۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۶
کد خبر: ۴۲۳۵۲۰

كتاب «سبك‌شناسی هنر انقلاب اسلامی» آماده انتشار شد

كتاب «سبك‌شناسی هنر انقلاب اسلامی» با نگاهی تطبیقی به شعر و نقاشی دوره انقلاب اسلامی از سوی پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری آماده انتشار شد.
سوره مهر

 

به گزارش خبرگزاری رسا، كتاب «سبك‌شناسی هنر انقلاب اسلامی» به قلم رضا وحیدزاده از پژوهشگران حوزه هنر انقلاب تالیف شده و در نوع خود جزو نخستین آثار پژوهشی در این زمینه است.

 

تدوین نظریه هنر انقلاب از ماموریت‌های پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری است و كتاب «سبك‌شناسی هنر انقلاب اسلامی» نیز در همین راستا تدوین و آماده چاپ شده است.

 

این اثر، «سبك» را ویژگی‌های تكرارشونده و مشخص صوری و ساختاری یك اثر یا مجموعه‌ای از آثار می‌داند كه عوامل اجتماعی و فرهنگی و به‌ویژه نحوه اندیشیدن مؤلف یا مؤلفانِ آن آثار تأثیر بسزایی در ایجاد و كیفیت آن‌ها دارد. همچنین نتیجه می‌گیرد كه با وقوع انقلاب اسلامی، فصل تازه‌ای در تاریخ این سرزمین آغاز شده است كه دامنه تأثیرات خود را در گستره وسیعی از حوزه‌ها، از مسائل سیاسی و اجتماعی تا مسائل فرهنگی و هنری بسط داده است.

 

بر همین اساس، انسان عهد انقلاب اسلامی نیز دارای جهان‌بینی خاصی است كه طرز نگرش او را به هستی و پدیده‌های آن متفاوت می‌سازد. این طرز نگرش متفاوت، تأثیرات مستقیمی در هنر و ادبیات این دوره خواهد گذاشت و منجر به شكل‌گیری سبك تازه‌ای در هنر می‌شود. این سبك تازه در حیطه‌های مختلفی همچون شعر و نقاشی تأثیری مشترك و مشابه برجای خواهد گذاشت. از این روی به نظر می‌رسد مطالعه هنر و ادبیات این دوره و بررسی نسبت آن‌ با گفتمان فكری حاكم، منتج به كشف ویژگی‌های سبكی مشترك و تكرارشونده آثار ادبی و هنری مرتبط با انقلاب خواهد شد و می‌تواند مشخص‌كننده سبك هنر انقلاب اسلامی باشد.

 

نگارنده در این اثر تلاش می‌کند با نگاهی به آرای منتقدان و صاحب‌نظران هنر‌ و ادبیات انقلاب اسلامی و با روشی مشخص به احصا و تبیین ویژگی‌های سبكی آن نائل آید./998/د102/ق

 

منبع: حوزه هنری

ارسال نظرات