۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۵
کد خبر: ۴۳۲۳۰۱
درحرم حضرت معصومه مطرح شد؛

پنج پیام قرآنی سوره مائده و انعام برای مؤمنان

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به پنج پیام قرآنی سور مائده و انعام، گفت: در این دو سوره بر اهمیت نماز، جهاد با نفس، صبر و نصرت الهی و شاخصه های جاودانگی قرآن کریم اشاره شده است.
حجت الاسلام حاج ابوالقاسم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد حاج ابوالقاسم، استاد حوزه علمیه قم، بعد از ظهر امروز در حرم حضرت معصومه(س) در مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم با بیان اینکه نماز جلوی کینه و دشمنی را در میان انسان‌ها می گیرد، گفت: خداوند در آیات سوره مائده علت بسیاری از محرمات را این موضوع عنوان می‌کند که شیطان به وسیله آن‌ها در میان امت اسلامی تفرقه ایجاد کرده و انسان را از نماز غافل می‌کند مانند شراب خواری، قمار‌بازی و مواد مخدر و شکاف میان افراد جامعه است.

 

وی افزود: مورخان سرگذشت سرزمین اندلس را که از کشورهای اسلامی بود و علت از دست رفتن آن را نتیجه دو عامل می‌دانند که یکی تفرقه و اختلاف و دیگری فساد اخلاقی است و نسبت به مواد مخدر هم همین گونه است زیرا ۷۵ درصد از جرایمی که اتفاق می‌افتد به خاطر مواد مخدر است و این خواسته شیطان است که در جامعه ناامنی ایجاد کرده و جوانان را از یاد خدا غافل کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه جهاد با نفس دومین درس قرآنی سوره مائده برای مؤمنان است، تصریح کرد: خداوند در آیه ۱۰۵ سوره مائده انسان را متوجه نفسش می‌کند و می‌فرماید شکست دیگران در جهاد با نفس به شما آسیب نمی‌زند و پیروزی شما در جهاد با نفس موجب سعادتمندی می‌شود و جهاد با نفس جهاد اکبر است و نتیجه شکست و پیروزی در جهاد اکبر تا لحظه ملاقات با خدا مشخص نمی‌شود و حضرت علی(ع) در وصیت‌نامه خود به مؤمنان می‌فرمایند که الله الله بدانید که دشمن‌ترین دشمنان شما همان نفس درون شماست.

 

حجت الاسلام حاج ابوالقاسم با تأکید بر اینکه امروزه دشمنان با ترویج ولنگاری در میان نسل جوان می‌خواهند آن‌ها را از مبارزه با نفس غافل کنند، تصریح کرد: هدف دشمن از این کار ترویج بی دینی در جامعه است.

 

وی با اشاره به اینکه جاودانگی قرآن کریم از دیگر مواردی است که در سوره انعام مورد تأکید قرار گرفته است، افزود: آیاتی این سوره بیان می‌کنند که قرآن به موازات ابدیت دانسته شده است و پیامبر(ص) می‌فرمایند قرآن به سوی من نازل شده تا شما را بیم دهم و پیام قرآن برای تمام کسانی است که تا قیامت پیام آن را بشنوند.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امرو ز دشمن به جوانان القاء کرده که قرآن کتابی مربوط به گذشته است نه امروز ادامه داد: امام رضا(ع) می‌فرمایند که قرآنی کتابی است نه برای این زمان بلکه خداوند قرآن را کتابی برای همه زمان ها و همه نسل ها قرار داده و امام صادق(ع) می‌فرمایند «قرآن شان نزولاتی دارد و در شان عده‌ای خاص نازل شده ولی مربوط به آن عده خاص نیست و تا قیامت جاری است.

 

حجت الاسلام حاج ابوالقاسم اظهار کرد: تحمل عامل نصرت است و خداوند در سوره انعام به پیامبر(ص) می‌فرمایند دشمنان در برابر حق همواره می ایستند و راه حق هیچگاه همواره نبود و سایر پیامبران هم تکذیب شدند ولی صبر کردند و نصرت یافتند و این سنت خداست که هرکس بر سختی‌ها تحمل کند به نصرت می رسد.

 

وی افزود: رهبر معظم انقلاب می فرمایند استکبار به مجرد اینکه در یک ملت احساس ناامیدی و یاس کند آن ملت را تخریب خواهد کرد در حالی که صبر، موجب نصرت انسان می‌شود و موفقیت در عرصه هسته ای هم به دلیل همین صبر است.

 

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: حضرت ابراهیم (ع) الگوی جوانان حقیقت طلب است و خداوند با تشریح سرگذشت حضرت ابراهیم(ع) به‌خصوص برای جوانان بیان می‌کنند که اگر به سنت حضرت ابراهیم(ع) عمل کنند سعادت ابدی را در دنیا و آخرت به دست خواهند آورد./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات