۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۱
کد خبر: ۴۲۶۵۲۰
استاد حوزه علمیه:

والدین نباید فرزندان خود را با نگاه دنیوی تربیت کنند

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه والدین نباید با نگاه دنیوی به فرزندان خود بنگرند و تنها به فکر آباد ساختن دنیای کودکان خود باشند، گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید نخست خودتان و سپس خانواده خود را از آتش جهنم نجات دهید.
شجاعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد شجاعی، استاد حوزه علمیه شامگاه پنجشنبه در کلاس درس اخلاق که در حسینیه اثنی عشری شهرری برگزار شد، گفت: امیر مومنان علی(ع) فرمودند دوست مهربان کسی است که تو را به آخرت و ابدیت دعوت کند؛ این سخن توجه ویژه به حیات اخروی دارد.

 

وی افزود: زمانی که انسان فارق از بلندای ابدیت و با مقیاس طبیعت به اطرافیان خود نگاه می‌کند و به خیال خود آنان را دوست می‌دارد در اصل انسان مهربانی نیست چرا که چنین دوست داشتنی تنها محدود به دنیا بوده نه آخرت، در حالی که انسان موجودی ابدی و جاودانه است.

 

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: گاهی بعضی از اطرافیان نسبت به انسان ابراز محبت می‌کنند و چون نگاه این اشخاص از محبت کردن غلط است در نهایت به خشونت ختم شده و آخرت انسان را خراب می‌کند.

 

شجاعی خشونت را از نگاه‌های محدود دنیوی دانست و گفت: دوست صدیق به دلیل عدم چنین نگاهی هرگز دوستی‌اش متزلزل نمی‌شود.

 

وی افزود: امیرمومنان علی(ع) فرمودند دوست حقیقی هرگز از دوستی خود برنمی‌گردد حتی اگر به او جفا شود؛ دوستی‌های موقت و متزلزل به دلیل نگاه‌های ابزاری و عدم صداقت در محبت است.

 

استاد حوزه علمیه بیان داشت: والدین نباید با نگاه دنیوی به فرزندان خود بنگرند و تنها به فکر آباد ساختن دنیای کودکان خود باشند چرا که خداوند در قرآن می‌فرماید نخست خودتان و سپس خانواده خود را از آتش جهنم نجات دهید؛ این امر تنها با تربیت و خودسازی خود و توجه به عمر ابدی انسان‌ها میسر است.

 

شجاعی درباره واژه دوست مهربان در کلام گوهر بار علی(ع)، تصریح کرد: مهربانی دنیوی انسان‌ها به یکدیگر با کوچک‌ترین مانعی گسسته و نابود می‌شود و این در حالی است که اگر عشق و محبتی بر مبنای آخرت بنا شود مستدام و ابدی باقی می‌ماند.

 

وی افزود: تنفر، انتقام، انزجار و کینه از نگاه‌های دنیوی نشأت گرفته و مانع عشق ماندگار انسان‌ها نسبت به یکدیگر می‌شود.

 

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: تا زمانی که انسان خود به آن درجه نرسد که موجودی جاودانه است هرگز نمی‌تواند دیگران را برای آخرت‌شان دوست بدارد و آنان را برای ابدیت یاری کند./202/813/ب1

ارسال نظرات