۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۴۲۳۱۸۲
در مدرسه علمیه خواهران لردگان؛

کرسی آزاداندیشی با موضوع «ولایت فقیه، نیازها و ضرورت ها» برگزار شد

کرسی آزاداندیشی با موضوع «ولایت فقیه، نیازها و ضرورت ها»، پیش از ظهر امروز با حضور طلاب و اساتید مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) لردگان برگزار شد.
ولایت فقیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، کرسی آزاداندیشی با موضوع «ولایت فقیه، نیازها و ضرورت ها»، پیش از ظهر امروز با حضور طلاب و اساتید مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) لردگان برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست، محمدعلی اسکندری، استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که بحث پیرامون ولایت فقیه را باید در دو بُعد مبانی عقلی و نقلی بیان کرد، اظهار داشت:  از نظر نقلی با توجه به روایت وارد شده و از نظر عقلی نیز لزوم رهبری شایسته برای اداره حکومت اسلامی، استمرار جریان امامت و لزوم قانون الهی و مجری قانون باید مورد بحث قرار گیرد.

 

وی در پاسخ به شبهه «ولایت فقیه همانند حکومت های دیگر بوده و الهی نیست»، تأکید کرد: ولایت فقیه حالت دیکتاتوری و استبدادی پیدا نمی کند، چرا که رهبری مادام العمر نیست و در کنار آن، مجلس خبرگان رهبری نظارت بر کار رهبر دارد که اگر زمانی شرایط از وی ساقط شد، اقدام کند.

 

اسکندری با تأکید بر این که رهبر معظم انقلاب نگاه کلی به مسائل داشته و کل نظام را می بینند، گفت: ایشان مستقیم به عزل و نصب مسؤولان و مدیران فاسد یا ورود در امور اجرایی نمی پردازند؛ برای این امور در کشور دستگاه های مختلف قرار دارند و رهبری در موارد جزئی وارد نمی شوند.

 

وی با بیان این که اگر نظام در خطر بیفتد، رهبر معظم انقلاب وارد عمل می شوند، تصریح کرد: ایشان به مردم و جامعه بلوغ و آگاهی می دهند تا خود مردم به حقیقت برسند؛ رهبر فرزانه انقلاب تا زمانی که مبانی و اساس نظام در خطر نباشد، در مسائل ورود نمی کنند چرا که دید ایشان در مسائل نظام کلی است.

 

در ادامه این نشست نیز محمدرضا کاظمی، استاد دانشگاه با تأکید بر این که در تاریخ ثابت شده است که جدایی بین مردم و ولی، عامل اصلی ضربه خوردن نظام در همه عرصه ها بوده است، ابراز داشت: ولی به معنای تصدی امر، تصرف در امر غیر و سرپرستی است؛ بررسی ولایت و سرپرستی جامعه و مردم از زمان پیامبر اکرم)ص( مطرح بوده، اما بحث پیرامون ولایت فقیه، از زمان شیخ مفید به صورت جدی مطرح شده است که در هر برهه از تاریخ بر سر موضوع محدوده، اختیارات و ابعاد ولایت فقیه اختلاف نظر وجود داشته است.

 

این مدرس دانشگاه ادامه داد: عده ای از علما، ولی فقیه را تنها خاصه در انجام دین و احکام الهی می‌دانند اما امام خمینی)ره(، شیخ اعظم انصاری و آخوند خراسانی اختیارات و رسالت ولی فقیه را در تمام ابعاد به ویژه زعامت سیاسی جامعه بیان می کنند.

 

محسن برقیکار، استاد حوزه و دانشگاه نیز در پایان این نشست به عنوان استاد داور در جمع بندی مطالب عنوان کرد: ولایت فقیه به معنای داشتن حق حاکمیت است که هر شخصی با شرایط خاص می تواند، ولی فقیه باشد؛ نگاه رهبر معظم انقلاب نگاه کلی و کلان است و نمی توانند در امور جزئی نظام و کشور وارد شوند، بلکه اگر اساس نظام در خطر باشد، ایشان ورود می کنند.

 

وی ادامه داد: امروزه موضوع ولایت فقیه در تمام جهان گسترده شده است و تمام حکومت ها در جهان به آن چشم دارند، حتی اهل سنت نیز نگاه دیگری به نظام جمهوری اسلامی ایران و شخص ولی فقیه دارند و این مایه مباهات است./9457/202/ب2

ارسال نظرات