۰۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۹۹۲۷۱
خاطره آیت الله نوری همدانی از دوران تحصیل؛

مظلومیت اهل بیت، استاد را به گریه انداخت

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی در درس خارج فقه خود با اشاره به مظلومیت اهل بیت که در برخی روایات مشهود است، به بیان خاطره ای از تأثر استاد خود در این زمینه پرداخت.
حضرت آيت الله نوري همداني آيت الله نوري همداني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله نوری همدانی صبح امروز در ادامه درس خارج فقه خود که با موضوع روزه برگزار می شود، در بحث رویت هلال به بررسی دلیل اثبات رویت هلال با حکم حاکم پرداخت.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تفاوت بین حکم و فتوا بیان داشت: فتوا عملیاتی است که با مراجعه به احادیث ایجاد می گردد، اما حکم انشا است.

وی با اشاره به اینکه ثبوت هلال، صغرای استدلال و دلیل بر اثبات ولایت فقیه، کبرای برهان را تشکیل می دهد، گفت: در ثبوت سیره مستمره مسلمانان از زمان پیامبر اکرم (ص) بر اعتبار حکم حاکم در ثبوت هلال شکی نیست.

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه با اشاره به کتاب تذکره الفقها، تبصره و معتبر، گفت: ادعای اجماع بر عدم ثبوت هلال توسط حکم حاکم سست است و مدعیان آن باید تحقیق و تتبع بیشتری داشته باشند.

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه به بحث و بررسی روایات این باب پرداخت و به ارجاع امام صادق(ع) به خلیفه معاصر در اثبات هلال اشاره کردند و با وارد دانستن اشکال تقیه، اصل مساله را در این زمینه قابل اثبات عنوان کردند.

وی ادامه داد: در زمان ائمه معصومین(ع) شرایط به گونه ای سخت بوده است که در روایتی نقل شده است که امام رضا(ع)، مامون را با لقب امیر المومنین(ع) خطاب کرده اند.

این مرجع تقلید ادامه داد: بنده سال ها در محضر حضرت آیت الله محقق داماد درس خواندم، روزی وی به روایت وضوی مامون اشاره کردند که امام رضا(ع) با خطاب امیرالمومنین به مامون تذکر می دهند که وضویش صحیح نیست.

آیت الله نوری همدانی گفت: حضرت آیت الله محقق داماد بعد از خواندن این روایت به اندازه ای از مظلومیت اهل بیت(ع) منقلب شد که شروع به گریه کرد و از شدت حزن نتوانست درس را ادامه دهد و عبا بر سر کشید و مجلس درس را ترک کرد. /909/پ202/ج
ارسال نظرات