۲۴ دی ۱۳۸۹ - ۰۱:۰۲
کد خبر: ۹۵۶۶۰
مشاور رئیس جمهور در اتاق فکر تبلیغ خراسان:

نظر دولت برخورد فرهنگی با حجاب است

خبرگزاری رسا ـ نشست اتاق فکر تبلیغ استان خراسان با حضور حجت الاسلام محمدناصر سقای بی ریا، مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت، چهارشنبه 22 دی در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.
سقاي بي ريا

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدناصر سقای بی ریا، در این نشست به تشریح و تبیین مسائلی همچون حجاب و پوشش زنان جامعه، هدفمند شدن یارانه ها و اصلاح سیستم مدیرتی کشور، کارآمدی صداو سیما، وظایف روحانیت در جامعه و انتصاب رحیم مشایی توسط رییس جمهور و اظهار نظر برخی از صاحب نظران پرداخت.

رهبری از حوزویان می خواهند اقدامات عملی و تئوری مناسبی درباره حجاب انجام دهند

این استاد حوزه علمیهدر مسأله حجاب گفت: مقام معظم رهبری در سفرشان به قم، در جلسه خصوصی که با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم داشتند فرمودند«اختلاف نظر در مسأله حجاب- بین دولت و روحانیت- اختلاف بسیاری نیست و مسؤلان احکام فقهی حجاب را قبول دارند؛ مسأله، مسأله تاکتیک است».

وی ادامه داد: در مسأله حجاب برخی معتقدند  حجاب باید توسط قانون و مقررات کنترل شود و عده ای دیگر بر این باورند که مسأله حجاب باید به واسطه فعالیت های فرهنگی اصلاح شود و نظر دولت به نظر این گروه نزدیک تر است.

مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با عنوان این مطلب که رهبر معظم انقلاب اسلامی از حوزیان می خواهند نسبت به امر حجاب اقدامات مناسبی(عملی و تئوری) انجام دهند، بیان کرد: بسیاری از افراد بی حجاب(بدحجاب) نسبت به مسأله اصلی حجاب آگاهی و شناخت کافی ندارند و وظیفه حوزویان این است که پیام های اصلی وسازنده خود را به این افراد در جامعه رسانند.

وی حجاب را مسأله ای نهفته در تفکر و باورهای انسانی(اسلامی) دانست و افزود: دولت تصمیمات مناسبی مبنی بر پیشگیری از ترویج بی حجابی گرفته است و در وازرت کشور ستادی برای بهبود وضعیت حجاب تشکیل داده است. در دیگر ارگان ها همانند وزارت علوم ابلاغیه ای به سایر مراکز آموزشی تحت عنوان کد لباس ابلاغ شده است.

وی در ادامه تأسیس دانشگاه های ویژه خواهران و طرح بومی سازی دانشجویان دختر را از جمله اقدامات دولت در این زمینه عنوان کرد.

قانون هدفمند کردن یارانه ها باعث کاهش هزینه های نظارتی دولت می شود

حجت الاسلام سقای بی ریا سپس با اشاره به قانون هدفمند شدن یارانه ها، خاطرنشان کرد: طرح هدفمندی یارانه ها سیستم مدیریتی و نظارت دولت را تقویت کرده و باعث جلوگیری و کاهش فساد اداری و هزینه های نظارتی شده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه سیستم اداری موجود در کشور دارای مشکلات بسیاری است و این امر باعث می شود که فساد اداری (از قبیل رشوه خواری، رانت خواری ) در ادارات دولتی شکل بگیرد، اظهار داشت: یکی از ویژگی های قانون هدفمند کردن یارانه ها آسان نمودن نظارت دولت بر سیستم های اداری و جلوگیری از فساد در مجموعه های دولتی است.

این استادحوزه علمیه با اشاره به برخی از کارشکنی های بعضی از افراد در اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، اشاره کرد: رهبری معظم انقلاب می فرمایند: «هنگامی که مسأله عدالت جدی شود، سر و صدای یک عده(مخالف با عدات) بلند می شود» و امروز با هدفمندی یارانه ها این اتفاق رخ داده است.

صداوسیما به هنرمندانی با دغدغه های دینی، اعتقادی و فرهنگی نیازمند است

مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت در ادامه این نشست به کارآمدی صدا و سیما و اصلاح ساختارهای این مجموعه اشاره کرد و ضمن مؤثر دانستن نقش مباشرین و مشاورین دست اندرکاران عرصه فیلم سازی، بیان داشت: صدا وسیما زمانی می تواند تولیداتی کارآمد و مفید داشته باشد که از تولید کننده و کارگردان معتقد به مسائل دینی و فرهنگی استفاده کرده و بهره مند شود.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه کارآمدی صدا وسیما و نقش حوزویان می فرمایند« وظیفه حوزه های علمیه و روحانیت این است که برای تقویت پایه های اعتقادی، دینی و فرهنگی اهل رسانه تلاش و تبلیغ دینی کنند»؛ تبلیغ حوزویان در این عرصه بسیار تأثیر گذار است، زیرا تبلیغ مقدار کمی از حق، بخش وسیعی از باطل را از بین می برد.

