۰۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۹۴۱۲۱
استاد حوزه و دانشگاه:

پایگاه اینترنتی تحقیقات و پایان نامه های حوزوی راه‌اندازی شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: پایان نامه می تواند فرصتی فراهم کند تا متصدیان فرهنگی و اجرایی جامعه از دستاوردهای علمی و پژوهشی بهرمند شوند.
پژوهش


حجت الاسلام جواد جعفری، معاون پژوهش موسسه آینده روشن در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: پایان‌نامه نشانگر علمیت فردی است که سال ها در یک رشته علمی تحصیل کرده است.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: امروز نیازمند پرداختن به موضوعات جدید و کاربردی هستیم و باید معارف اسلامی با توجه به استقبال مردم جهان در شکل مطلوب ارائه شود.

وی بیان داشت: در بحث مهدویت باید موضوعاتی مورد پژوهش قرار گیرد که حالت راهبردی برای جامعه داشته باشد و خط مشی دولت اسلامی را نشان دهد.

وی با بیان اینکه ارائه پژوهش های راهبردی و بیان نقشه راه که چگونگی سیر جامعه را نشان می دهد، از جایگاه مهمی برخوردار است، ادامه داد: در موضوع مهدویت این گونه تحقیقات می تواند ترسیم کننده جهان در عصر معصوم (ع) باشد.

این محقق حوزوی با اشاره به اینکه در پایان نامه مجال بیشتری برای پرداختن به موضوع و ارائه مطالب در فروض مختلف فراهم است، گفت: پایان نامه می تواند فرصتی فراهم کند تا متصدیان فرهنگی و اجرایی جامعه از دستاوردهای علمی و پژوهشی بهرمند شوند.

وی با انتقاد از نبوداطلاع رسانی مطلوب در حوزه تحقیقات انجام شده در عرصه دین، بیان داشت: متاسفانه پایان نامه های نوشته شده توسط طلاب به دلیل نبود ساز و کار مناسب در کتابخانه ها بلوکه می شوند و حتی موسسات تخصصی از وجود آنها بی اطلاع هستند.

این استاد حوزه علمیه قم خواستار ایجاد یک پایگاه اینترنتی برای اطلاع رسانی تحقیقات و پایان نامه های حوزوی شد و گفت: راه اندازی این پایگاه می تواند گام ارزشمندی در تولید علم باشد تا محققان با مراجعه به آن بتوانند از آخرین تحقیقات انجام شده در موضوع خود بهره مند شوند.

وی با اشاره به اینکه حتی آخرین تحقیقات انجام شده در زمینه رشته تخصصی مهدویت برای ما روشن نیست، بیان داشت: عدم دسترسی به اطلاعات لازم موجب شده است تا ما از محققان بخواهیم از صفر شروع کنند و به گردآوری اطلاعات اولیه روی بیاورند.

این استاد مرکز تخصصی مهدویت بیان داشت: پژوهشگاه های علوم اسلامی برای به روز بودن فعالیت های خود و تولید علم باید اطلاعات خود را در دسترس جامعه علمی قرار دهند. /909/ت302/ع


ارسال نظرات