۲۷ دی ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۹۵۸۹۰
استاد حوزه و دانشگاه:

ارتباط نهادها و حوزه‌های علمیه فواید پژوهش‌های حوزوی را نصیب نظام اسلامی می‌کند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: پایان نامه نویسی در حوزه های علمیه باید به صورت راهبردی در جامعه نمود پیدا کند که لازمه این امر ارتباط بین حوزه‌های علمیه و مراکز اجرایی است.
حجت الاسلام والمسلمين محسن غرويان


حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: پایان‌نامه نویسی در حوزه های علمیه باید به صورت راهبردی در جامعه نمود پیدا کند که لازمه اش ارتباط بین حوزه های علمیه و مراکز اجرایی است.

وی بیان داشت: در انتخاب موضوع برای پایان نامه باید قوه مجریه، فضائیه و مقننه موضوعات مورد نیاز و پرکاربرد خود را به هیئتی متشکل از اساتید حوزه ارائه دهند.

 این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: حمایت از پایان نامه های علمی از سوی موسسات و به صورت متقابل پرداختن به موضوعاتی که نهادها و سازمان ها با آن درگیر هستند می تواند خلاهای پژوهشی جامعه را کم کند.

وی با تاکید بر اینکه هر دو نوع پژوهش کاربردی و بنیادی باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: به نظر من انتخاب نوع این تحقیق بستگی به استعداد، ظرفیت ها و علاقه های شخصی پژوهشگر دارد.

وی بیان داشت: لازم است تا افرادی که دارای ذوق اجتماعی هستند به مسایل کاربردی بپردازند و از روش های میدانی بهره گیرند.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در انتخاب موضوع تحقیق باید دقیق عمل کرد، بیان داشت: موضوع تحقیق باید با توجه به روحیات پژوهشگران و در حد توان آنها باشد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات در نظام پایان نامه نویسی حوزوی، عدم دقت داوران و کم توجهی استاد راهنما و مشاور است، گفت: باید فرصت لازم به اساتید داده شود و با ارجاعات فراوان، فراغت لازم علمی از استاد راهنما و مشاور سلب نشود.

وی اندیشیدن تمهیدات لازم در فرایند پایان نامه نویسی را خواستار شد و گفت: حق الزحمه اندکی که برای اساتید مربوط درنظر گرفته می شود به گونه ای نیست که هدایت و مشاوره در جریان پایان‌نامه‌نویسی یک امر دارای اولویت تلقی شود. /909/ت302/ع

ارسال نظرات