۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۴۲۸۴۵۶
دبیر شورای زکات خراسان شمالی:

۱۶۰ روحانی مبلغ زکات در خراسان شمالی فعالیت می‌کنند

دبیر شورای زکات خراسان شمالی گفت: در حال حاضر بیش از 160 روحانی مبلغ در زمینه فرهنگ‌سازی و جمع‌آوری زکات در شهرستان‌های هشت‌گانه این استان فعالیت می‌کنند.
زکات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، عباس اهرابی اصیلی، دبیر شورای زکات استان خراسان شمالی، امروز در جمع مبلغان زکات استان، با اشاره به اینکه سال گذشته در مجموع 72 میلیارد ریال زکات در خراسان شمالی جمع‌آوری شد، افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال میزان زکات جمع‌آوری شده در استان به بیش از 80 میلیارد ریال افزایش یابد.

 

وی از فعالیت 162 روحانی مبلغ در راستای فرهنگ‌سازی و جمع‌آوری زکات در مناطق مختلف استان خبر داد و گفت: افزون بر این دو هزار و 870 عامل افتخاری زکات نیز برای جمع‌آوری زکات در شهرستان‌های هشت‌گانه خراسان شمالی با شورای زکات استان همکاری دارند.

 

اهرابی اصیلی تصریح کرد: در چند سال اخیر اجرای برنامه‌های تبلیغی و فرهنگی در حوزه پرداخت زکات در استان به صورت ویژه و با استفاده از توان روحانیان مبلغ و ائمه جمعه و جماعت پیگیری شده که این فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی و ترویجی، منجر به افزایش میزان جمع‌آوری زکات در استان شده است.

 

وی با یادآوری اینکه سال 93 در خراسان شمالی 57 میلیارد ریال و در سال 94 نیز 72 میلیارد ریال زکات جمع‌آوری شد، خاطرنشان کرد: افزایش میزان زکات جمع‌آوری شده در استان طی دو سال گذشته در حالی اتفاق افتاده که پارسال کشاورزان و دامداران خراسان شمالی با خشک‌سالی و کاهش محصول و درآمد روبرو بودند اما با وجود این زکات محصولات خود را پرداخت کردند.

 

اهرابی اصیلی با اشاره به اینکه مطابق دستورات اسلامی و برنامه شورای مرکزی زکات کشور می‌بایست اغلب زکات جمع‌آوری شده صرف رسیدگی به نیازهای نیازمندان و دستگیری از محرومان شود، اضافه کرد: به همین دلیل برنامه‌ریزی شده تا امسال 60 درصد از کل زکات جمع‌آوری شده در خراسان شمالی صرف رسیدگی به امور محرومان استان شود.

 

وی با بیان اینکه 40 درصد از مبالغ زکات جمع‌آوری شده در خراسان شمالی نیز صرف اجرای پروژه‌های عمرانی عام‌المنفعه می‌شود، اظهار کرد: امسال بخشی از منابع زکات استان برای تکمیل طرح‌های عمرانی در روستاها ازجمله غسال‌خانه، راه ارتباطی بین مزارع، حسینیه و کتابخانه می‌شود.

 

اهرابی اصیلی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 300 پروژه عمرانی عام‌المنفعه از محل زکات در روستاهای خراسان شمالی اجرا شده است، اضافه کرد: این پروژه‌ها شامل مسجد، حسینیه، خانه عالم، غسالخانه، کتابخانه، راه‌های ارتباطی بین مزارع و غیره است.

 

وی در ادامه با اشاره به نقش روحانیان مبلغ زکات و فعالیت‌های ترویجی در راستای پرداخت زکات در استان، اظهار کرد: فرهنگ‌سازی در مورد ادای این فریضه الهی، ارائه آموزش‌های فردی و جمعی از سوی روحانیان مبلغ زکات و عاملان افتخاری و تبلیغات محیطی انجام‌شده درزمینهٔ زکات سبب شده تا فرهنگ پرداخت زکات در بین بخش قابل‌توجهی از مردم استان احیا و تقویت شود به‌گونه‌ای که اکنون در حدود 300 روستای خراسان شمالی فرهنگ پرداخت زکات نهادینه شده و خود مردم برای محاسبه و پرداخت زکات محصولات خود به روحانیان مبلغ و عاملان زکات مراجعه می‌کنند.

 

اهرابی اصیلی با اشاره به تشکیل شورای زکات در همه روستاها و تدوین چهارچوب مشخص در این رابطه در استان، اضافه کرد: پرداخت و جمع‌آوری زکات نقش مهمی در رفع مسائل و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه اسلامی دارد ازاین‌رو باید فرهنگ ادای این فریضه الهی روزبه‌روز در کشور بیشتر ترویج یابد.

 

گفتنی است، استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور بیش از 930 هزار نفر جمعیت دارد که حدود نیمی از آن‌ها در روستاها ساکن بوده و عمدتاً به مشاغل کشاورزی و دامداری اشتغال دارند./202/9314/ب1

ارسال نظرات