۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۴۳۲۵۴۶
حجت الاسلام پناهیان:

درک نکردن حب الهی در دنیا یکی از عذاب‌های روز قیامت است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: روز قیامت عذاب روحی بسیار سخت برای کسی است که به جای کسب حب و عشق الهی دنبال افزایش مال بوده است.
حچت الاسلام والمسلمین پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه شامگاه دوشنبه به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد امام صادق(ع) به سخنرانی پرداخت و گفت: دو تکلیف کنترل گرایش‌ها و علاقه‌های بد و مبارزه با هوای نفس و تقویت علاقه های خوب در زندگی از جمله وظایف ما است.

 

وی افزود: فرهنگ جامعه خانواده و آموزش پرورش در زمینه روحیه مبارزه با هوای نفس می‌تواند بسیار موثر باشد، کسانی که درگیر شهوات نفس باشند نمی‌توانند در درون خود علاقه به نماز یا عزاداری برای امام حسین(ع) را پرورش دهند، بلکه باید ابتدا شهوات نفس را از بین ببرند تا زمینه برای ایجاد علاقه‌های خوب فراهم شود.

 

استاد حوزه با اشاره به تحول یکباره برخی، عنوان کرد: گاهی برخی گنهکاران همچون رسول ترک یک شبه متحول می شوند به این علت بوده که رگه‌هایی از مردانی و مروت در عین گنهکار بودن در آنها وجود داشته است، اگر گنهکار شدند شاید تربیت جامعه یا خانواده آنها را به این سو کشانده است.

 

استاد دانشگاه اظهار داشت: ما باید خود را همواره در معرض محبت خدا و اهل‌بیت(ع) قرار داده و آن را تقویت کنیم که شاید روزی ما هم متحول شده و از گناه دست برداریم، امام راحل به علما می‌فرمودند که وصیت‌نامه شهدا را بخوانید اگر کسی جوهری از مردانگی و فتوت در وجود او باشد، قرآن و دعا یا کتاب خاطرات شهدا را بخواند متحول می شود.

 

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به مراتب محبت الهی مبنی بر اینکه باید شدید، دائمی، روبه افزایش باشد، بیان داشت: خداوند انسان را طوری ساخته که نیازمند محبت الهی است که باید هر روز افزایش یابد، محبت الهی با افزایش خود سبب می‌شود که محبت انسان نسبت به دیگران نیز افزایش یابد.

 

وی با اشاره به داستان اشتیاق حضرت داوود برای کسب محبت الهی، گفت: حضرت از خداوند خواست که مشتاقان به خود را معرفی کند، خداوند در پاسخ فرمودند: مشتاقان من کسانی هستند که قلب آنها را از هر کدورتی پاک کردم، از غیر الهی پرهیز می‌کنند، پنجره‌ای در قلب آنها است که به خدواوند نگاه می‌کند، آنها محل تماشای من روی زمین هستند نگاه من به سوی آنها است.

 

این خطیب مشهور افزود: یکی از دلایل گریه‌های مفصل امام در اواخر عمر آتش عشقی بود که خداوند در دل ایشان افرخته بود که روز به روز رو به افزایش بود.

 

استاد حوزه و دانشگاه گفت: روز قیامت عذاب روحی بسیار سخت برای کسی است که به جای کسب حب و عشق الهی دنبال افزایش مال بوده است این داغی است که کسی نمی تواند آن را تحمل کند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: حضرت امیرمومنان علی(ع) در دعای کمیل می‌فرمایند؛ خدایا گیرم من در روز قیامت بر عذاب تو صبر کنم چگونه بر فراق تو صبر کنم./202/807/ب1

ارسال نظرات