۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۶
کد خبر: ۴۲۷۴۲۶
استاد حوزه علمیه قم:

درآمد منشأ تعیین سال خمسی است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که ابتدای سال خمسی با تعیین از جانب مکلف مشخص نمی شود، گفت: سال خمسی با شروع کاسبی و آغاز درآمد فرد تعیین می شود.
خمس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم محامی، استاد حوزه علمیه قم بعد از ظهر امروز در رواق حضرت خدیجه(س) حرم حضرت معصومه(س) با بیان سال خمسی، یک امر قراردادی نیست که از سوی مکلف انتخاب شود، گفت: سال خمسی یک امر قهری و واقعی است یعنی تاریخ شروع سال خمسی با دریافت اولین درآمد آغاز می شود.

 

وی افزود: سال خمسی و پرداخت خمس برای مردان و زنان یکسان است و هرکس که به سن تکلیف رسیده و دارای یک منبع درآمد است باید خمس درآمد و حقوق خود را پرداخت کند.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: همانطور که گفته شد سال خمسی با دریافت اولین در آمد آغاز می‌شود و فرد باید در پایان سال در همان زمان خمس درآمد و چیزهایی که در طول سال استفاده نشده را بدهد.

 

خانم محامی ادامه داد: موارد مصرفی در طول سال شامل قانون خمس نمی‌شود و هر چه در سرتاسر سال خمسی باقی‌مانده به اضافه جنس ها مصرفی از قبیل برنج، نخود و مانند این‌ها که تا آخر سال مصرف نشده و چیزهای خریداری شده که مورد نیاز نبوده یا بیش از حد مصرف بوده مشمول خمس می شود.

 

وی افزود: مهریه، عیدی و پاداش مشمول قانون خمس نمی شود.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: سال خمسی کشاورز با برداشت محصول، سال خمسی کارگر و کارمند با دریافت اولین حقوق و سال خمسی کاسب با آغاز شروع کاسبی فرا می رسد.

 

خانم محامی ادامه داد: همچنین اگر انسان با وسیله‌ای مثلاً ماشین یا کامپیوتر یا سایر ابزار کسب درآمد می‌کند باید خمس این‌گونه وسایل را بپردازد.

 

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: عده‌ای از افراد به خاطر ترس از فقر حاضر به پرداخت خمس نیستند که باید گفت پرداخت خمس برکت مال انسان را افزایش می‌دهد و موجب می‌شود که فاصله طبقاتی در جامعه تعدیل شد و خمس حقی است در اموال انسان و اگر انسان بدون پرداخت خمس یک مال از آن مال استفاده کند به میزان خمسی که پرداخت نشده آن مال حکم مال غصبی را پیدا می کند.

 

خانم محامی با بیان اینکه بانوان در ترغیب شوهران خود به پرداخت خمس نقش مهمی دارند، یادآور شد: کسانی که به دنبال فرزندان صالح هستند باید بدانند که لقمه حلال در تربیت فرزند صالح اصل است و برای این که انسان مال خود را حلال و پاک کند اضافه بر رعایت احکام شرعی در کسب و کار باید خمس اموال خود را پرداخت کند زیرا پرداخت نکردن خمس موجب از بین رفتن حلیت مال می شود./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات