۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۴۲۲۶۸۲
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی مطرح کرد؛

اعتکاف ۱۴ هزار نفر در خراسان شمالی/ شمار معتکفان ۳۰ درصد افزایش یافت

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با اشاره به شرکت بیش از 14 هزار نفر در مراسم اعتکاف در استان، افزود: امسال شمار معتکفان در مساجد خراسان شمالی به نسبت سال گذشته 30 درصد افزایش یافت.
حجت الاسلام خادمی- مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی

حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، اظهار کرد: در مراسم اعتکاف امسال در استان بیش از 14 هزار نفر شرکت داشتند که از این تعداد 11 هزار نفر خواهر و سه هزار نفر نیز برادر بودند.

وی با اشاره به افزایش 30 درصدی شمار معتکفان در خراسان شمالی، افزود: در ایام البیض پارسال در استان 10 هزار و 700 نفر در 119 مسجد در مراسم اعتکاف شرکت کرده بودند که 70 درصد آن بانوان بودند.

حجت‌الاسلام خادمی با بیان اینکه امسال مراسم اعتکاف در خراسان شمالی در 143 مسجد شهری و روستایی برگزار شد، خاطرنشان کرد: هم‌زمان نبودن ایام اعتکاف با فصل امتحانات دانش‌آموزان و دانشجویان و فعالیت‌های ترویجی انجام‌شده از عوامل افزایش شمار معتکفان امسال در خراسان شمالی بود.

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه امسال مراسم معنوی اعتکاف هم‌زمان با ایام‌البیض، سیزدهم تا پانزدهم رجب، مصادف با دوم تا چهارم اردیبهشت‌ماه در مساجد استان برگزار شد، ادامه داد: امسال برای هدایت و مدیریت برنامه‌های معنوی و فرهنگی اعتکاف در خراسان شمالی ۲۲۰ روحانی مبلغ و مبلغه به مساجد میزبان اعتکاف برادران و خواهران فرستاده شدند.

حجت‌الاسلام خادمی با بیان اینکه از این تعداد روحانی اعزامی، 140 نفر روحانی مبلغ و 80 نفر مبلغه بودند، اضافه کرد: این روحانیان مبلغ و مبلغه از حوزه‌های علمیه قم و مشهد و نیز مدارس علمیه داخلی استان به مساجد محل برگزاری اعتکاف در خراسان شمالی اعزام شده بودند.

وی خاطرنشان کرد: اجرای برنامه‌های قرآنی، برگزاری گفتمان‌های دینی، برپایی حلقه‌های صالحان و مسابقات فرهنگی، تلاوت روزانه سوره یس بعد از نماز صبح و بین نماز ظهر و عصر، اصلاح قرائت نماز، هماهنگی با قاریان و مرتلین حاضر در مراسم به‌ منظور تلاوت سوره‌ها و آیات قرآن کریم مربوط به اعمال ام داوود، اجرای زنده اذان در مساجد و غیره برخی از برنامه‌های فرهنگی اعتکاف در خراسان شمالی بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اینکه امسال هزینه شرکت در آیین اعتکاف در استان برای هر نفر ۳۰ هزار تومان در نظر گرفته شده بود، اظهار کرد: البته این هزینه از معتکفان تحت پوشش نهادهای حمایتی نظیر بهزیستی و کمیته امداد دریافت نشد و در برخی از شهرستان‌ها نیز این مبلغ به 20 هزار تومان کاهش یافت.

به گفته حجت‌الاسلام خادمی هزینه مزبور به همراه کمک‌های خیران و اعتبارات در نظر گرفته‌شده از سوی نهاد تبلیغات اسلامی، برای ارائه خدمات تغذیه‌ای به معتکفان در سه شبانه‌روز ایام البیض مصرف شد.

گفتنی است، طبق سنت هرساله مراسم اعتکاف رجبیه در روزهای ایام البیض؛ سیزدهم تا پانزدهم رجب، با حضور معتکفانی از اقشار مختلف مردم در مساجد شهری و روستایی سراسر کشور برگزار می‌شود.

بر اساس اعلام حجت‌الاسلام حسین روحانی‌نژاد، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی امسال بیش از 775 هزار خواهر و برادر در پنج هزار و 506 مسجد در سراسر کشور در آیین معنوی اعتکاف شرکت کردند./9314/302/ب

ارسال نظرات