۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۴۲۶۵۵۲
عضو مجلس خبرگان رهبری:

حضور انسان در مسجد سبب دوری از گناه می‌شود

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فواید حضور انسان در مساجد، گفت: دوری از گناه نتیجه حضور انسان در مسجد است.
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد میرباقری، عضو مجلس خبرگان رهبری در مراسم افتتاحیه مسجد حضرت ابولفضل عباس که شامگاه پنج شنبه در محله حصارک کرج برگزار شد با اشاره به فضایل مساجد، گفت: روایات متعددی درباره فضیلت مسجد از ائمه معصومین(ع) نقل شده است.

 

وی افزود: از امام صادق(ع) سوال کردند انسان چرا باید مسجد را تکریم کند، حضرت در جواب فرمودند؛ مساجد خانه های خداوند در زمین هستند، در روایتی دیگر فرمودند؛ در تورات نوشته شده خانه های خدا در زمین مساجد هستند و آن پاداش عظیم بر کسی است که در خانه خود عبادت می کند، به خانه خدا رفته و او را عبادت می کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در بخش دیگزی از سخنان خود، تصریح کرد: فردی که به مسجد می رود خدا را زیارت می کند، خدا را ملاقات می کند چه بداند یا نداد، همچنین در روایات داریم اگر فردی امام حسین(ع) را در روز عرفه زیارت کند مانند فردی است که خداوند را در عرش زیارت کرده است.

 

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: خداوند می فرماید فردی که من را در مسجد زیارت کند پاک و مطهر می گردد، باید توجه شد که فردی که زائر است حقی را برعهده زیارت شونده دارد و آن  تکریم و تجلیل از زائر است و بر این اساس است که امام صادق لباس پاکیزه پوشیده و عطر می زنند تا به مسجد بروند.

 

وی با بیان اینکه مسجد خانه خداوند است، اظهار داشت: در روایات داریم اگر سنگی را از مسجد برداشتی آن را برگردان و آن را از خانه خود جدا نکن، مسجد با دیگر خانه ها فرق دارد، امام صادق فرموده اند، وجود اهل مسجد سبب رفع بلا از جامعه می شود، در یک حدیث نقل شده بهترین محل ها در زمین مساجد هستند و محبوبترین افراد نزد خدا افرادی هستند که اولین نفر وارد مسجد شده و آخرین نفر خارج می شود.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری، گفت: اگر در یک محله مسجد ساخته شود شیاطین از آنجا دور شده و رحمت خدا به آن مکان می رسد، در برخی از کلمات معصومین آمده فردی که به مسجد رود خیلی برایش خاصیت خواهد داشت، زیرا فردی که به مسجد می رود ترک گناه می کند و از شیطان دور می گردد.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان اینکه یکی از خاصیت هایی که حضور در مسجد به دنبال دارد دوری از گناه است، ابراز داشت: فرد از خداوند حیا کرده و گناه نمی کند، نقل شده امام باقر(ع) فرمودند؛ اگر فردی یک مسجد بسازد خداوند در بهشت به او خانه ای قرار می دهد حتی اگر آن مسجد به اندازه لانه یک پرنده باشد.

 

وی گفت: انسان باید تلاش کند اهل مسجد شود، در قیامت مشخص می گردد که چه میزان انسان ضرر کرده وقتی که نمازش را به جماعت نخوانده است.

 

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه در گذشته شهرها مسجد محور بوده است، خاطرنشان کرد: در گذشته قبله محل ها و شهرها مساجد بودند، به علت نزدیک بودن مساجد در محل ها و حضور مردم در مساجد گناه کم بوده است.

 

وی افزود: اگر مساجد در مرکز محل ها ساخته شوند گناه در آن محل کمتر صورت می گیرد، مسجد‌ سازی به معنای اقامه نماز است و این کار ثوابی بیش از نماز خواندن دارد، ولی در شهرسازی جدید که غربی ها متاسفانه به ما یاد دادند این است که دیگر مسجد محور محله نخواهد بود.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: زیاد بودن مسجد نماز خواندن را زیاد نمی‌کند بلکه نماز خواندن را تسهیل می کند، نیکوکاران اگر می توانند مسجد بسازنند.
عضو مجلس خبرگان رهبری، گفت: اگر محور شهر مسجد نباشد ایمان انسان در خطر خواهد بود./811/203/ب2

 

ارسال نظرات