۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۴۲۷۵۳۱
آیت الله مجتهد شبستری تشریح کرد؛

آثار و برکات ازدواج در اسلام/ دولت با رفع موانع جوانان را به ازدواج ترغیب کند

امام جمعه تبریز با تشریح آثار و برکات ازدواج در اسلام و تأثیر آن بر جامعه اسلامی، گفت: آسان بودن، به هنگام بودن و پایدار بودن از مؤلفه‌های مهم ازدواج اسلامی و تشکیل خانواده است و دولت باید به این مهم در راستای ترغیب جوانان به ازدواج تلاش کند.
آیت الله مجتهد شبستری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی امروز در مراسم جشن ازدواج 140 زوج دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با تبریک اعیاد شعبانیه و روز جوان، اظهار داشت: ازدواج آسان از دستورات اسلام است و تنها راه آن مقابله با برخی رسم و رسومات غلط و پر هزینه است.

 

وی با اشاره به اهمیت امر ازدواج در دین اسلام، خاطرنشان کرد: اصل ازدواج بسیار مقدس است و پیشوایان دینی ما در روایات متعدد به والدین و مسؤولان جامعه اسلامی توصیه کرده اند که مقدمات ازدواج جوانان را فراهم کنند تا جامعه از گزند فساد و ناامنی در امان بماند.

 

امام جمعه تبریز ازدواج آسان را از دستورات اسلام خواند و خاطرنشان کرد: خانواده باید کانون محبت، صمیمیت و صفا باشد و فلسفه ازدواج برای مهیا کردن آرامش خاطر و رفع اضطراب‌ها در انسان است، تجملات و ریخت و پاش ها امروز از عوامل کاهش ازدواج و نبود آرامش است.

 

وی ازدواج را یکی از نشانه‌های توحید و قدرت الهی دانست و افزود: ازدواج از نشانه‌هایی برای کسانی است که اهل اندیشه و تفکر هستند، ازدواج سنت پیامبر است و وظیفه مسلمان و شیعیان این است که ازدواج کرده و تکثیر نسل کنند زیرا از عوامل اقتدار کشور کثرت نیروی انسانی مخصوصا نیروهای جوان است که مقام معظم رهبری نیز به افزایش نفوس کشور هشدار و تأکید دارند.

 

وی با بیان اینکه اسلام به ازدواج به هنگام توصیه می‌کند و امیدواریم والدین و مسؤولان مربوطه نسبت به این امر توجه ویژه داشته و ازدواج به هنگام جوانان را فراهم کنند تا در شاهد جامعه مفاسد اخلاقی نباشیم، تصریح کرد: برگزاری جشن ازدواج 140 زوج دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز نشانگر رعایت ازدواج آسان است که امید است موجب تشویق سایر جوانان نیز شود.

 

آیت‌الله شبستری افزود: سن ازدواج نباید زیاد بالا باشد و ازدواج در سنین متعارف صورت گرفته و به هنگام باشد و اصل هم کفّ بودن نیز رعایت شود و البته رعایت حقوق زن و مرد که اسلام در خانواده معین کرده باعث پایداری ازدواج می‌شود.

 

وی با اشاره به ملاک هایی که جوانان باید قبل از ازدواج به آن ها توجه داشته باشند، گفت: طبق آیات و روایات اسلامی، اصالت خانوادگی و هم شان بودن زوجین از جمله ملاک های اصلی است که افراد در انتخاب همسر باید به آن توجه کنند تا بتوانند ازدواجی پایدار و خانواده ای سالم و موفق داشته باشند.

 

امام جمعه تبریز در ادامه از خیران و خانواده‌ها خواست تا برای تشویق جوانان به امر ازدواج و تشکیل خانواده جوانان را یاری کنند و دولت نیز در امر اشتغال اقدامات لازم را انجام دهد، دولت باید با مشوق‌های لازم بر افزایش جمعیت جوان جامعه برای افزایش اولاد زوج‌های جوان را ترغیب کند، در حال حاضر جمعیت کشور جوان است، اما با این روند به سمت پیری سوق پیدا می کند.

 

وی خواستار توجه دولت و مسؤولان در راستای تأمین مقدمات و بستر لازم برای ازدواج جوانان شد و تأکید کرد: ازدواج ساده، به‌هنگام، آگاهانه و عاقلانه نیاز امروز جوان ایرانی است، متأسفانه معیارهای غلط القایی از شبکه‌های ماهواره‌ای و سبک زندگی غربی گاه مورد توجه جوانان قرار می‌گیرد که در نهایت عاقبت خوشی برای آنها ندارد./854/202/ب2

ارسال نظرات