۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۴۳۲۵۲۳
استاد حوزه علمیه:

کاری که برای خدا انجام گیرد به ثمر می‌نشیند

حجت‌الاسلام غنوی گفت: آن‌که کار را پیش می‌برد خداست، کاری که برای خدا انجام گرفته رها نمی‌شود و خدا آن را پرورش می‌دهد.
غنوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام امیر غنوی در جلسه شرح دعای ابوحمزه ثمالی که در مجتمع فرهنگی کتاب‌پردازان مشهد برگزار می‌شود به انواع قرائت قرآن و دعا اشاره کرد و افزود: دو نوع قرائت قرآن و دعا وجود دارد؛ نوع اول که اکثر ما به آن عادت داریم خواندن و مرور کردن سریع است. این نوع قرائت‌ها مفید است، البته فایده‌اش به دو نکته وابسته است؛ ابتدا میزان آشنایی ما با متن و دیگری تعداد دفعاتی که می‌خوانیم.

 

وی در ادامه تصریح کرد: در نوع اول توجه زیادی به موضوع مطرح شده در متن نمی‌شود، اما در این حد نیز که ترجمه اجمالی قرآن و دعا خوانده شود مفید است و بهره‌ای هر چند اندک از عبارت خواهیم برد.

 

حجت‌الاسلام غنوی به فاصله زبان فارسی با زبان قرآن و دعا اشاره کرد و گفت: هر چقدر فاصله زبانی ما با قرآن و دعا کمتر باشد به طور طبیعی بهره‌مندی ما افزایش خواهد یافت.

 

وی به تبیین نوع دوم قرائت قرآن و دعا پرداخت و ابراز داشت: در نوع دوم، قرائت سرعت کمتری دارد و با آرامش و طمأنینه خوانده می‌شود. در این نوع قرائت سعی بر آن است که ظرایف و زیبایی آن متن بررسی شود. در سوره مزمل به این نوع قرائت اشاره شده است. در این سوره دستور داده‌اند هرچه می‌توانید قرآن را به صورت ترتیل، آهسته، آرام و شمرده بخوانیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه به روایتی درباره ختم قرآن در یک روز اشاره کرد و افزود: امام صادق(ع) در جواب فردی که در یک شب قرآن را ختم می‌کرد، فرمود؛ برای من خوشایند نیست که قرآن در کمتر از یک ماه ختم شود. این مطلب اشاره دارد به این موضوع که قرائت قرآن در زمان طولانی صورت گیرد.

 

وی با تأکید براینکه حرکت برای خدا در تاریخ می‌ماند، گفت: کم نبودند افرادی که بذری را کاشتند و ثمره آن بذر را ندیدند اما بعدها از آن بذر باغ‌هایی رویید. به ما آموخته‌اند آن‌که کار را پیش می‌برد خداست. کاری که برای خدا انجام گرفته رها نمی‌شود، خدا پرورش می‌دهد. ممکن است فردی امروز نتیجه کار خود را نبیند اما آن کار در تاریخ ناپدید نمی‌شود./202/862/ب1

ارسال نظرات