۳۰ دی ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۹۶۰۸۹
با حضور اندیشمندان حوزوی؛

جایگاه زمان در فلسفه و فیزیک بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ میزگرد علمی زمان در فلسفه و فیزیک به همت مجمع عالی حکمت اسلامی در قم برگزار شد.
نشست علمي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، میزگرد علمی زمان در فلسفه و فیزیک، پیش از ظهر امروز با حضور جمعی از طلاب و پژوهشگران حوزه علمیه قم به همت مجمع عالی حکمت اسلامی در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد.

براساس این گزارش، در این میزگرد علمی که حجت‌الاسلام ابوالفضل کیاشمشکی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دبیر علمی آن را به عهده داشت، حجج اسلام علی عباسی، معاون آموزش حوزه‌های علمیه، رضا حاجی ابراهیم و منفرد از اساتید حوزه و دانشگاه به ارائه بحث پرداختند.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام کیاشمشکی با اشاره به جایگاه ویژه زمان در فلسفه اظهار داشت: فلاسفه و دانشمندان از دیرزمان به این موضوع توجه جدی داشته‌اند که نگاه هرچند کوتاه به آثار فلسفی و علمی گویای این مطلب است.

وی از فیلسوفان آغازین یونان به فلاسفه مطرح که وارد بحث زمان شده‌اند، نام برد و گفت: افلاطون درباره زمان تعبیرات خاصی دارد و آن را سایه ازلیت و ناشی از مواجه حد و نامحدود می‌داند.

حجت‌الاسلام کیاشمشکی با بیان این‌که ارسطو که شاگرد افلاطون است، تحلیل دیگری از بحث زمان دارد و آن را بیشتر بر اساس حرکت و مقدار حرکت تعریف می‌کند، افزود: این دو تعریف به ما بعدالطبیعه نزدیک و مابعدالطبیعه ناظر به فلسفه و فیزیک است.

وی هدف از بیان فلسفه را کاوش‌های بنیادین در مبانی حقیقت و وجود عنوان کرد و عمده‌ترین تفاوت دو ساختار و نظام فیزیکی مهم در دوره جدید، یعنی فیزیک کلاسیک نیوتن و فیزیک نسبیت را به تلقی فیزیکی آنها از زمان دانست و گفت: بحث زمان مورد توجه ویژه دانشمندان و فیزیکدانان هم بوده است.

این استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که در جامعه نسبت به مقوله زمان توجهی نداریم و اگر ساعت خاصی را برای جلسه‌ای در نظر می‌گیریم چندان مقید به در نظر گرفتن آن وقت نیستیم و توجهی هم به مقوله فرهنگی زمان نداریم، اظهار داشت: جوامع مدرن توجه عمیقی به بحث زمان دارند و این نشان می‌دهد که مقوله زمان بسیار اساسی است.

در ادامه حجت‌الاسلام عباسی به بیان مباحث مربوط به فیزیک پرداخت و در حوزه فلسفه هم سخن گفت، حجت‌الاسلام منفرد، مباحث مطرح شده پیرامون زمان در حکمت صدرا و سنت آگوستین را مورد نظر قرار داد و حجت‌الاسلام حاجی ابراهیم نیز به بررسی بحث زمان در حوزه فیزیک و فلسفه پرداخت.

گفتنی است، این میزگرد علمی که از ساعت 9:15 صبح پنج‌شنبه 30 دی‌ماه در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شده بود، با پاسخ به برخی سؤالات حضار، ساعت 12:10 به کار خود پایان داد.

گزارش تفصیلی این میزگرد علمی به زودی در خبرگزاری رسا منتشر می‌شود. /920/پ202/ع

ارسال نظرات