۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۴۳۸۷۲۲
آیت الله خاتمی در گفت وگو با رسا:

جان گرفتن جریان بی تفاوت و ضد نظام حوزه را غیر انقلابی می کند/ مراجع بالاتفاق تضعیف نظام را حرام می دانند

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تشریح جریانات موجود در حوزه تصریح کرد: اگر جریان بی تفاوت یا جریان اندک ضدیت با ولایت با اغواگری های شان جان بگیرند حوزه علمیه غیر انقلابی می شود؛ با این ویژگی ها راز حساسیت رهبر معظم انقلاب بر انقلاب ماندن حوزه مشخص می شود.
آیت الله خاتمی آیت الله خاتمی

آیت الله سید احمد خاتمی عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر انقلابی ماندن حوزه های علمیه گفت: وقتی مقام معظم رهبری بر موضوعی تکیه می کنند و مصر هستند باید توجه داشت که موضوعی مهم، کلیدی و حساس بوده و به نحوی با سرنوشت انقلاب گره خورده است.

 

وی افزود: در سطح کلان احساس می شود کسانی بر آن هستند که شور و ارزش های انقلابی جایگاه ویژه خود را نداشته باشد؛ این واقعیتی است که در سطح جامعه و حتی گاهی در عرصه تصمیم گیری ها دیده می شود؛ در شرایط این چنین مقام معظم رهبری که چشم امت هستند و خطرات را رصد می کنند باید خطر را هشدار دهند.

 

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که معنای هشدار این نیست که جامعه از انقلاب فاصله گرفته است، اظهار داشت: این هشدار یعنی مراقب باشیم این آسیب اتفاق نیفتد، تعبیر حضرت آقا نسبت به حوزه این است که حوزه باید انقلابی بماند؛ معنای این فرمایش این است که حوزه انقلابی هست اما باید مراقب باشد که انقلابی بماند.

 

وی ادامه داد: ما یک انقلابی به معنای اعم داریم، همان که مقام معظم رهبری در مرقد امام فرمودند انقلابی بودن مقول به تشکیک است یعنی اگر سقف امتیاز را در انقلابی بودن 100 حساب کنیم برخی امتیاز کامل، برخی امتیاز 90 و برخی نیز امتیاز 80 را دارند؛ به نظر می رسد که تفسیر مقام معظم رهبری از انقلابی بودن همین معنای عام است.

 

امام جمعه موقت تهران ابراز داشت: معنای عام یعنی کسانی که نظام، ولایت فقیه، خط امام، قانون اساسی و ارزش های انقلاب را قبول دارند انقلابی هستند، ما تفسیر اخصی نیز از انقلاب داریم؛ فکر بنده این است که به فضل خداوند حوزه علمیه انقلابی به معنای اعم هست یعنی فضای عمومی حوزه، مراجع بزرگوار که زعمای حوزه به شمار می روند و بدنه طلاب انقلابی هستند. مراجع تقلید بالاتفاق تضعیف نظام اسلامی را حرام می دانند.

 

وی با اشاره به جریانات موجود در حوزه عنوان کرد: یک جریان عمومی بوده که جریان وفادار به نظام، انقلاب و ولایت با همان شکوه سال 1342 و همان شکوه 19 دی سال 56 است، اگر بگویم 90 درصد اینگونه هستند گزاف نگفته ام؛ ممکن است کسی بگوید 80 درصد اما هرچه هست اکثریت است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: جریان دوم که بسیار اندک هستند اما در فضای مجازی خودشان را بیش از آنچه هستند نشان می دهند، حضور آن ها حضور فضای مجازی است، کسانی که میانه ای با ولایت ندارند و در عرصه رسانه ای و فضای مجازی تئوریسین کسانی به شمار می روند که با انقلاب و ولایت در تضاد هستند؛ عدد این گروه بسیار کم است و چون مقبولیت ندارند در حوزه جرأت هیچ عرض اندامی ندارند.

 

وی اضافه کرد: جریان سوم که در برابر آن نیز باید هوشیار بود جریان بی تفاوتی در برابر انقلاب است، بنیان جریان بی تفاوتی به جدایی دین از سیاست می رسد؛ کسانی عملا در این زمینه کار و عمل می کنند یعنی به گونه ای وانمود می کنند که سیاست یک وادی داشته و دین وادی دیگری دارد و ما می خواهیم در وادی دین بوده و نمی خواهیم در وادی سیاست باشیم.

 

آیت الله خاتمی در پایان تصریح کرد: اگر جریان بی تفاوت یا جریان اندک ضدیت با ولایت، با اغواگری های شان جان بگیرند حوزه علمیه غیر انقلابی می شود؛ با این ویژگی ها راز حساسیت رهبر معظم انقلاب بر انقلاب ماندن حوزه مشخص می شود.

 

گفتنی است، گفت وگوی تفصیلی خبرگزاری رسا با این عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری و استاد برجسته حوزه علمیه درباره حوزه انقلابی و مدیریت حوزه های علمیه به زودی منتشر می شود./1323/ت302/ج

 محمد قمین

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲
مصاحبه پرمحتوایی بود. خطر انقلاب زدایی از حوزه کماکان وجد داره.
0
0