۱۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۳:۴۶
کد خبر: ۹۷۶۹۵
معاون رییس جمهور:

چکیده تفکر حوزه در وجود رهبر انقلاب اسلامی تجلی یافته است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام میرتاج الدینی، تفکر ولایت فقیه و حکومت اسلامی را خروجی هزار سال تلاش حوزه علمیه تشیع در عرصه سیاست دانست و گفت: از این رو بیش از همه حوزه علمیه باید درصدد حفظ این فکر و ایده باشد.
چکیده تفکر حوزه در وجود رهبر انقلاب اسلامی تجلی یافته است
حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، معاون حقوقی و پارلمانی رییس جمهور، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد در خصوص رابطه حوزه و نظام، با تأکید بر این‌که حوزویان باید این مسأله را به عنوان یک موضوع اصلی همواره تبیین کرده و مدل درستی برای آن ارائه دهند، اظهار داشت: بیانات رهبری در سفر اخیرشان به قم در مورد عرصه‌های مختلف را می‌توان به عنوان منشور منتشر کرد که از آن جمله، رابطه حوزه با حکومت است.

مبانی فکری حکومت اسلامی از حوزه نشأت گرفته است

وی با بیان این‌که این مسأله در سیره عملی امام هم قابل مشاهده است؛ اما در دوره رهبری امام خامنه ای، بیشتر تبییین و بسط داده شده است، افزود: انقلاب اسلامی زاییده تفکر حوزه است که امام خمینی(ره) به عنوان یک مرجع تقلید، نماد اصلی آن بود، حکومت اسلامی برخاسته از تفکر اسلامی انقلابی است که در حوزه های علمیه تولید می شود. مبانی فکری حکومت که در رأس آن، تفکر ولایت فقیه قرار دارد از حوزه نشأت گرفته است.

حجت الاسلام میرتاج الدینی، با اشاره به این‌که تفکر ولایت فقیه و حکومت اسلامی، خروجی هزار سال حوزه علمیه تشیع در عالم سیاست است، ادامه داد: از این رو بیش از همه حوزه علمیه باید درصدد حفظ این فکر و ایده باشد و مدل رابطه حوزه با این حکومت را ارائه دهد.

حوزه باید نسبت به ایده پروری متناسب با مقتضیات زمان احساس مسؤولیت کند

معاون رییس جمهور با بیان این‌که طبعا مدل برخورد حوزه با حکومت در پیش و پس از انقلاب بسیار متفاوت است، ابراز داشت: هرکه جز این فکر کند باید در صحت عقل خود شک کند چرا که مدل برخورد با حکومت اسلامی غیر از حکومت طاغوت است؛ رویکرد غالب در حوزه این است که حکومت اسلامی را از خود می دانند، بنابراین باید برای ارتباط با نظام راهبردهای اصولی داشته باشد. به طور خلاصه می توان گفت حوزه همیشه باید برای تعالی و پویایی و رشد نظام، تلاش و نسبت به ایده پروری و ارائه تئوری های جدید متناسب با مقتضیات زمان احساس مسؤولیت کند.

وی با بیان این‌که حوزه می بایست در جلوگیری از تفکرات انحرافی جامعه حساس باشد، گفت: از نظر تربیت نیرو نیز، تربیت نیرویی که بتواند این تفکرات را در نظام پیاده کند جزو رسالت های حوزه است. نقد و نظارت بر عملکرد مسوولین اجرایی هم می تواند از دیگر کارکردهای حوزه نسبت به نظام باشد.

چکیده تفکر حوزه در وجود رهبری نظام تجلی و نمود می یابد

نماینده مردم تبریز در مجلس تصریح کرد: مراجع، ارکان اصلی حوزه هستند و یکی از این مراجع در صدر حکومت به عنوان ولایت فقیه قرار دارد بنابراین وقتی می گوییم دولت، منظور مجریان هستند وگرنه با نگاه کلان به حوزه و رهبری نظام، چکیده تفکر حوزه در وجود رهبری نظام تجلی و نمود می یابد.

برخورد رهبر انقلاب با فتنه 88 منطببق با سیره امام خمینی بود

معاون رییس جمهور درباره چگونگی برخورد رهبر انقلاب اسلامی با فتنه 88 ابراز داشت: امام خامنه ای با فتنه 88 همان برخوردی را داشتند که امام خمینی(ره) دربرابر فتنه‌ها انجام داد؛ اما یک ملاحظه می‌توان داشت که نمونه فتنه‌هایی در زمان امام داشتیم که امام ابتدا کمی حوصله و مماشات کرد؛ ‌اما وقتی از مرز گذشت محکم برخورد کرد، عده‌ای در مقابل اسلام و نظام قد علم کردند و امام قاطعانه برخورد کر؛ چون حفظ نظام را از اوجب واجبات می دانست و هرکه در مقابل آن می ایستاد هرکه بود، رد و طرد می‌شد.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب هم از ابتدا همین نگاه را داشته و به عوامل اصلی و دست‌های پشت پرده اشاره کردند و این‌که این فتنه می‌خواهد، نظام را به دست آمریکا دهد، مردم نیز با روشنگری‌های رهبری در مقابل فتنه ایستادند، همان‌گونه که در زمان امام ایستادگی کردند./930/ت301/س

ارسال نظرات