۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۱
کد خبر: ۴۲۹۲۰۳
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان مطرح کرد؛

توصیه امام رضا به اباصلت درباره اهمیت روزهای پایانی ماه شعبان

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: اباصلت در آخرین جمعه ماه شعبان، به خدمت حضرت امام رضا(ع) می‌رود، حضرت ابتدا به او می‌فرمایند «اى اباصلت ماه شعبان بیشترش گذشت و این جمعه آخر آن است، پس آنچه از اعمال خیر این ماه که از انجام آن کوتاهى کرده ‏اى در این چند روزى که باقى مانده، تدارک کن».
آیت‌الله مهدی مروارید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله مهدی مروارید، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان امروز در جمع طلاب در مجتمع فرهنگی مسکونی امام رضا(ع) با اشاره به روزهای آخر ماه شعبان و ضرورت بهره گیری از این ایام، ابراز کرد: استغفار و روزه در این ماه بسیار سفارش شده است به ویژه روزه سه روز پایانی شعبان المعظم و اتصال آن به ماه مبارک رمضان از فضیلت بالایی برخوردار است.

 

وی فرمایش امام رضا(ع) به اباصلت را مورد توجه قرار داد و تشریح کرد: اباصلت در آخرین جمعه ماه شعبان، به خدمت حضرت امام رضا(ع) می‌رود، حضرت ابتدا به او می‌فرمایند «اى اباصلت ماه شعبان بیشترش گذشت و این جمعه آخر آن است، پس آنچه از اعمال خیر این ماه که از انجام آن کوتاهى کرده ‏اى در این چند روزى که باقى مانده، تدارک کن».

 

آیت الله مروارید در ادامه فرمایش امام افزود: «بر تو باد به انجام آنچه به حال تو مفید است و ترک آنچه براى تو فایده ‏اى ندارد؛ دعا، استغفار و تلاوت قرآن را افزون کن، از گناهان و نافرمانی‌هایت به‏ سوى خدا باز گرد و توبه نما، تا این ماه خدا به تو رو کرده در حالى که تو با خدایت اخلاص ورزیده باشى و امانتى بر گردن خود باقى مگذار مگر آنکه آن را ادا کنى».

 

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان قدر و منزلت این ماه را به لحاظ معنوی و تقوایی از ماه های دیگر بیشتر دانست و تصریح کرد: در این ماه به انجام معروفات و عبادات تأکید شده از این رو مراقبت در این ماه باید صورت گیرد، هر چه ماه و روز عزیز تر باشد نافرمانی ها، شدیدتر و معصیت در آنها اشدّ است.

 

آیت الله مروارید با تأکید بر این که دیون و اماناتی که بر گردن ما است در این ماه ادا کنید خاطرنشان کرد: این دیون چه امانات مردم، مطالبات شرعی و مالی، غیبت، کوتاهی در حق پدر و مادر و همسر باشد باید ادا کرد؛ ممکن است برخی حقوق واجب نباشد ولی برای انسان کامل باشد مثل حُسن خُلق، عذرخواهی، نرمی زبان و گفتار نیز باید برآورده شود.

 

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: «در دلت کینه هیچ مؤمنى نباشد مگر اینکه آن را از دل بیرون کنى، هیچ گناهى را که مرتکب بوده‏ اى وامگذار مگر آنکه آن را رها کرده و از آن دورى گزینى، از خداوند پروا داشته باش، در امور نهان و آشکارت بر او توکّل و اعتماد کن، هر کس بر خدا توکّل کند همانا خداوند او را کافى است، زیرا خداوند کار خود را به انجام می رساند و براى هر چیز اندازه‏ اى قرار داده است».

 

وی به دعای پایانی حضرت تأکید کرد و گفت: این دعا را در مابقی ماه شعبان زیاد بگو «اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِی مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ؛ خدایا اگر در آنچه از ماه شعبان گذشت من را مورد مغفرتت قرار ندادی، ‌در مابقی‏ش من را مورد آمرزش و رحمت قرار بده، زیرا خداوند تبارک و تعالى در این ماه مردم بسیارى را به جهت احترام ماه مبارک رمضان از آتش آزاد مى‏ کند.

 

آیت الله مروارید افزود: برای اینکه خودتان را خالص کنید، چون می خواهید وارد در ماه رمضان شوید، ماه رمضان ماه ضیافت الهی است و خدا شما را دعوت کرده، ‌می‌خواهید بروید سر سفره‏ اش بنشینید، ‌پس خود را باید تطهیر کرد.

 

وی با تأکید بر فضیلت روزه گرفتن در این ماه اظهار کرد: روزه در این ماه بسیار سفارش شده و کسانی که روزه برگردن دارند بهتر است در این ماه قضای روزه کنند تا ثواب این ماه را نیز دربرگیرد، پیامبر اکرم (ص) در این ماه دائم روزه می گرفتند و در حال استغفار بودند.

 

غضب معضل اجتماعی روز

آیت الله مروارید یکی از معضلات اجتماعی روز را عصبانیت دانست و ابراز کرد: طبیعی است انسان در مقابل امور ناراحت کننده و ناخوشایند ناراحت شود ولی انسان باید فکر کند چرا باید در مقابل این اعمال ناراحت شود؟ گاهی ناراحتی بیجاست و برخی غضب ها منشأ خودخواهی و کبر دارد.

 

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: ممکن است فردی به انسان بگوید کارت درست نبوده، انسان های خود ساخته حرف را شنیده، قبول کرده و حتی تشکر می کند اما افرادی که به این معرفت نرسیده اند ناراحت شوند که چرا این حرف را به من می زند؛ در این مرحله است در مقابل برخوردی که با انسان می شود باید تفکر کرد که آیا جا دارد ناراحت شود یا خیر؟

 

وی با فرض این که از کسی و عملی عصبانی شده، حال چه باید کرد، ابراز داشت: اگر کسی به ما فحشی به ناحق دهد ما ناراحت می شویم، آیا فحش را با فحش جواب می دهند؟ تعلیمات اسلام این را قبول نمی کند که انسان در مقابل کار بد همان را تکرار کند پس چه باید کرد؟ این جا جایی است که فرد امتحان می شود، عکس العمل مؤمنان بیشتر به چشم می آید چون سبب کاهش معنویتش می شود؛ پس دلسوزی، امر به معروف و نهی از منکر و ارشاد بهترین راه حل است.

 

آیت الله مروارید ابراز کرد: فرض کنیم به این مرحله نرسیده عکس العمل شدید این است که فحش را با فحش بیشتر، کار خلاف را با خلاف بدتری جبران کنیم، تفکر در این موارد می تواند غضب را کنترل کند.

 

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان غضب را کلید هر بدی خواند و گفت: به خاطر این حالت انسان به خیلی از معاصی مبتلا می شود، نظیر قتل نفس؛ بیشتر جنایات به خاطر یک عصبانیت است، اگر فرد همان جا خودش را کنترل کند اتفاق نمی افتد، غضب انسان را به معاصی، تهمت و غیبت وادار می کند.

 

وی غضب را از بین برنده ایمان معرفی و اظهار کرد: در مقابل غیظ باید کظم غیظ داشت کسی که کظم غیظ کند و خشم خود را فرو خورد خداوند جان و قلب او را از ایمان پر می کند و به قلبش ایمان، امنیت و آرامش می دهد./201/861/ب1

ارسال نظرات