۱۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۳:۳۱
کد خبر: ۹۷۵۹۰
معاون سابق آموزش حوزه علمیه خراسان:

مسؤولان بدانند مسؤولیت برای تکاثر و تفاخر نیست

خبرگزاری رسا ـ معاون سابق آموزش وپژوهش حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه مهمترین شاخصه انقلاب این بود که مسؤولان برخاسته از متن مردم بودند. مسوولان نظام اسلامی باید این مهم را درک کنند که مسوولیت وسیله ای برای تکاثر وتفاخر نیست بلکه باید نسبت به دیگران بیشتر عشق به تلاش و خدمت داشته باشند.
حجت الاسلام محمد جواد نظافت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدجواد نظافت، مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد در دومین روز از همایش تخصصی انقلاب اسلامی در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس به بررسی تهدیدهای پیش روی انقلاب پرداخت و گفت: انقلاب اسلامی نعمتی یک نعمت بود و هر نعمتی آسیبی دارد؛ اگر انسان ها روش صحیح مواجهه با نعمت ها را رعایت کنند با همان نعمت عذاب می شوند بنابراین با برخورد صحیح می توان گرفتاری ها وبلاها را به نعمت و با برخورد نادرست، نعمت ها را به عذاب تبدیل کرد.

حاکمیت اسلامی بزرگ‌ترین نعمت

وی، غفلت را نخستین خطر پیش روی انقلاب دانست و افزود: از نظر قرآن کریم حاکمیت اسلامی، بزرگ ترین نعمت است لذا نباید مرور زمان باعث عادی شدن نعمت بزرگ انقلاب شود. همچنین خداوند که برای هیچ نعمتی منت بر بندگان نمی گذارد برای نعمت وجود پیامبر به عنوان رهبر جامعه بر مردم منت می گذارد این یعنی وجود رهبری آگاه و بصیر و الهی یک طرف وهمه نعمات دیگر یک طرف چرا که طبق آیه اکمال دین، بدون وجود چنین رهبری، همه نعمات ناقص هستند.

حجت الاسلام نظافت ادامه داد: همانطور که ولایت نعمت بزرگی است، ضربه خوردن جانشین ولایت هم مصیبت بزرگی است لذا مردم ما که سال هاست برای امام حسین(ع) عزاداری می کند در فتنه سال گذشته این مصیبت را به دوش کشیدند.

وی با بیان اینکه دوران طاغوت، سراسر ظلمت بود اظهار داشت: در راس این حکومت، شخص فاسدی بود که نه تنها بنای احیای ارزش های اسلام را نداشت بلکه در جهت فرهنگ سازی ارزش های غیرانسانی تلاش می کرد. خروج از ظلمات به سوی نور توسط پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) و در دوران غیبت توسط ولی فقیه که از میان افراد جامعه از هر لحاظ به امام زمان(عج) نزدیک تر است صورت می گیرد.

معاون سابق آموزش وپژوهش حوزه علمیه خراسان، اسراف، بی عدالتی، بی حجابی و وابستگی به اجانب را از ویژگی های حکومت طاغوت برشمرد و گفت: اگر قدردان حکومت نور نباشیم به ظلمات وگمراهی منحرف می شویم. معنای اینکه امام راحل(ره) فرمود انقاب ما انفجار نور بود را زمانی با عمق وجود درک خواهیم کرد که خفقان تاریکی را خوب فهمیده باشیم.

حجت الاسلام نظافت با اشاره به آیه شریفه «لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا..» خاطرنشان کرد: خداوند می فرماید حاکمان کشورهای اسلامی نباید قراردادهایی ببندند که موجب سلطه کفار بر مسلمین می شود(همچون لایحه کاپیتولاسیون) چرا که در جوامع اسلامی، عزت حرف اول را می زند. وقتی انسان تحت حاکمیتی نباشد که منتسب به خدای متعال است این بزرگ ترین ذلت است ومردمی که سال ها در عزای امامی که فرمود هیهات من الذلة عزاداری کرده اند قطعا چنین ذلتی را نمی تابند.

قناعت معنوی و غفلت از آرمان های بلند

استاد حوزه علمیه مشهد، قناعت معنوی و غفلت از آرمان های بلند را دومین آسیب انقلاب اسلامی دانست و افزود: نباید به دستاوردهای موجود اکتفا کنیم بلکه تا شیطان هست باید مبارزه باشد تا از خطر سقوط در امان بمانیم. ارزش اصلی، اعتلای کلمة الله و بزرگداشت ارزش های اسلامی است که با انقلاب اسلامی محقق شد و باید با هشیاری ادامه یابد .