وی یکی از عمده ترین و بزرگترین مشکلات فرهنگی موجود در کشور را کمبود یا عدم وجود افرادی با دغدغه های دینی، اعتقادی و فرهنگی دانست.
روحانیت به جهت توانمندی ها، کیفیت ها و لیاقت هایش در سطوح بالای نظام قرار دارد.

حجت الاسلام سقای بی ریا در بخش دیگری از این نشست به تبیین وظایف روحانیت در جامعه پرداخت و با اشاره به سخن رهبری که فرمودند«عده ای به دنبال مطرح کردن حکومت آخوندی و آخوند حکومتی هستند و دشمن به دنبال ترویج آن است»، تصریح کرد: امروز متأسفانه عده ای از دلسوزان نظام مروج این فرهنگ و دسیسه دشمن هستند.

وی هدف دشمنان نظام از ترویج این دیدگاه در جامعه را القا کردن صحیح بودن فعالیت های هر فردی در لباس روحانیت دانست و اشاره کرد: مقام معظم رهبری معتقدند که روحانیت نه به دلیل معمم شدن، بلکه به جهت اینکه دارای کیفیت ها، لیاقت ها و توانمندی های بالایی هستند دارای جایگاه بالایی در سطح نظام اند.

این استاد حوزه علمیه اظهار داشت: باید توجه داشت اگر روحانیت نبود، از دین در برابر هجمه های دشمن هیچ اثری باقی نمی ماند.

حوزه  نهاد بیدار فرهنگی و دینی باید فعالیت های دولت را رصد کند

مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت در پایان به انتصاب رحیم مشایی توسط رییس جمهور و اظهار نظر برخی از صاحب نظران اشاره کرد و عنوان داشت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند«آیا مسأله اصلی روز ما ایشان هستند یا مسائل مهم تری هم وجود دارد؟» باید توجه داشت که روحانیت وظیفه خودش را نسبت به این مسأله انجام می دهد.

وی افزود: ممکن است برخی از نقطه نظرات وجود داشته باشد که با اسلام و مسائل ناب دین ناخوانی داشته باشد، اما در حال حاضر آن نکته ای که از دیدگاه رهبر انقلاب بر می تابد حمایت کلی از دولت است.

حجت الاسلام سقای بی ریا همچنین خاطر نشان کرد: برخی از افراد(منتقدین) تند رو در بیان دیدگاه های خود، این دولت را با بعضی از دولت های قبل از انقلاب مقایسه کرده اند و بیان می کنند«این دولت نظیر آن ها عمل می کند» در صورتی که رهبری در این جهت می فرمایند«برخی از دولت های گذشته به دنبال حاکمیت دوگانه بودند، اما این دولت اینگونه نیست».

وی تأکید کرد: حوزه نهاد بیدار فرهنگی و دینی باید فعالیت های دولت را رصد کند و کلیت ها و مطالح نظام را در نظر گیرد.

دولت باید با مسأله فساد اداری مقابله کند

در ابتدای این نشست حجت الاسلام و المسلمین رجایی خراسانی، یکی از اعضای اتاق فکر تبلیغ استان خراسان، به برخی از معضلات و مشکلاتی فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و یادآور شد: یکی از دغدغه های علما، روحانیان و مبلغان دینی بهبود وضعیت حجاب در جامعه است.
وی در ادامه با بیان اینکه امروز هجمه فرهنگی دشمن به این مسأله در کشور دامن زده است، افزود: متأسفانه بی توجهی مسؤولان به این مسأله باعث تشدید این امر در جامعه شده است(به گونه ای که پیامد های مخرب آن حتی در اماکن مذهبی نیز مشهود است).

این استاد حوزه علمیه مشهد با اشاره به آثار مخرب تأسیس برخی از دانشگاه ها(نظیر دانشگاه آزاد) در وضعیت حجاب شهرها، خاطرنشان کرد: تأسیس برخی از مراکز آموزشی غیر دولتی باعث ترویج و افزایش فساد در شهرستان ها شده است.

وی فعالیت های غرب(دشمن) را در تخریب حجاب، ریشه ای( وبنیادی) ارزیابی کرد و گفت: دولت باید همانند انجام بسیاری از فعالیت های گسترده ی فرهنگی به این مسأله توجه ویژه و خواص داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رجایی خراسانی در بخش دیگری از سخنانش به مسأله فساد اداری اشاره کرد و خواستار شد: دولت نظارت خود را در ادارات افزایش دهد تا از مسأله فساد اداری(رانت خواری، پارتی بازی، رشوه) کاسته شود.

شعار دولت، شعار همراهی با عناصر فرهنگ دینی است

در ادامه حجت الاسلام سیدابوالفضل طباطبایی، امام جمعه شهرستان فریمان، روحانیت را متولیان فرهنگی جامعه خواند و اذعان داشت: فرهنگ ها توسط دولت ها پدید می آیند و نقش روحانیت در ایجاد و توسعه فرهنگ در دولت بسیار سازنده و تأثیرگذار است.
این عضو اتاق فکر تبلیغ استان خراسان با اشاره به نقش مؤثر روحانیت و حوزه های علمیه در حفظ و اصلاح عناصر فرهنگی، تصریح کرد: شعار دولت، شعار همراهی با عناصر فرهنگ دینی است و تلاش دولت در راستای تحقق این امر است و تأیید رهبر معظم انقلاب نیز بدین جهت است./968/502/ح
ارسال نظرات