۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۴۲۳۱۹۷
استاد حوزه علمیه:

حسد اشد امراض نفسانی است

استاد حوزه علمیه گفت: حسد اشد امراض نفسانیه و دشوارترین و خبیث ترین آن ها است و فرد حسود متحمل ضررهای بسیاری می شود.
حسد

حجت الاسلام علی پاشایی استاد حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزای رسا در کرمانشاه، ابراز داشت: حسادت عبارت است از تمنای زوال نعمت از برادران مسلمان خویش که آن نعمت به صلاح آن ها است و اگر تمنای زوال نعمت در میان نباشد بلکه مثل آن را برای خود خواهد آن را غبطه می خوانند.


استاد حوزه علمیه تصریح کرد: حسد اشد امراض نفسانیه و دشوارترین و خبیث ترین آن ها است و در روایت آمده است که «الحسود لا یسود» یعنی حسود صاحب شرافت و بزرگی نمی شود.


حجت الاسلام پاشایی با اشاره به روایات متعدد که درباره تقبیح صفت حسادت بیان شده است، افزود: در روایات آمده است که حسود کمترین مردمان از لحاظ لذت بردن است و یا در جایی دیگر فرد حسود را اندوهگین توصیف کرده اند.


استاد حوزه علمیه ادامه داد: اندک ضرری از فرد حسود متوجه محسود نمی شود بلکه خیر دنیا و آخرت را عاید او می گرداند مضاف بر اینکه ضررهایی را متوجه فرد حاسد می گرداند.


حجت الاسلام پاشایی درباره راه های خشکاندن این صفت ناپسند در وجود خویش خاطرنشان کرد: عمل نافع حسادت آن است که قصد خیرخواهی شخص را کرده و بر این امر مواظبت کرد و فرد باید مصمم باشد که بر خلاف مقتضای حسد گام بردارد.


وی تأکید کرد: در این مرحله اگر فرد به واسطه حسد بر محسود تکبر می ورزیده اکنون باید در مقابلش متواضع باشد و اگر غیبت و بدگویی دیگری را طالب بوده اکنون در محافل و مجامع زبان به مدح و ثنایش بگشاید و اگر به خاطر حسد با ترشرویی با فردی برخورد می کرده اکنون خوشرویی کند که بااین اعمال ملکه حسد منقطع خواهد شد.


استاد حوزه علمیه در پایان با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام برای برپایی مکارم اخلاقی مبعوث شد، اظهار داشت: دین مبین اسلام همواره رذایل اخلاقی را نکوهیده و این صفات مذموم هستند، مسلمان باید به دنبال تعالی اخلاق و کسب مکارم اخلاقی باشد./303/857/ب1

ارسال نظرات