جنگ تحمیلی به عنوان یک آزمون الهی و فرصتی برای تقویت روحیه مقاومت و ایستادگی ملت ایران بود و امامین انقلاب همواره بر این نکته تأکید داشتند که جنگ تحمیلی جنگی نابرابر بود که در آن ملت ایران با تکیه بر ایمان و اراده خود توانست در برابر دشمنان مقاومت کند.
رابطه قلبی شهید مدنی با امام خمینی (ره) زبانزد اطرافیان بود؛ به گونه ای که دیگران او را ذوب در ولایت فقیه و حضرت امام رضوان الله تعالی علیه میدانستند.
علامه مصباح یزدی همواره با انحرافات فکری و سیاسی مبارزه کرده و مواضع قاطعانهای در برابر فتنهها و بحرانهای سیاسی اتخاذ کرده و با شجاعت و صراحت همچون عمار یاسر از اصول و مبانی انقلاب اسلامی دفاع و به عنوان یک راهنمای معنوی برای جامعه عمل کرد.
کسانی که اهل معنویت و سلوک و معرفتند توصیهشان به همهی ماها این است که در درجهی اول انسان از گناه پرهیز کند. والا به جا آوردن واجبات و مستحبات و این چیزها در حالی که با گناه همراه باشد اثر کمی دارد.
علیرغم همراهی علما با امام خمینی (ره) در اصل مبارزه؛ اما گاهی روشهای مواجهه برخی از علما و مراجع تفاوتهایی داشت به عنوان نمونه در جریان انجمنهای ایالتی و ولایتی آیتالله العظمی خوانساری در حمایت از مبارزات روحانیت و مردم مسلمان در مسجد اعلان مجلس دعا و روضه کردند که امام خمینی به شدت با آن مخالف بود.
اگر گفتمان وحدت را منقح کنیم خواهیم دید که مخالفین وحدت جمع بسیار محدود لجوجی خواهند بود که هیچ گاه پایگاه اجتماعی پیدا نخواهند کرد و در حقیقت تنقیح گفتمان سبب پالایش صف مخالفان خواهد بود.
امام خامنهای سیره امام حسن عسکری علیه السلام را الگویی بینظیر برای تمامی مسلمانان و به ویژه شیعیان دانستند تا با مطالعه و پیروی از سیره این امام بزرگوار در برابر چالشها و مشکلات زمانه خود ایستادگی کنند