۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۴۲۷۸۴۰
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بررسی کرد؛

روابط متقابل جمعیت و تأمین اجتماعی با رویکرد اقتصاد مقاومتی

حجت الاسلام حسینی به بررسی روابط متقابل جمعیت و تأمین اجتماعی با رویکرد اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: صندوق های بازنشستگی کشور ورشکسته یا در نزدیکی ورشکستگی هستند و اساسی‌ترین دلیل آن کاهش جمعیت است.
سیدرضا حسینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدرضا حسینی عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در همایش نقش جمعیت در تحقق اقتصاد مقاومتی به بررسی روابط متقابل جمعیت و تأمین اجتماعی پرداخت و گفت: تأمین اجتماعی عبارت است از حمایتی که جامعه در قبال پریشانی های اجتماعی و اقتصادی پدید آمده به واسطه کاهش شدید درآمد افراد در اثر بیماری، بیکاری و از کارافتادگی به اعضای خود ارائه می دهد.

 

وی با طرح سؤالی مبنی بر رابطه تأمین اجتماعی با اقتصاد مقاومتی گفت: تأمین اجتماعی از دو جهت با اقتصاد مقاومتی در ارتباط است که جهت نخست آن عبارت است از این که عدالت اجتماعی مهمترین شاخص اقتصاد مقاومتی است و تأمین اجتماعی نیز مهمترین رکن و پایه عدالت اجتماعی است بنابر این تأمین اجتماعی با اقتصاد مقاومتی دارای رابطه تنگاتنگی است.

 

حجت‌الاسلام حسینی ادامه داد: تأمین اجتماعی از زیر ساخت های اقتصاد مقاومتی محسوب می شود که این نکته را می‌توان از سیاست های ابلاغیه اقتصاد مقاومتی به دست آورد همچنین در ادبیات جهانی نیز تأکید شده است تأمین اجتماعی از جمله مؤلفه های اساسی مقاوم سازی اقتصاد است به عبارت دیگر اقتصاد مقاومتی باید از نظام تأمین اجتماعی برخوردار باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: تأمین اجتماعی از جهت های مختلف مانند جلب مشارکت افراد جامعه در تولید ملی، توسعه کارآفرینی، رشد و بهره‌وری، تقویت نظام مالی کشور، ایجاد ثبات در اقتصاد ملی، اصلاح نظام درآمد دولت و مدیریت مخاطرات اقتصادی می تواند در اجرای اقتصاد مقاومتی کمک رسانی کند.

 

این اقتصاددان حوزوی با بیان این که نظام تأمین اجتماعی امروز با مشکلات فراوانی مواجه است، اظهار داشت: نظام تأمین اجتماعی به دلایل مختلفی مانند عدم پرداخت سهم دولت، تصویب برخی قوانین بیمار حمایتی و عدم تأمین منابع آن از سوی دولت و کم بودن سن بازنشستگی دارای وضعیت مقاوم و پایداری نیست و موجب شده صندوق های بازنشستگی کشور ورشکسته یا در نزدیکی ورشکستگی قرار داشته باشند.

 

وی ادامه داد: اساسی ترین دلیل وضعیت موجود در تأمین اجتماعی که به دغدغه درجه اول نظام تبدیل شده جمعیت است؛ در 15 سال اخیر هرم سنی جمعیت به ضرر قشر کودک و نوجوان زیر 15 سال و به سود قشرهای دارای سن بیشتر است.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در زمینه چگونگی تأثیر گذاری جمعیت در نظام تأمین اجتماعی بیان داشت: نظام های تأمین اجتماعی از دو بخش حمایتی و ایمنی(بیمه تأمین اجتماعی) تشکیل می شوند و نظام تأمین اجتماعی ایران از هر دو بخش بهره می برد که نوع تأثیر گذاری جمعیت در هر بخش متفاوت است.

 

وی اضافه کرد: منابع صندوق های بیمه ای از حق بیمه شاغلین تأمین می شود و هزینه های آنها نیز مستمری هایی است که به بازنشستگان پرداخت می کنند بنابراین به هرمیزان جمعیت رو به کاهش باشد جمعیت شاغل که منبع سازمان تأمین اجتماعی است کاهش و جمعیت سالمند که هزینه سازمان است افزایش پیدا می کند و این تغییرات موجب ایجاد شکاف در میزان درآمد و هزینه تأمین اجتماعی می شود.

 

حجت‌الاسلام حسینی افزود: در نظام تأمین اجتماعی باید در برابر هر مستمری بگیر چندین شاغل وجود داشته باشد که اکنون تعداد شاغلین در برابر مستمری بگیران به 5 نفر کاهش پیدا کرده است؛ در صندوق بازنشستگی کشوری در مقابل هر بازنشسته یک شاغل وجود دارد./1324/پ202/ی

ارسال نظرات