۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۵
کد خبر: ۴۳۱۶۷۹
حجت الاسلام ماندگاری تشریح کرد؛

شرایط و نکات مهم در توبه کردن

حجت الاسلام ماندگاری گفت: خداوند می خواهد ما انسان ها برای این که شأن و منزلت عده ای را درک کنیم آن ها را واسطه قرار دهیم، بهترین واسطه ها برای ما، اهل بیت(ع) هستند، ما حق خدا را با توبه کردن ادا می کنیم و خدا هم ما را می پذیرد.
حجت الاسلام ماندگاری

حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، در رابطه با شرایط توبه کردن، گفت: نخستین نکته که در توبه کردن باید به آن توجه کنیم این است که به گناه خود اعتراف کنیم و در پیشگاه خداوند بزرگ دچار کبر و غرور نشویم، گاهی کتمان گناه خود سبب عادی جلوه دادن گناه و شکسته شدن قبح آن در نظر فرد می شود.

 

وی ادامه داد: نکته دوم در توبه اقرار به بزرگی خدا در عفو و بخشش است، هر چقدر که ما گناه بزرگی مرتکب شده باشیم عفو و رحمت خدا از گناه ما بزرگ تر است، اگر بخواهیم با گناهانمان با رحمت خدا مسابقه بگذاریم همیشه بازنده هستیم، نا امیدی از رحمت خداوند بزرگ ترین گناه است.

 

کارشناس مذهبی برنامه سمت خدا، افزود: سومین نکته در توبه این است که باید خودمان را بشکنیم، همین که خود را در برابر خدا بشکنیم و نشان دهیم که پشیمانیم و در پیشگاهش حاضر شده ایم و دروغ نگفتیم و فرار نکردیم، آنگاه خدا ما را خواهد بخشید، چهارمین نکته این است که حتما در پی جبران عمل باشیم.

 

حجت الاسلام ماندگاری اظهار داشت: اگر نماز یا روزه ای قضا شده حتما قضای آن را جبران کنیم، خمس نداده و حق الناس را ادا کنیم و نکته پنجم این است تصمیم واقعی برای تغییر کردن خود داشته باشیم، خدا ما را می بخشد، ولی به شرط این که ما هم عهد ببندیم که دیگر به سراغ گناه نرویم و از عوامل گناه دوری کنیم.

 

وی تصریح کرد: آخرین نکته در توبه هم این است که واسطه برای خودمان در پیشگاه خدا انتخاب کنیم، خداوند می خواهد ما انسان ها برای این که شان و منزلت عده ای را درک کنیم آن ها را واسطه قرار دهیم، بهترین واسطه ها برای ما، اهل بیت(ع) هستند، ما حق خدا را با توبه کردن ادا می کنیم و خدا هم ما را می پذیرد./302/869/ب1

ارسال نظرات