۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۴۳۰۹۱۲
استاد حوزه علمیه:

اخلاص و تقوا بالاترین ره آورد روزه داری است

استاد سطح عالی حوزه علمیه طالبیه گفت: قرآن کریم تقوا را از برکات و فلسفه‌های مهم روزه‌داری در ماه مبارک رمضان ذکر می‌کند و تقوا یعنی ترک معصیت و انجام واجبات الهی است.
حجت الاسلام سیدحسین سیدی ثانی، مدیر سابق حوزه علمیه تبریز 

حجت‌الاسلام‌ سید حسین سیدی ثانی، مدیر سابق مدرسه علمیه طالبیه و استاد سطح عالی حوزه علمیه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، اظهار داشت: قرآن کریم تقوا را از برکات و فلسفه‌های مهم روزه‌داری در ماه مبارک رمضان ذکر می‌کند و تقوا یعنی ترک معصیت و انجام واجبات الهی است.

 

وی با اشاره به آیه 183 سوره مبارکه بقره در قرآن کریم که می‌فرماید؛ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ؛ گفت: این آیه به‌صراحت بر نتیجه روزه‌داری یعنی تقوا اشاره دارد، یعنی خداوند روزه را برای امر تحقق تقوا جعل کرده است.

 

این استاد سطح عالی حوزه علمیه تبریز افزود: ترک معصیت و رسیدن به کمال، هدف آفرینش انسان است و همواره مورد تأکید پیشوایان دینی بوده و باید موردتوجه ویژه قرار گیرد، به‌ویژه در ماه مبارک رمضان که ماه خدا و ماه بندگی و اطاعت است.

 

وی با اشاره به نوع نگرش والا و الهی دین مبین اسلام در خصوص ارج و جایگاه انسان‌های، تقوا را عامل برتری دانست و اضافه کرد: اسلام تمام امتیازات قومی و قبیله‌ای را رد کرده و تقوا و پرهیزگاری را بزرگ‌ترین امتیاز برای فرد مؤمن می‌داند.

 

مدیر سابق مدرسه علمیه طالبیه بابیان این‌که تقوا به معنی اطاعت محض و بندگی خداوند متعال است و باید در همه مکان‌ها و زمان‌ها و تحت هر شرایطی رعایت گردد، تصریح کرد: درصورتی‌که انسان به فرمان‌ها الهی عمل نماید، ابواب رحمت الهی به‌سوی او بازخواهد شد و در دنیا و آخرت از رضوان الهی برخوردار خواهد شد.

 

وی ادامه داد: انسان باتقوا، کسی را نمی‌رنجاند، نسبت به کسی سوءظن نمی‌کند، از کسی غیبت نمی‌کند، لقمه حرام نمی‌خورد، حق کسی را پایمال نمی‌کند، حرف بی سند نمی‌زند، وظیفه خود را می‌شناسد و بدان پایبند است و به‌طور کلی هیچ‌کس از او آسیب و ضرری نمی‌بیند، چرا که یکی از لوازمات تقوا رعایت حق‌الناس و برخورد رحیمانِ با مسلمانان است.

 

حجت‌الاسلام سیدی ثانی افزود: علت بسیاری از مشکلات جامعه ریشه در بی‌تقوایی و فاصله گرفتن از معنویات و آموزه‌های اسلامی دارد. برای مثال کم‌فروشی‌ها، قاچاق‌ها، ناهنجاری‌های اجتماعی و سایر موارد، همگی به خاطر بی‌تقوایی صورت می‌گیرد.

 

وی بابیان اینکه تقوا بالاترین اعمال در ماه مبارک رمضان است، گفت: خوب است، طلاب و روحانیون گرامی این مسأله را همواره در منابر و سخنرانی‌های خود، گوشزد نمایند تا برخی از اصل غافل نشوند و تقوا را مور توجه جدی خود قرار دهند./854/302/ب3

ارسال نظرات