۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷
کد خبر: ۴۳۱۷۰۱
حجت الاسلام پناهیان:

جهل مهم‌ترین مانع رشد انسان است

استاد حوزه علمیه با اشاره به مهم ترین مانع رشد انسان، گفت: جهل مهم ترین مانع رشد انسان در مسیر زندگی است.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در جلسه سخنرانی خود با موضوع موانع رشد که شامگاه شنبه در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد با اشاره به موانع رشد در زندگی انسان، گفت: جهل مهم ترین مانع رشد انسان است.

 


حجت‌الاسلام پناهیان با طرح این موضوع که چرا از موانع رشد سخن به میان می آید و از عوامل رشد مطلب گفته نمی شود، گفت: افرادی که می خواهند ساختمان را بسازند باید به مواد اولیه فکر کرده و به موانع فکر نمی کنند، اما در جنگ و نبرد عکس است و به موانع فکر می شود.

 

وی ادامه داد: مسیر رشد انسان در وجودش مواد اولیه وجود دارد و انسان باید ساختن خویش را مانند میدان جنگ تصور کنیم، به همین دلیل است که توصیه شده از گناه دوری کنیم بهتر از این است که کار خوب انجام دهیم.

 

استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: براساس روایات گناه ساختمان اعمال انسان را خرا می کند، برهمین اساس فردی که درحال خراب کردن و ساختن ساختمان اعمال خویش است به نتیجه نمی رسد.

 

حجت الاسلام پناهیان با طرح این سوال که علت اهمیت ترک گناه چیست، گفت: پیامبر اکرم فرمودند؛ گناه نکنید که در این صورت مسیر را جلو خواهی رفت.

 

وی افزود: مفهوم کلیدی تقوا به شکل سلبی است که در فارسی به پرهیزکاری معنا می شود، به این دلیل چهره دین مقداری غیر جذاب است، برخی تصور می کنند بدون تحمل سختی می توانند در دین پیشرفت کنندکه صحیح نیست.

 

استاد حوزه علمیه گفت: انسان باید هدفی داشته باشد و به آن عشق بورزد، انسان محیطی دارد تحت ولایت ولی خدا و این عمل مثبت بوده و شیطان نمی تواند با این موضوع مقابله کند و در اینجا حمایت امام زمان(عج) را دارد، غفلت انسان و ضربه خوردن او نیز در این مورد نکته منفی است و حرکت دراین مسیر بسیار دشوار است.

 

وی ادامه داد: ممکن است انسان گناهی را انجام دهد که در مقابل خداوند متعال به ملائک خود بگوید؛ بنده من اگر این گناه را انجام دهد هیچگاه او را نمی بخشم.

 

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اهمیت علم، ابراز داشت: براساس روایات کافر، کافر نشد مگر اینکه نادان شد یعنی جهل می تواند موجب کفر شود، علم نور است و هنگامی که ایجاد می شود اثر وضعی دارد.

 

وی افزود: جهل بزرگ ترین مانع رشد است که باید آن را رفع کنیم، براساس روایت انسان باید از آنچه نمی داند سوال کند و فردی که حیا می کند در این رابطه نمی تواند انسان فهیمی شود، نباید تکبر ورزید، انسان باید خواستار طلب علم باشد.

 

استاد حوزه علمیه، گفت: گاهی کسب یک آگاهی ساده از خداوند به توسل نیاز دارد و کار آسانی نیست، براساس روایات فردی که به طور مداوم درس می خواند می تواند علم را احراز کند./202/811/ب1

ارسال نظرات