۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۴۳۱۵۴۸
حجت الاسلام سیدآبادی:

«قول سدید» از نخستین ویژگی های اهل تقوا است/ هیچ راهی تأثیرگذارتر از رسانه زبان وجود ندارد

عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان با اشاره به آیه 70 و 71 سوره احزاب، گفت: حرف درست دیگر اعمال را نیز درست می کند، بنابراین امیرمومنان(ع) حرف درست را نخستین ویژگی اهل تقوا بیان می کنند.
حجت الاسلام سیدآبادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید آبادی، عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان، امروز در رواق امام خمینی(ره) حرم رضوی به تبیین نشانه های تقوا براساس بیانات امیرمؤمنان(ع) پرداخت.


وی با بیان این که حضرت امیرمؤمنان(ع) بیش از 100 ویژگی برای متقین بیان کرده است، اظهار کرد: حضرت متقین را دارای فضیلت های بسیار بیان می کند که اخلاق و رفتار برجسته و پسندیده دارند.


حجت الاسلام سیدآبادی با اشاره به این که حضرت علی(ع) «قول سدید» را نخستین ویژگی های اهل تقوا بیان کرده است، گفت: با توجه به اهمیت سخن درست گفتن حضرت آن را نخستین ویژگی متقین بیان می کند.
 

عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان با اشاره به آیه 70 و 71 سوره احزاب، ابراز  کرد: خداوند در این آیه مؤمنان را به سخن درست گفتن توصیه کرده و می فرماید: «اگر سخن درست بگویید دیگر اعمال شما نیز شایسته می شود و کسی که از خدا و رسولش اطاعت کند به فوز عظیم دست می یابد.»
 

وی افزود: با توجه به این آیات از قرآن کریم مشخص می شود که حرف درست دیگر اعمال را نیز درست می کند بنابراین امیرمومنان(ع) حرف درست را نخستین ویژگی اهل تقوا بیان می کند.


حجت الاسلام سیدآبادی به روایتی درباره تأکید پیامبر اکرم(ص) به سخن درست اشاره و اظهار کرد: سعد ابن فائزی از صحابه و یاران پیامبر که عمر طولانی داشت و در زمان چند امام زیسته بود، می گوید: «پیامبر(ص) بر هیچ منبری ننشست مگر این که به آیه ياأيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قولوا قَولًا سَديدًا اشاره می کرد.»
 

زبان انسان یکی از نشانه های عظمت خداوند است
 

عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان در ادامه به تبیین تأثیر حرف در شخصیت، روان و اعمال انسان اشاره کرد و گفت: انسان از شگفت انگیزترین و عظیم ترین پدیده های عالم است و زبان نیز یکی از اندام های حساس و مهم بدن است که از نشانه های عظمت خداوند است.
 

وی با اشاره به آیات نخستین سوره الرحمن، اظهار کرد: خداوند انسان را به عنوان یکی از عظمت های آفرینش خلق کرده و یکی از عظمت های انسان بیان او است که او را ممتاز کرده است.


حجت الاسلام سیدآبادی با اشاره به این آیه از قرآن کریم که می فرماید: «وَمِنْ آيَاتِهِ خَلْقُ السَّمَوَاتِ وَ الأَرْضِ وَ اخْتِلافُ أَلْسِنَتِكُمْ وَ أَلْوَانِكُمْ» ابراز کرد: خداوند در این آیه برای شناخت خدا توصیه می کند که به عظمت زمین و آسمان و اختلاف زبان و رنگ ها نگاه کنید.
 

عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان  افزود: این که در هر کشور و اقلیم گویش های متفاوت وجود دارد و همچنین حتی دو خواهر و برابر نیز دارای چهره های متفاوت هستند از نشانه های عظمت خداوند است.
 

وی با بیان این که زبان دارای کارکردهای بسیار است، گفت: اگر چه کاربرد اصلی زبان حرف زدن است اما زبان یکی از حواس پنجگانه انسان است برخلاف دیگر حواس مانند دیدن و شنیدن، هم گیرنده و هم فرستنده است.
 

حجت الاسلام سیدآبادی خاطرنشان کرد: هیچ راه تأثیرگذارتر و راحت تر از رسانه زبان وجود ندارد و در تحول تمدن و فرهنگ بشری نخستین نقش را برعهده دارد بنابرابن یکی از نعمت های بزرگ الهی است که خداوند آن را با کاربردهای بسیار در اختیار انسان ها قرار داده است.
 

عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان  به استفاده درست از زبان تأکید و ابراز کرد: زبان از نشانه های عظمت خداوند است که اگر به درستی به کار برده نشود موجب آسیب های بسیار می شود بنابراین در اخلاق اسلامی، روایات اهل بیت(ع) و توصیه بزرگان برای سیر و  سلوک الی الله به زبان بیش از هر چیزی توصیه شده است.
 

حفظ زبان، توجه به نفس و گریه بسیار بر خطاها موجب نجات مومن می شود


وی در ادامه به سه توصیه امام زین العابدین(ع) برای نجات مومن اشاره و اظهار کرد: حضرت حفظ زبان، نفس و گریه بسیار بر خطاها را موجب نجات مومن بیان می کند.
 

حجت الاسلام سیدآبادی با بیان این که امام زین العابدین به مومنان توصیه می کند که برای نجات خود زبان را به ویژه از غیبت بر مردم حفظ کند، تصریح کرد: مفهوم این سخن این است که در صورتی که مؤمن زبان خود را حفظ نکند با وجود دیگر انجام اعمال مانند روزه و نماز، نجات نمی یابد و اگر زبان او درست نشود دیگر اعمال او نیز از بین می رود.
 

عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان، افزود: یکی از تمرین های ماه رمضان این است که در این ماه زبان خود را حفظ کرده تا در همه سال آن را بتوانیم حفظ کینم.
 

وی به تأکید امام سجاد(ع) به نفس اشاره و خاطرنشان کرد: نفس مجموعه ظرفیت های مادی و معنوی است که باید در راهی که به نفع دنیا و آخرت است باید به کار بسته شود و مؤمن نباید وجود خود را بیهوده هدر دهد.
 

حجت الاسلام سیدآبادی در پایان با باین این که امام سجاد(ع) از بکائین عالم است، اظهار کرد: مومن باید به خطا توجه کند  و برای جبران هیچ چیز از اشک چشم در نزد خداوند بهتر نیست./201/1310/ب1

ارسال نظرات