل به جبر نیست ولی افرادی که دین را پذیرفته اند، به انجام واجبات و ترک محرمات مجبور می کند، یعنی این که پذیرش دین در اعتقادات اختیاری است ولی اگر کسی دین را پذیرفت، مجبور است به بایدها و نبایدهای آن، پایبند باشد.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، شامگاه دوشنبه در سلسله جلسات پرسمان که در مرکز هلال احمر اصفهان برگزار می شود، گفت: فقط ولی فقیه مصادیق طاغوت را مشخص می کند.

 

دین اسلام، دین انعطاف پذیری است

وی در پاسخ به این سؤال که اگر تداخلی میان وقت نماز و کارهای ضروری به وجود آید، وظیفه ما چیست؟ افزود: دین اسلام، دین انعطاف پذیری است و هرگز مسلمان را در بن بست نگذاشته است، پس باید متذکر شویم که در مسائل فوری فوتی که مثلاً جان خودِ انسان یا یک انسان دیگر در خطر است، بر انسان واجب می شود که برای نجات جان خودش یا نجات جان هم نوعش، خواندن نماز اول وقت خود را به تأخیر بیندازد، ولی معمولاً وقوع چنین اتفاقی بسیار نادر است.

 

آیت الله مهدوی ادامه داد: زمانی که پیامبر (ص) به همراه زنان و کودکان در مسیر حرکت از مدینه به سمت مسجد شجره، به وقت نماز مغرب برخورد کردند، برای به زحمت نینداختن زنان و کودکان خواندن نماز مغرب را به تأخیر انداخته و نمازشان را در مسجد شجره اقامه کردند.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری تبیین کرد: مسأله ای که معمولاً افراد با آن روبرو می شوند، تداخل میان وقت نماز و کارهایی است که تأخیر انداختن چند دقیقه ای در وقت آن ها، ضرری به آن کارها وارد نمی سازد، که بهتر است انسان با برنامه ریزی دقیق جمع کارها را با هم انجام دهد و سعی کند نمازش را در اول وقت بخواند.

 

حدّ تحریم موسیقی، به حرکت درآمدن دست و پای اکثریت افراد در هنگام پخش موسیقی است

وی در پاسخ به این سؤال که ملاک حرام بودن موسیقی چیست؟ اذعان کرد: ملاک حرام بودن موسیقی به حرکت افتادن دست و پای اکثریت افراد مستمع است یعنی اگر از میان ده نفر مستمع، دست و پای هفت نفر از آن ها با گوش کردن یک موسیقی به حرکت بیفتد، آن موسیقی حرام است و برعکس.

 

در زمان صدر اسلام نیز انتخابات بوده است

امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به این سؤال که آیا مسأله انتخابات و مسأله حکومت اسلامی در تناقض با یکدیگر نیست؟ تشریح کرد: انتخاباتی که در کشور جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود و مردم با شرکت کردن در آن، منتخبان خود را انتخاب می کنند، در زمان صدر اسلام نیز به شکل دیگر مرسوم بوده و این مسأله از بیست و پنج سال خانه نشینی امیرالمؤمنین (ع) کاملاً مشخص است.

 

آیت الله مهدوی در تبیین واژه جمهوریت افزود: جمهوریت اسلام یعنی این که دین نمی خواهد حکومتش را بر مردم تحمیل کند، باید بگوییم که یکی از دلایل تأخیر در ظهور امام عصر (عج) نیز به خاطر عدم تمایل خداوند در تحمیل دین بر عموم مردم است.

 

پذیرش دین در اعتقادات اجباری نیست

وی در پاسخ به شبهه فردی که با اشاره به آیه دویست و پنجاه و ششم سوره بقره که می فرماید«لا اِکراهَ فِی الدّین» قصد به چالش کشیدن مسأله امر به معروف و نهی از منکر را داشت، گفت: خداوند برای تحمیل دین به افراد، قائل به جبر نیست ولی افرادی که دین را پذیرفته اند، به انجام واجبات و ترک محرمات مجبور می کند، یعنی این که پذیرش دین در اعتقادات اختیاری است ولی اگر کسی دین را پذیرفت، مجبور است به بایدها و نبایدهای آن، پایبند باشد.

 

مسؤولان با یک اشتباه مصداق طاغوت نمی شوند

نماینده ولی فقیه در هلال احمر در پاسخ به این سؤال که آیا تبعیت کردن از مسؤولانی که به وضوح خلاف موازین دینی عمل می کنند و شاید بتوان آن ها را مصداق طاغوت دانست، اشکالی دارد؟ ابراز کرد: اگر مسؤولی خلاف موازین دینی عمل کند، انسان های عادی نمی توانند او را مصداق طاغوت بدانند و این وظیفه ولی فقیه است، پس تا زمانی که مسؤول متخلف در سِمَت خود مشغول فعالیت است، حمایت کردن از او برای همه لازم است./202/867/ب1

ارسال نظرات