۲۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۹۵۴۳۶
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

امام حسن از حق خود برای مصلحت جامعه اسلامی گذشت

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: امام حسن(ع) چنان شخصیت رفیعی داشت که به سبب مصلحت جامعه اسلامی و حفظ جان شیعیان، حق خود را در زمامداری جامعه اسلامی به دشمن خود واگذار کرد.
حجت‌الاسلام غلامحسن محرمي


حجت‌الاسلام غلامحسن محرمی، مدیر حلقه تخصصی تاریخ اسلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار رسا با اشاره به ویژگی‌های برجسته امام حسن مجتبی(ع) اظهار داشت: امام حسن مجتبی(ع) سبط پیامبر اکرم(ص) و یکی از امامان معصوم دوازدگانه شیعه است.

وی با بیان این‌که امام حسن(ع) از جمله حجت‌های خدا بر روی زمین بوده است، گفت: زمین هیچ‌گاه از حجت خدای تعالی خالی نبوده، چرا که در زمانی پیامبران حجت خدا و در زمانی پس از خاتم پیامبران(ص) ائمه اطهار(ع) از حجت‌های خدا بر روی زمین هستند و تا روز قیامت نیز زمین از حجت خداوند خالی نخواهد شد.

حجت‌الاسلام محرمی با اشاره به دیدگاه اهل سنت درباره امام حسن(ع) افزود: امام حسن(ع) در منظر اهل سنت، هرچند به مانند شیعه قائل به حجت بودن ائمه(ع) نیستند، اما از جایگاه بسیار بلند و رفیعی برخوردار است. اهل سنت امام حسن(ع) را از جمله افضل‌ترین افراد جامعه اسلامی در طول تاریخ و از جمله صحابه دانسته و برای ایشان احترام خاصی قائلند.

وی خاطرنشان کرد: اهل سنت، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را از جمله جوانان و سروران جوانان بهشت می‌دانند و این حدیث پیامبر را که «ابنای الحَسَنُ و الحُسَینُ سیدا شباب اهل الجنّه» به صورت متواتر و غیرقابل انکار در کتاب‌های خود آورده‌اند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صلح امام حسن(ع)، آن را مایه شگفتی جامعه اسلامی دانست و گفت:‌ هرچند صلح امام حسن(ع) سبب شگفتی مردم شد، اما از جایگاه رفیع و بلند آن حضرت نکاست.

وی ادامه داد: امام حسن(ع) چنان شخصیتی رفیعی داشت که به سبب مصلحت جامعه اسلامی و حفظ جان شیعیان، حق خود را در زمامداری جامعه اسلامی به دشمن خود واگذار کرد.

حجت‌الاسلام محرمی با بیان این‌که وقتی امام حسن(ع) از کوفه عازم مدینه شد، بسیاری از مردم می‌‌گریستند، اظهار داشت: امام حسن(ع) از چنان وجاهت و صلابتی نزد مردم برخوردار بود که تا زمان حیات، معاویه جرأت اعلام جانشینی یزید پس از خود را نداشت، از این‌رو تصمیم گرفت آن حضرت را با سم به شهادت برساند.

مدیر حلقه تخصصی تاریخ اسلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حلم را از خصوصیات بارز امام حسن(ع) عنوان کرد و با اشاره به روایتی گفت: اگر حلم مرد می‌شد و در صورت شخصی تجلی می‌کرد، آن شخص، جز امام حسن‌ مجتبی(ع) نبود.

وی با اشاره به مظلومیت امام حسن(ع) اذعان داشت: آن حضرت سبط پیامبر، پسر حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) و از شجاع‌ترین افراد بود که بارها در معرکه‌های پیکار جمل و صفین این امر را ثابت کرد، اما باید با معاویه، مروان و ابن زیاد، که روزی از پایین‌ترین کارگزاران دستگاه حکومتی حضرت بود، کنار بیاید.

حجت‌الاسلام محرمی تصریح کرد: هرچند امام حسن(ع) در زمانی مظلوم واقع شده بود، اما در برخورد با معاویه و اطرافیانش، با جواب‌های مستدل، مبرهن و دندان‌شکن، آنها را منکوب کرد. /920/ت302/ع

ارسال نظرات