۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۴۴۱۴۸۷
آیت الله علیدوست:

اندیشمندان اسلامی درباره حق هستی تحقیق و الزامات ‌آن را استنباط کنند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: دانشمندان اسلامی باید درباره حق هستی تحقیق کرده و الزامات، اسناد و نتایج حقوقی آن را به معنای اصطلاحی استنباط کنند ، همچنین باید بر توحید در تقنین تأکید شود.
آیت الله ابوالقاسم علیدوست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در سمینار تخصصی حقوق بشر اسلامی که در مدرسه عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با بیان این که مطابق آیات قرآن جهان هستی از شعور برخوردار است، گفت: از تعبیر قرآن مشخص می شود که سجده هستی در برابر خداوند از روی علم و آگاهی است.

 

وی افزود: این مبنای معرفتی ما را به اصل حق هستی می رساند، اگر جهان می خواهد احترام به حقوق انسان بگذارد باید حقوق انسان و حیوان را حذف و حق هستی را جایگزین کند، انسان در زمان نطفه بستن و همچنین انسان مرده نیز از احترام و حق برخودار است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که ما می توانیم حق هستی را پیشنهاد کنیم که باید به لوازم آن توجه داشته باشیم، اظهار داشت: از نظر باور دینی معتقد به توحید در تشریع هستیم از این رو بشر و مجتهد می تواند کاشف حق باشد اما جعل آن از سوی خداوند است.

 

وی ادامه داد: این اصل یک لازمه دارد که چگونه می توان حقوق مجعول از سوی خداوند را کشف کرد، ما برای این که به یک استنباط صحیح برسیم ابتدا باید حقوقی که وجود دارد را به صورت موردی استنباط کنیم که از آن تعبیر به حقوق نامکشوف می کنم.

 

آیت الله علیدوست با بیان این که فرایند حقوق در سه مرحله باید صورت گیرد، ابراز داشت: نخست این که باید به صورت موردی جمع آوری شود، سپس باید ببینیم که نظامی دارند یا خیر، در روش شناسی کشف حقوق مجتهد پس از این که حقوق را به صورت موردی مطالعه کرد باید به نظامی که آن ها را در کنار یکدیگر قرار داده توجه شود تا اشکال وارد نشود.

 

وی عنوان کرد: در مرحله سوم موضوع استنباط کلان نظام است، در شریعت هم احکام اتمیک، هم نظام های خرد و هم کلان نظام داریم؛ بحث حق و تکلیف باید به صورت وسیع بررسی شود، خیلی اوقات ما چیزی را که تکلیف می دانیم اما بشر امروز حق می داند از این رو اگر شخص به توهم او از این حق برخودار نباشد آن را محرومیت می دانند؛ مطابق برخی از فتاوا زن از حق قضاوت برخوردار نیست حال باید بررسی شود که آیا قضاوت یک حق است یا تکلیف به شمار می رود.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: دانشمندان اسلامی باید درباره حق هستی تحقیق کرده و الزامات، اسناد و نتایج حقوقی آن را به معنای اصطلاحی استنباط کنند، همچنین باید بر توحید در تقنین تأکید شود حتی دیپلمات ها و کارگزاران نظام نیز که بیرون از کشور می روند باید تأکید کنند که توحید در تشریع داریم./1323/پ202/ج

ارسال نظرات