۲۰ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۹۵۳۱۵

نسخه جدید لوح فشرده کتابخانه عرفان عرضه شد

خبرگزاری رسا ـ نسخه جدید لوح فشرده «کتابخانه عرفان2» کاری از مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی عرضه شد.
لوح فشرده عرفان


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نسخه جدید لوح فشرده «کتابخانه عرفان2» که دربردارنده جامع ترین کتابخانه و گنجینه بزرگ عرفان اسلامی است، از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی عرضه شد.

بر اساس این گزارش، ‌‌در نسخه جدید کتابخانه «نور عرفان»، متن 40 عنوان کتاب در 94 مجلد از آثار مهم عرفانی از قبیل الفتوحات المکیة، فصوص الحکم، شرح فصوص الحکم، مفتاح الغیب، مصباح الأنس، تمهید القواعد، المحجة البیضاء فی تهذیب الاحیاء، مصباح الهدایة إلی الخلافة و الولایة، منازل السائرین، إحیاء علوم الدین و رسالة النصوص، به همراه حواشی و تعلیقات بزرگان در قالب معجم الفاظ کتب عرفانی عرضه شده است.

این گزارش می افزاید ‌‌انتخاب شروح دلخواه به همراه امکان مقایسه بین متون مورد نظر و اولویت بندی در گزینش 17 عنوان شرح مرتبط با متن هنگام تحقیق، از ویژگى‌های کارامد این لوح فشرده به شمار می‏رود. ‌‌

نمایش متن کامل قرآن کریم با خطّ عثمان طه و نیریزی و امکان جستجو در آیات از طریق ریشه و مشتق کلمات و ارتباط واژه‏های کتب با قرآن و لغت‏نامه، از قابلیت‌های دیگر این لوح فشرده است. بر پایه این گزارش، ‌‌به منظور دست‌یابی به معانی واژگان دشوار، لغت‏نامه 15 جلدی لسان العرب در این لوح فشرده گنجانده شده است.

همچنین پژوهشگر می‌تواند با استفاده از ویژگی‌هایی همچون جستجوی ساده و پیشرفته در فهرست و متن، کاوش در آیات قرآن به وسیله ریشه و مشتق کلمات، امکان پژوهش پیشرفته به کمک قابلیت فهرست‌‌سازی و نیز قابلیت جستجوی فعال در متن، روند تحقیق خود را تا حدّ مطلوبی سامان بخشد./919/پ203/ع

ارسال نظرات