۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۲
کد خبر: ۴۲۶۵۸۷
استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان:

 سوره حمد نفی کننده جبر و تفویض است

آیت الله سیدان با اشاره به جایگاه مهم سوره حمد، این سوره را شامل مسائل مهمی چون توحید، حمد، معاد و تولی و تبری دانست و گفت: سوره حمد نفی کننده جبر و تفویض است.
آیت الله سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید جعفر سیدان در جمع طلاب مجتمع فرهنگی مسکونی امام رضا(ع) با اشاره به جایگاه مهم سوره حمد، این سوره را شامل مسائل مهمی چون توحید، حمد، معاد، تولی و تبری و نفی جبر و تفویض دانست.

 

وی با قرائت آیه پنجم سوره به تفسیر مفاهیم مورد بحث در این آیه پرداخت و در این راستا، اهمیت مسأله عبادت را متذکر شد.

 

استاد عالی حوزه علمیه خراسان با تقسیم بندی معنای عبد به دو مفهوم عبادت و پرستش معنای اول را بسیار رایج دانست و آن را لفظ و معنایی عام معرفی کرد که خاص خداوند نیست.

 

وی در ادامه افزود:عبادت اعم از پرستش خداوند متعال است، بنابراین بین دو مفهوم عبادت در این دو معنای متفاوت نباید خلط صورت پذیرد، علت اشتباه و خرده گیری وهابی ها نیز به همین دلیل است، در واقع آنچه که شرک است، عبادت به معنای پرستیدن و معبود اختیار کردن به غیر خداوند یکتا است.

 

ارزش انسان به بندگی است

آیت الله سیدان در ادامه با اشاره به قسمت دوم آیه مبنی بر استعانت از ذات حق تعالی، گفت: در این قسمت نیز کمک گرفتن از دیگران به صورت مستقل از خداوند است که سبب شرک می شود وگرنه کمک گرفتن از دیگران حتی در امور روزمره زندگی یک امر کاملا معقول است و سبب شرک نمی شود.

 

استاد عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه ارزش انسان به بندگی او است، ادامه داد: هر کس این بندگی را جدی بگیرد و هر کاری که می کند برای رضای الهی باشد ارزشش در برابر خدا بیشتر خواهد بود.

 

وی در ادامه با تأکید بر اینکه «ایاک نعبد» نفی کننده جبر است، بدین معنا که ما خود عبادت می کنیم و در آن اختیار داریم، «ایاک نستعین» را نیز نفی کننده تفویض دانست و گفت: این یعنی کاری را به غیر از عنایت الهی و خواست او نمی توان انجام داد و نتیجه این امر همان مختار بودن انسان است که همان «بین الامرین» است./863/202/ب2

محمد عبیسی
ارسال نظرات