رنج متعالی مرهمی بر آلام فعلی ما است
![حجت الاسلام احمد رهدار، رييس مؤسسه مطالعات و تحقيقات اسلامي فتوح و عضو هيئت علمي مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني (ره) قم](/Original/1388/05/05/IMAGE633846836379160000.jpg)
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد رهدار، عضو هیات علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره )، در نشستی که دهم بهمن به همت معاونت فرهنگی اجتماعی و با حضور اساتید و مدیران دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد با این مقدمه که در دین اسلام، مسیحیت و یهود، امام حسین (ع)، حضرت عیسی (ع) و ایوب نبی(ع) به عنوان سه نماد متعالی و مقدس رنج شناخته شده اند گفت: در اسلام این باور درونی است که یاد رنج امام شهید، کارکردهایی را در جامعه همچون انسجام، وفاق و تسکین آلام و مدیریت خشم دارد.
حجت الاسلام رهدار پس از تبیین نماد رنج در ادیان الهی دیگر و مقایسه آن با این نماد در اسلام ، این سوال را مطرح نمود که آیا می توان به قاعده ای کلی برای تمامی جوامع در همه ابعاد زمانی و مکانی دست یافت و نتایجی که رنج متعالی و مقدس در اسلام بر جای گذاشته است را تعمیم داد و راهی برای حل مشکل خشونت دنیای مدرن یافت؟ به عبارت دیگر سهم رنج های دیروز در شکل گیری جامعه سیاسی امروز چیست؟ و آیا رنج های انتخابی مقدس تنها برای جوامع دینی عامل نجات است؟
وی در ادامه به بررسی یاد رنج وجودی و نمونه های بارز آن در ادیان الهی و انبیا پرداخت و گفت: یاد رنج وجودی دارای کارکردهای فرجام شناختی معطوف به آینده است و یاد رنج متعالی مرهمی است بر آلام فعلی ما و همچنین می تواند نسخه ای باشد در مدیریت رنج های آتی بشریت.
حجت الاسلام رهدار در پایان سخنان خود افزود: امروز بازخوانی منطق کربلا می تواند منجر به ارائه دستورالعمل ها و راهبرد هایی برای جامعه شود که از دردها و رنج ها که همچنان خط معاویه در تداوم تاریخی می تواند ایجاد نماید، پیشگیری کند. /901/
د102/ع