۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۴۲۵۰۲۸
حجت الاسلام والمسلمین عبد خدایی:

شیعه در دوران امام رضا از خفقان بیرون آمد 

منتخب مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان گفت: ظلم های عامیانه ای که در طول تاریخ به اهل بیت(ع) شده است باید با دید انقلابی نگاه کرد، امام رضا(ع) از پذیرش ولایتعهدی حداکثر استفاده را کردند و در آن زمان بود که شیعه از خفقان بیرون آمد و جان گرفت.
حرم مطهر امام رضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی عبدخدایی، منتخب مردم خراسان رضوی در مجلس خبرنگان رهبری، شب گذشته در مراسم رونمایی نخستین درسنامه امام رضا(ع) که در سالن اجتماعات اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی برگزار شد، به اهمیت و جایگاه سیره امام رضا(ع) پرداخت.

وی گفت: انشالله خداوند به برکت روز مبعث کشورهای اسلامی را از زیر یوغ اجانب، به ویژه داعش و القاعده رهایی بخشد.
 

حجت الاسلام والمسلمین عبد خدایی افزود: گاهی اوقات نگرش ها در طول تاریخی اشتباهی بوده است، به طور نمونه در رابطه به پذیرش امام هشتم(ع)، معمولا تحلیل گذشته افراد این بوده است که ایشان مجبور بوده اند و نمی توانستند که نپذیرند و لیکن به جنبه اثباتی این پذیرش توجه ندارند.
 

منتخب مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: این پذیرش ارزنده و از نظر سیاسی هم بسیار مهم بوده است. شیعه در دوران هارون الرشید در خفقان قرار گرفت که حتی نقل روایت امکان پذیر نبود.

وی افزود: سوال کردن از امام موسی بن جعفر(ع) حتی آن زمانی که در منزل بودند و در زندان نبودند، باز امکان پذیر نبود و افراد برای این که مسأله شرعی سؤال کنند باید نقشه می کشیدند تا خدمت آقا شرفیاب شوند و سؤالات خود را مطرح کنند.
 

امام رضا(ع) از پذیرش ولایتعهدی حداکثر استفاده را کردند
وی افزود:بعد از این خفقان شدید دوران هارون، روی شرایط زمان، مأمون چهره ای خوش نشان داد. از این شرایط باید استفاده کرد، ورود در سیاست کرد. برای دنیای آن روز ثابت شد که تا به حال حق اهل بیت(ع) تضییع شده است و این بزرگواران باید در صدر کشور قرار گیرند.

 

منتخب مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: چرا امام رضا(ع) از این موقعیت استفاده نکنند. چرا باید با دید منفی نگاه کنیم که آقا چون مجبور بودند، پذیرفتند. خیر، امام رضا(ع) از یک موقعیتی که پدید آمده بود حداکثر بهره برداری را کردند و شیعه از آن اختناق بیرون آمد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی گفت: نام مقدس امام رضا(ع) که در آن زمان سنبل اهل البیت(ع) بودند، در تمام دنیای اسلام و حتی غیر اسلام به عنوان شخصیت برحسته علمی مطرح شد و در آن جا شیعه جان گرفت.
 

امام رضا(ع) آسمانی پر فروغ از علم بودند
وی افزود: زندگی امام هشتم و عظمت علمی ایشان جای بحث دارد. جامعه ما هنوز امام رضا(ع) را به عنوان ضامن آهو می شناسد. ایشان، آسمانی پر فروغ از علم بودند. امام رضا(ع) را به عنوان غریب الغربا می شناسیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی گفت: ظلم های عامیانه ای که در طول تاریخ به اهل بیت(ع) شده است باید با دید انقلابی نگاه کرد. مباحث توحیدی ایشان را مطالعه کنید و سیره عملی ایشان نیز باید بازگو شود.


منتخب مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری در پایان یادآور شد: من این اقدام را، بسیار ارزنده می دانم. امیدوارم خداوند توفیق عنایت کند./202/1309/ب1

ارسال نظرات