وی با اشاره به خیزش های مردمی در مصر وتونس ادامه داد: آرمان ما تحقق مدینه فاضله است یعنی جامعه ای که نه تنها حاکمان در پی تحقق عدالت باشند بلکه مردم نیز تشنه اجرای عدالت باشند. چنین جامعه ای به طور کامل تنها در زمان ظهور محقق خواهد شد. امروز بیداری اسلامی منطقه و دنیا این نوید را می دهد که ظهور امام عصر(عج) نزدیک است و پرچم انقلاب اسلامی به دست صاحب آن امام مهدی(عج) خواهد رسید.

سهل انگاری در انتقال ارزش های اسلامی به نسل جوان

مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد، غفلت وسهل انگاری در انتقال ارزش های اسلامی به نسل جوان را از دیگر تهدیدهای پیش رو ذکر کرد و گفت: کادرسازی و پرورش نیرو مساله مهمی است که نباید از توجه بدان غافل بود. مساله ای که در زمان ائمه اطهار(ع) مشکل ساز شد همین مساله بود. لذا امروز هم دشمن روی همین مساله سرمایه گذاری می کند و تمام دنیا بسیج شده است تا جوانان ما را فاسد کنند.

فاصله گرفتن مسوولان از مردم

حجت الاسلام نظافت، فاصله گرفتن مسوولان از مردم را چهارمین آسیب انقلاب عنوان وتصریح کرد: مهمترین شاخصه انقلاب این بود که مسوولان برخاسته از متن مردم بودند. مسوولان نظام اسلامی باید این مهم را درک کنند که مسوولیت وسیله ای برای تکاثر وتفاخر نیست بلکه باید نسبت به دیگران بیشتر عشق به تلاش و خدمت داشته باشند و در صف اول خدمت و صف آخر مصرف قرار گیرند.

عدم اطاعت کامل از رهبری

وی ابراز داشت: عدم اطاعت کامل از رهبری از مسائل مهمی است که انقلاب را تهدید می کند؛ تنزل دادن مقام ولایت در حد رهبری یک حزب همان چیزی است که دشمن می خواهد. مشکل مردم مصر، تونس، افغانستان و.... همین است که ذشمن را بیرون می کنند وپس از آن چون رهبر ندارند میان خود مرافعه می کنند.
معاون سابق آموزش وپژوهش حوزه خراسان با بیان اینکه داستان های اقوام گذشته در قران برای عبرت گرفتن است نه سرگرمی، یاداور شد: این یک افتخار ماست که رهبری آگاه، شجاع، مردم شناس و معنوی داریم.

نفوذ منافقان

وی گفت: نفوذ منافقان نیز از عوامل آسب زا است تا جایی که قران، بیشتر از کفار منافقان را مذمت کرده و می فرماید این ها به تدریج نفوذ می کنند و آرام آرام مسیر اسلام را منحرف می کنند.

نداشتن بصیرت و اگاهی

حجت الاسلام نظافت، نداشتن بصیرت و اگاهی را از مهمترین تهدیدهای انقلاب ذکر کرد و بیان داشت: باید نه تنها دشمن بلکه دوست در لباس دشمن را هم بتوانیم تشخیص دهیم، حق و باطل را بشناسیم تا اهل ان را تشخیص دهیم. مراقب باشیم شخصیت زده نشویم بلکه بر اساس معیارها و ملاک ها تصمیم بگیریم نه از روی شعارها و ظواهر مذهبی. به فرموده قران، تقوا در کسب بصیرت بسیار کارساز است، انسان های با تقوا هنگامی که با هجوم شیاطین مواجه می شوند به جای فریب خوردن، بیدار می شوند.

وی با اشاره به جنگ صفین تأکید کرد: باید از ظواهر عبور کرد و حدود پایبندی بدان را شناخت، ظاهر قران تا جایی ارزشمند است که باطن آن را تحت الشعاع قرار ندهد. طوری نشود که در جبهه حق باشیم اما به سود باطل عمل کنیم.

اجتناب از تفرقه و دشمن شناسی از مولفه های مهم تداوم انقلاب

وی، اجتناب از تفرقه و دشمن شناسی را از مولفه های مهم تداوم انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: یکدیگر را به الفت سفارش کرده و از خوار کردن هم بپرهیزید. دشمن ما شیطان است اعم از جن و انس. اگر از نقشه ها و دام های شیطان فاصله بگیریم خود به خود در صراط مستقیم قرار خواهیم گرفت. /930/پ201/ص
ارسال نظرات